"Vi har lært en masse af Cocio"

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Arla drager megen nytte af kakaomælkens succes.

Lillie Li Valeur, hvordan ser I det generelle marked for mælkebaserede drikkevarer udvikle sig mod 2020?

- Det er faktisk et rigtig stort marked. Det globale marked for hvid mælk er på cirka 100 milliarder euro (i detailsalg, red.), og markedet for mælkebaserede drikkevarer er cirka lige så stort. Samtidig er vækstraten virkelig imponerende med en årlig vækst på cirka fem procent. Så det kan potentielt set være et virkelig rentabelt marked, men også et marked med øget konkurrence, fordi man ikke kun konkurrerer med mælkeproducenterne, men også sodavands- og fødevareproducenter. Så konkurrencen vil blive meget mere intens og diversificeret.

Er det rigtig forstået, at væksten i høj grad er drevet af yngre forbrugere?

- Rent befolkningsmæssigt fylder millenial-generation (typisk født mellem 1980 og 2000, red.) ikke så meget, men de er trendsættere, der er med til at sætte trends for også de kommende generationer, så derfor er de vigtige. Kigger vi på Europa, udgør millenial-generationen omtrent 20 procent af befolkningen, men de tegner sig for 40 procent af forbruget af drikkevarer.

Arla har meldt ud, at I vil tredoble salget af mælkebaserede drikkevarer - hvordan vil I gøre det?

- Måden at blive større på er at have styr på nogle helt grundlæggende ting, blandt andet innovation og behovet for at udvikle mere naturlige produkter med skræddersyede emballager. Så innovation er ét parameter. Et andet er at brede vores distribution endnu mere ud, så vi kan ramme forbrugerne dér, hvor de er - det vil sige ikke bare supermarkeder, men også tankstationer, universiteter og lufthavne.

Et tredje centralt parameter er partnerskaber. Jeg tror på, at vi skal opbygge partnerskaber rundt om ikke bare teknologi og innovation, men også eksempelvis distribution og branding. Bare tag vores samarbejde med Starbucks (Arla lønproducerer Starbucks iskaffer på Cocio-mejeriet i Esbjerg, red.), hvor de har et rigtig godt brand, og Arla er stærke på produktion og distribution. Det betyder, vi i fællesskab både kan markedsføre produktet og gøre det tilgængeligt.

Så distribution bliver vel afgørende, hvis I skal ud på eksempelvis convenience-markedet?

- Absolut. Men husk på, at Arla processerer og håndterer cirka 14 milliarder liter mælk om året på over 60 fabrikker verden over, og vi sender mælken ud til forbrugere over hele kloden. Det er en kæmpestor og meget kompleks logistisk opgave, som vi kan tage med os over på nye markeder. Men det er klart, at sådan noget som korrekt emballage til opbevaring ved stuetemperatur og et forbrug on-the-go bliver vigtigt - og vi skal sandsynligvis ud og distribuere vores produkter noget bredere end i dag.

Hvilken rolle vil Arlas nye Innovation Centre spille i forhold til udviklingen af de mælkebaserede drikkevarer?

- Det er muligvis det mest avancerede innovationscenter i branchen. Og værdien i at have sådan et center kan ikke kun gøres op i teknologi og produktinnovation, for det giver os også en mulighed for at interagere med kunder og forbrugere. Vi kan lave en masse idégenerering med vores kunder og efterfølgende teste ideerne i vores pilotprodukt. Hele ideen er at komme hurtigere ud på markedet med vores produkter.

Hvad med produktionen af de her nye produkter. Vil det foregå i Danmark eller kunne det være ethvert sted på kloden?

- Hele den grundlæggende tanke er at komme endnu tættere på vores markeder og tilpasse vores forsyningskæde til, hvor behovet og efterspørgslen er.

Så det vil afhænge af, hvor væksten er?

- Ja. Men Danmark er meget vigtigt for os, blandt andet på grund af Cocio, som vi har lært rigtig meget af. Her i Danmark har vi ekspertise inden for både kakaomælk, mælk med smag og iskaffe, og det er vigtigt i forhold til vores fremtidige innovation.

Hvad er det præcist, I har lært af jeres erfaringer med Cocio. Hvad tager I med jer videre?

- Cocio er en rigtig interessant historie. Cocio blev opfundet af en iværksætter, som ønskede at udvikle et simpelt produkt med gode råvarer. Det er oprindelsen til Cocio, og hvis man kigger ud på drikkevaremarkedet i dag, ser vi, at mange iværksættere har samme tilgang i dag. Så det bliver vigtigt at bygge videre på den her entreprenante tilgang til tingene. Samtidig har Cocio også lært os en masse om, hvordan vi kan målrette vores kommunikation til de unge forbrugere, hvordan vi kan nå dem på digitale platforme og hvordan vi kan være relevante i vores kommunikation. Så det tager vi helt sikkert med videre.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Chipsfabrikkens ældre dame kører endnu

Anlægget står ikke foran pension. Tværtimod skal det efter 13 år snart udvides.

Han tester det, der rører ved fødevarer

Gennembrud for antibiotikafrit kød

Arla brager frem i Asien

1

Så er fuldkorn igen i fokus

Chokoladekæde mister troen på center

Nyhedsbrev

Norsk pizzakomet vil åbne i Danmark - igen

Varme bade til rodfrugter skal mindske madspild

EU vil begrænse plastik i miljøet og genbruge al emballage

Hakkekød trækkes tilbage

Skuffende fødevaremarked forsøger igen: Der sker forbedringer i foråret

Blandede maderfaringer med kulturåret i Aarhus

1

Det er snart helt slut for kæde af madbutikker

Juicekæden i offensiven: Så mange skal åbne i 2018

Ny forskning skal fremme sunde bakterier i maden

Netto donerede over 250.000 måltider til socialt udsatte

Haarslev Industries vil runde 2,2 milliarder

Den fynske virksomhed sætter gang i en omfattende transformation.

Åbyhøj-firma på sukkerfrit eksporteventyr

Kendte restauranter rykker ind i ny terminal 2

Fødevarestyrelsen: Danske spædbørn går fri af fransk salmonellaskandale

Modermælkserstatning i 83 lande kan være salmonellaramt

Ugens grin: Kommunikation på russisk

Rørvig Dessert har brug for mere plads

- Vi er under pres, fastslår indehaver Morten Weidemann

Sall Whisky Distillery tager form

Tivoli åbner med restaurantfestival

Overskuddet faldt i Chr. Hansen trods omsætningsvækst

Erhvervsliv raser over nøl i Skatteministeriet

Risiko for forurening fra mus i bagerbrød

Jysk cateringfirma har voldsomt vokseværk

Lufthavnsrestaurant nægter at lukke trods byggerod

Bite Copenhagen får ny direktør

51 restauranter med i DinnerDays

Nyt juicekoncept klar i Fredericia

1

Rekordmange direktører får karantæne

Slikhandler anker dom om millionbøde

Vodkaflaske til otte millioner kroner stjålet i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endress+Hauser præsenterer verdens første selvkalibrerende temperaturføler

Café Sommerskos historiske lokale skifter hænder

Plejer du dit virtuelle CV nok?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila Pro-Coulmn søjlesvingkran til Lesjöfors A/S

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Leverandør til eliten

Følg Xcelgo på LinkedIn

Simas Filters A/S styrker salgsorganisationen

Scandrums A/S er valgt som emballage-partner

Det ny Cateringinventar.dk er online - Se vores nye hjemmeside

Ronnie er udlært elektriker hos EL:CON - og vil gerne lære endnu mere...

Vil elpriserne stige eller falde i 2018?

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

Fødevarelovgivning 2018

KUKA's investering i Device Insight giver spidskompetencer inden for IIoT-platforme

NORD DRIVESYTEMS udstiller på ANUGA Foodtec 2018

Temadag: Ensartet affaldssortering med fokus på plast input fra hele værdikæden

Hvordan sikrer du et bedre match i din rekruttering?

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

YASKAWA frekvensomformere hos ZF Danmark

Optimering af Sandpiper Membranpumper

Send til en kollega

0.201