"Vi har lært en masse af Cocio"

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Arla drager megen nytte af kakaomælkens succes.

Lillie Li Valeur, hvordan ser I det generelle marked for mælkebaserede drikkevarer udvikle sig mod 2020?

- Det er faktisk et rigtig stort marked. Det globale marked for hvid mælk er på cirka 100 milliarder euro (i detailsalg, red.), og markedet for mælkebaserede drikkevarer er cirka lige så stort. Samtidig er vækstraten virkelig imponerende med en årlig vækst på cirka fem procent. Så det kan potentielt set være et virkelig rentabelt marked, men også et marked med øget konkurrence, fordi man ikke kun konkurrerer med mælkeproducenterne, men også sodavands- og fødevareproducenter. Så konkurrencen vil blive meget mere intens og diversificeret.

Er det rigtig forstået, at væksten i høj grad er drevet af yngre forbrugere?

- Rent befolkningsmæssigt fylder millenial-generation (typisk født mellem 1980 og 2000, red.) ikke så meget, men de er trendsættere, der er med til at sætte trends for også de kommende generationer, så derfor er de vigtige. Kigger vi på Europa, udgør millenial-generationen omtrent 20 procent af befolkningen, men de tegner sig for 40 procent af forbruget af drikkevarer.

Arla har meldt ud, at I vil tredoble salget af mælkebaserede drikkevarer - hvordan vil I gøre det?

- Måden at blive større på er at have styr på nogle helt grundlæggende ting, blandt andet innovation og behovet for at udvikle mere naturlige produkter med skræddersyede emballager. Så innovation er ét parameter. Et andet er at brede vores distribution endnu mere ud, så vi kan ramme forbrugerne dér, hvor de er - det vil sige ikke bare supermarkeder, men også tankstationer, universiteter og lufthavne.

Et tredje centralt parameter er partnerskaber. Jeg tror på, at vi skal opbygge partnerskaber rundt om ikke bare teknologi og innovation, men også eksempelvis distribution og branding. Bare tag vores samarbejde med Starbucks (Arla lønproducerer Starbucks iskaffer på Cocio-mejeriet i Esbjerg, red.), hvor de har et rigtig godt brand, og Arla er stærke på produktion og distribution. Det betyder, vi i fællesskab både kan markedsføre produktet og gøre det tilgængeligt.

Så distribution bliver vel afgørende, hvis I skal ud på eksempelvis convenience-markedet?

- Absolut. Men husk på, at Arla processerer og håndterer cirka 14 milliarder liter mælk om året på over 60 fabrikker verden over, og vi sender mælken ud til forbrugere over hele kloden. Det er en kæmpestor og meget kompleks logistisk opgave, som vi kan tage med os over på nye markeder. Men det er klart, at sådan noget som korrekt emballage til opbevaring ved stuetemperatur og et forbrug on-the-go bliver vigtigt - og vi skal sandsynligvis ud og distribuere vores produkter noget bredere end i dag.

Hvilken rolle vil Arlas nye Innovation Centre spille i forhold til udviklingen af de mælkebaserede drikkevarer?

- Det er muligvis det mest avancerede innovationscenter i branchen. Og værdien i at have sådan et center kan ikke kun gøres op i teknologi og produktinnovation, for det giver os også en mulighed for at interagere med kunder og forbrugere. Vi kan lave en masse idégenerering med vores kunder og efterfølgende teste ideerne i vores pilotprodukt. Hele ideen er at komme hurtigere ud på markedet med vores produkter.

Hvad med produktionen af de her nye produkter. Vil det foregå i Danmark eller kunne det være ethvert sted på kloden?

- Hele den grundlæggende tanke er at komme endnu tættere på vores markeder og tilpasse vores forsyningskæde til, hvor behovet og efterspørgslen er.

Så det vil afhænge af, hvor væksten er?

- Ja. Men Danmark er meget vigtigt for os, blandt andet på grund af Cocio, som vi har lært rigtig meget af. Her i Danmark har vi ekspertise inden for både kakaomælk, mælk med smag og iskaffe, og det er vigtigt i forhold til vores fremtidige innovation.

Hvad er det præcist, I har lært af jeres erfaringer med Cocio. Hvad tager I med jer videre?

- Cocio er en rigtig interessant historie. Cocio blev opfundet af en iværksætter, som ønskede at udvikle et simpelt produkt med gode råvarer. Det er oprindelsen til Cocio, og hvis man kigger ud på drikkevaremarkedet i dag, ser vi, at mange iværksættere har samme tilgang i dag. Så det bliver vigtigt at bygge videre på den her entreprenante tilgang til tingene. Samtidig har Cocio også lært os en masse om, hvordan vi kan målrette vores kommunikation til de unge forbrugere, hvordan vi kan nå dem på digitale platforme og hvordan vi kan være relevante i vores kommunikation. Så det tager vi helt sikkert med videre.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Usædvanlig læskedrik klar i Nexø

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Glyngøre Shellfish frygter for livet

Bagerprodukter går som varmt brød

Eksperter lærer fra sig om emballage

Vilsund satser på kvalitet og bæredygtighed

Ny teknologi skal sikre, at Vilsund Blue fortsat kan være med i toppen af markedet for muslinger på verdensplan

Arla-bøvl rammer nu kølediskene

Carlsberg-direktør ny formand hos DI Fødevarer

Søren Brinck erstatter Rynkebys Jørgen Dirksen

Økologiske muslinger på line

- Der er plads til masser af nye produkter

Fødevarefolk blev klogere på fremtidens marked, hvor spild- og specialprodukter bliver stort

Flensted bygger til for 25 millioner

Udvidelse skal give plads til helt nye produkter

Hospitalsscanning kan nu rykke ud i fødevarebranchen

- Vi ser et kæmpepotentiale i fødevarebranchen

Mejerieksporten buldrer derudad

Ny rekord i årets første seks måneder

Nordjyske kokke sejrede i København

Fødevareklyngen klar med ny forskningsstrategi

International Food Contest sætter smag i højsædet

Konservesfabrik klar til at score kassen

Bornholmsk mad overtager et fly

Dina har overtaget et kæmpestort køkken

2

Kendt chefkok er stoppet på berømt hotel

To firmaer laver ny fælles-chokolade

- Digitalisering er fødevareklyngens guldæg

Dansk Cater omrokerer

Coop klar med måltidskasser

Ordre ud af det blå

Eksport fylder for lidt blandt iværksættere

Rotte lukker Aalborg Street Food

Møl-bøvl driller brødproducent

Billund Aquakultur slår igennem i USA

Hemmelige tal: Coop taber millioner på dagligvarekæder

Spiritus-importør sætter milliard-rekord

Lidl ændrer emballage efter forbrugerstorm

Uge 36: Ind og ud af branchens bestyrelser og direktioner

Burgeren fejrer 40 års jubilæum i Danmark

Cocio med global appel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå tunge omkostninger med UV-teknologi

Har du udfordringer med emballage til e-handel?

HI 2017

Rejsegilde på seks nye haller i Lindø Industripark

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Pilz har ansat Søren Jauernik som maskinsikkerhedskonsulent

Oplev en verdensnyhed!

Nyeste pip fra 3D-print ekspert

Så kan bakterier, vira og svampesporer godt pakke sammen

Lenze udvikler løsninger til næste generation af lagerhåndteringssystemer

Mød RMIG på hi17

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Ara-El præsenterer Lovatos knap- og switchserie

Invitation til HI - Messe

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Den nye Pro One blæsepistol reducerer støjniveauet med op til 69%

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Har du styr på EMC i din tavle.

Skab din næste forretningsídé i fællesskab

Oplev automatiseret 3D scanning på hi17

Hewikut A/S Microcement

Tysk bryggeri skaber idelle & hygiejniske forhold med affugtning

CO2 neutralt website

Sanistål satser på markedet for blankt stål

Send til en kollega

0.186