23948sdkhjf

Carnad nyder stor succes i udlandet

Producenten af ren kødfond har pæn efterspørgsel fra udlandet, men danske fødevareproducenter er mere tilbageholdende overfor de naturlige ingredienser, der bl.a. kan reducere saltindholdet i kød.
- Vi startede produktionen, fordi vi ville lave rene og mere sunde produkter end dem, der var på markedet, siger adm. direktør i Carnad A/S Johnny Koch.

Men opstarten har ikke været helt nem for Løgstør-firmaet, der har mødt afvisende miner i den danske detailhandel.

Afkog på ben og kød
Firmaet producerer og sælger naturlig kødfond, som er lavet ved en kombination af gamle og nye metoder.

Fonden fremstilles ligesom i gamle dage som afkog på ben og kød. Aminosyrerne klippes derefter over på en innovativ måde, så de gode smagsbærere bevares og bitre stoffer undgås.

Produkterne indeholder ikke kunstige smagstilsætninger.

Svær opstart
Produktionen har været i gang i et års tid nu, men det har ikke været entydigt nemt. Finanskrisen har blandt andet påvirket firmaet.

- Vi har mærket krisen, alle er mere opmærksomme på pengene, og det har været svært for et lille firma som os at komme frem med et nyskabende produkt, siger Johnny Koch, som samtidigt understreger, at det nu går den rigtige vej.

Rent produkt
Carnad har for nyligt lanceret et nyt produkt, som kan reducere saltindholdet i kød, samtidig med at det bibeholder den gode smag, holdbarheden og funktionaliteten.

- Det er et fuldstændig rent produkt med en meget koncentreret smag. Hvis producenterne brugte det i kødprodukter, ville de kunne reducere saltindholdet betragteligt, hvilket ville have stor sundhedsmæssig betydning for forbrugerne, forklarer Johnny Koch.

Produktet kan f.eks. bruges af producenter af pølser, pålæg, skinker og frikadeller.

- Vi er så småt begyndt at præsentere produktet og har fået flere positive tilkendegivelser fra udlandet. I Danmark er virksomhederne mere tilbageholdende, forklarer Johnny Koch.

Stort salg i udlandet
Den tendens går igen med alle firmaets produkter. 95 procent af salget går til udlandet, og det var også fra udlandet at efterspørgslen på det saltreducerende produkt kom.

Især ingrediensfirmaer og flavour houses i Sverige, England, Tyskland, Taiwan, Kina og Japan er gode aftagere.

Fødevarevirksomheder i Danmark er mere tilbageholdende, fordi de fokuserer meget på prisen og fordi, de ikke er villige til at satse på et lille og ukendt mærke, vurderer Johnny Koch.

- Udviklingen er længere fremme i udlandet, og interessen for at få mere sunde fødevarer skal være der, før der sker noget i industrien herhjemme, siger han.

Carnad har også forsøgt sig med at pakke deres produkter i 200 ml pakninger, som forbrugerne kunne bruge derhjemme. Men supermarkedskæderne har ikke været villige til at tage det ind.

Kundetilpassede produkter
Hvis Johnny Koch skal spå lidt om fremtiden, så tror han, Carnad vil arbejde mere med kundetilpassede produkter fremover. Især i Asien hvor smagsløgene er skruet anderledes sammen end i vores nabolag.

– Japanerne har en anden smag end os, og vi har mulighed for at gå ind og tilpasse smagsopbygningen af vores produkt, så det rammer en speciel virksomheds præference. Det har vi gjort en del i Asien og jeg tror, vi vil lave endnu flere kundetilpassede opgaver fremover, siger Johnny Koch.

Det er også stadig en ambition at øge salget på det danske marked.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094