23948sdkhjf

Klumme: Fastfood skal også være sundt

Mange forbrugere ville købe mere fastfood, hvis det var sundt og billigere. Efterspørgslen vil også være positivt påvirket af en mærkningsordning eller varedeklaration, viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.
Klumme af Klaus Jørgensen, Chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer.

Danskerne nyder i stigende grad mad, som de ikke selv har tilberedt. Op imod 40 pct. af den mad vi spiser, indtages uden for husets fire vægge. Det er bl.a. i kantiner, sygehuse, restauranter, caféer, take away-steder, osv. Foodservice er et stort og voksende marked, som bør have alles bevågenhed.

En væsentlig del af foodservicemarkedet er fastfood, og forklaringen på det stigende salg af fastfood skal findes i ordet. Tid er nemlig blevet en væsentlig faktor i vores hverdag, og det bliver endnu vigtigere i fremtiden. En stor satsning på fastfood området kan vise sig at give gode resultater både for fødevareproducenter, spisesteder og detailhandlen.

Det skal smage godt
Forbrugerne efterspørger fødevarer, som kan spare tid, men også andre faktorer skal være i orden. Det gælder smag, friskhed og sundhed. En forbrugerundersøgelse, som Landbrug & Fødevarer har fået gennemført, viser, at langt flest peger på, at det skal være hurtigt og nemt dog skarpt forfulgt af, at det også skal smage godt. Tilgængeligheden - altså indkøbsstedets beliggenhed – har overraskende også stor betydning for valg af fastfood.

Men fastfood har primært en væsentlig udfordring med et dårligt image i forhold til sundhed. Ikke mindst når der spørges til, hvad der kan få forbrugerne til at købe mere fastfood, så er det sundhed, som flest peger på. Faktisk er det hele 65 pct., som peger på, at hvis det var sundere ville de købe mere. Fokus på og dokumentation af sundhed vil øge salget. Prisen har dog også en hvis betydning, idet 36 pct. peger på, at billigere fastfood ville få dem til at købe mere.

Men hvordan skal det være sundt?
Fødevarer i dagligvarebutikkerne har et hav af mærkningsordninger. På fastfoodområdet er det dog kun få, som benytter sig af mærkning. Det gør det sværere som forbruger at foretage et valg ud fra sundhed. Selvfølgelig skal forbrugerne benytte sig af den sunde fornuft, og den almene viden om hvad der er godt at spise, og hvad man ikke skal spise så meget af. Men når varerne er sammensat og forarbejdet, så kan det være svært – specielt når det skal gå hurtigt.

Hvor det er muligt og giver mening, kan mærkning benyttes for at gøre forbrugernes fastfoodvalg lettere. 7-Eleven har indført nøglehulsmærket på en række sandwich. Enkle og kendte mærker kan på den måde være fremme forbrugernes sundhed.

Det endelige måltid skal også være sundt
Forbrugernes efterspørgsel efter fastfood vil være positivt påvirket af en mærkningsordning eller varedeklaration, som fortæller om madens indhold af fedt, salt og sukker. 13 pct. af forbrugerne peger på, at deres valg af fastfood i høj grad ville være påvirket af en varedeklaration, mens 29 pct. i nogen grad ville være påvirket i deres valg. En fjerdedel afviser helt, at det ville påvirke deres valg af fastfood.

For fødevareerhvervet er det vigtigt, at forbrugerne har mulighed for at træffe et sundt tilvalg. Fødevareerhvervet leverer gode sunde råvarer til fastfoodprodukterne, men det er vigtigt, at også det endelige måltid er sundt. Den mulighed bør forbrugerne gives. Også selvom det skal gå hurtigt med et fastfoodmåltid.

Kilde: Klaus Jørgensen, Chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083