I denne uge vil en dansk delegation af 12 danske virksomheder rejse til Verdensudstillingen EXPO2010 i Shanghai.
Målet er at få danske fødevarer til de kinesiske supermarkeder og forbrugere.
- Kina er et af de lande i verden med størst vækst, og købekraften er stor. Og selv om finanskrisen har gjort, at væksttallene ikke er tocifrede længere, er det stadig et utroligt spændende marked, siger Mette Gammicchia, chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer.
Kinesisk gennembrudHandelsrestriktionerne kan være den største hindring, når fødevarerne skal fra de danske producenter til de kinesiske supermarkeder.
Ifølge Mette Gammicchia har der været mange forhandlinger med de kinesiske myndigheder forud for turen til Shanghai.
Og hun betegner fødevareministerens besøg som det endelige og afsluttende skridt i processen mod lettere adgang for en række danske produkter.
De kinesiske forbrugere efterspørger de danske varer og den høje kvalitet og fødevaresikkerhed, som de besidder, skriver Landbrug & Fødevarer.
Det er specielt de økologiske produkter fra Danmark, som velstillede kinesere og ikke mindst de mange udlændinge er interesserede i. Det skyldes den strenge kontrol der er forbundet med den økologiske produktion.
FaktaLandbrug & Fødevarer afholder i samarbejde med Eksportrådet et fødevarefremstød i Shanghai den 25.-28. august under ledelse af fødevareministeren og Asger Krogsgaard, formand for virksomhedsbestyrelsen i L&F. De 12 deltagende virksomheder tæller blandt andre Arla, Danish Crown, Tican, Tulip, ESS-FOOD og Royal Greenland.