"Vi har lært en masse af Cocio"

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Arla drager megen nytte af kakaomælkens succes.

Lillie Li Valeur, hvordan ser I det generelle marked for mælkebaserede drikkevarer udvikle sig mod 2020?

- Det er faktisk et rigtig stort marked. Det globale marked for hvid mælk er på cirka 100 milliarder euro (i detailsalg, red.), og markedet for mælkebaserede drikkevarer er cirka lige så stort. Samtidig er vækstraten virkelig imponerende med en årlig vækst på cirka fem procent. Så det kan potentielt set være et virkelig rentabelt marked, men også et marked med øget konkurrence, fordi man ikke kun konkurrerer med mælkeproducenterne, men også sodavands- og fødevareproducenter. Så konkurrencen vil blive meget mere intens og diversificeret.

Er det rigtig forstået, at væksten i høj grad er drevet af yngre forbrugere?

- Rent befolkningsmæssigt fylder millenial-generation (typisk født mellem 1980 og 2000, red.) ikke så meget, men de er trendsættere, der er med til at sætte trends for også de kommende generationer, så derfor er de vigtige. Kigger vi på Europa, udgør millenial-generationen omtrent 20 procent af befolkningen, men de tegner sig for 40 procent af forbruget af drikkevarer.

Arla har meldt ud, at I vil tredoble salget af mælkebaserede drikkevarer - hvordan vil I gøre det?

- Måden at blive større på er at have styr på nogle helt grundlæggende ting, blandt andet innovation og behovet for at udvikle mere naturlige produkter med skræddersyede emballager. Så innovation er ét parameter. Et andet er at brede vores distribution endnu mere ud, så vi kan ramme forbrugerne dér, hvor de er - det vil sige ikke bare supermarkeder, men også tankstationer, universiteter og lufthavne.

Et tredje centralt parameter er partnerskaber. Jeg tror på, at vi skal opbygge partnerskaber rundt om ikke bare teknologi og innovation, men også eksempelvis distribution og branding. Bare tag vores samarbejde med Starbucks (Arla lønproducerer Starbucks iskaffer på Cocio-mejeriet i Esbjerg, red.), hvor de har et rigtig godt brand, og Arla er stærke på produktion og distribution. Det betyder, vi i fællesskab både kan markedsføre produktet og gøre det tilgængeligt.

Så distribution bliver vel afgørende, hvis I skal ud på eksempelvis convenience-markedet?

- Absolut. Men husk på, at Arla processerer og håndterer cirka 14 milliarder liter mælk om året på over 60 fabrikker verden over, og vi sender mælken ud til forbrugere over hele kloden. Det er en kæmpestor og meget kompleks logistisk opgave, som vi kan tage med os over på nye markeder. Men det er klart, at sådan noget som korrekt emballage til opbevaring ved stuetemperatur og et forbrug on-the-go bliver vigtigt - og vi skal sandsynligvis ud og distribuere vores produkter noget bredere end i dag.

Hvilken rolle vil Arlas nye Innovation Centre spille i forhold til udviklingen af de mælkebaserede drikkevarer?

- Det er muligvis det mest avancerede innovationscenter i branchen. Og værdien i at have sådan et center kan ikke kun gøres op i teknologi og produktinnovation, for det giver os også en mulighed for at interagere med kunder og forbrugere. Vi kan lave en masse idégenerering med vores kunder og efterfølgende teste ideerne i vores pilotprodukt. Hele ideen er at komme hurtigere ud på markedet med vores produkter.

Hvad med produktionen af de her nye produkter. Vil det foregå i Danmark eller kunne det være ethvert sted på kloden?

- Hele den grundlæggende tanke er at komme endnu tættere på vores markeder og tilpasse vores forsyningskæde til, hvor behovet og efterspørgslen er.

Så det vil afhænge af, hvor væksten er?

- Ja. Men Danmark er meget vigtigt for os, blandt andet på grund af Cocio, som vi har lært rigtig meget af. Her i Danmark har vi ekspertise inden for både kakaomælk, mælk med smag og iskaffe, og det er vigtigt i forhold til vores fremtidige innovation.

Hvad er det præcist, I har lært af jeres erfaringer med Cocio. Hvad tager I med jer videre?

- Cocio er en rigtig interessant historie. Cocio blev opfundet af en iværksætter, som ønskede at udvikle et simpelt produkt med gode råvarer. Det er oprindelsen til Cocio, og hvis man kigger ud på drikkevaremarkedet i dag, ser vi, at mange iværksættere har samme tilgang i dag. Så det bliver vigtigt at bygge videre på den her entreprenante tilgang til tingene. Samtidig har Cocio også lært os en masse om, hvordan vi kan målrette vores kommunikation til de unge forbrugere, hvordan vi kan nå dem på digitale platforme og hvordan vi kan være relevante i vores kommunikation. Så det tager vi helt sikkert med videre.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Skagenfoods måltidskasser brager videre

Slagteri bekræfter: Slut med Genz Kød

Slow Food-folk mødes i København

Wefood gør klar til at åbne i Aarhus

Danske specialfødevarer på charmeoffensiv i Hamburg

Unibrew solgte og tjente mere

Nyhedsbrev

Hamrende dyrt for Baresso at skifte navn

Jensens Bøfhus fortsætter striben af lukninger

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

1

Irma vil løfte færdigretter til nyt niveau

Kæden har bedt Hanegal om at producere

Madhus breder ældremad ud til også de unge

- Folk i alle aldre kan lide vores mormormad, forklarer direktør om færdigret-sats.

Konkursramt slagteri har fået en afløser

Sticks'n'Sushi skifter direktør

Slagteri og kødgrossist anmeldes til politiet

Fødevarestyrelsen: Helt almindelige slagtesvin brugt til vildledning

Dansk boble-vin bliver beskyttet

Området omkring Dons ved Kolding er det eneste sted, man må producere Dons-vin.

Stærk dansk fødevareteknologi skal åbne døre i Mexico

Ugens grin: Ufrivilligt jobskifte

OK Snacks solgte mere end nogensinde før

Ny popcornhal med til at sætte skub i omsætningen

1

Arla skal spare tre milliarder kroner

Hotdogbrød med fuldkorn og metalstykker

Markant fald i danske øls alkoholstyrke

Bryggerierne satser på nydelse frem for beruselse - mere drikkevenlige øl vinder frem

Anbefalinger sætter nyt fokus på måltider

Coop vil lukke 47 Fakta-butikker

Kommer ned under 360 butikker på landsplan

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Efter konkurs: Chokoladefabrik gør come back

Lille luksus: Din rejemad er blevet dyrere

Bryghus sender 15.300 flasker til Canada

Chr. Hansen klapper i hænderne

Nye ejere tjener millioner på Bone's

Jimmy Maymann skal digitalisere Foss

1

Dansk madkæde vil ud i Europa

Sløj sommer ramte Hjem-Is på bundlinjen

Kunder amok i romkugler: Over 25.000 kugler solgt

Valsemøllen har kaldt rugmel retur

Coop udvider med måltider til både morgen og frokost

Aioli trukket tilbage: Risiko for listeria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis jubilæumskonference: 25 år med Maskindirektivet

OTV Plast får tildelt erhvervsprisen

Stor ekstern blandings-sprøjtedyse til overfladebehandling, køling, maling

Gibotech styrker projektledelsen igen

Med SecurityBridge er der ingen fare for manipulation!

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Hybrid transport gør individualiseret masseproduktion rentabel.

Frekvensomformer til elevatorer/lifte?

Nomo har stor erfaring inden for skræddersyede lejer

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Giv dine sælgere det rette værktøj

Glasrør og glasstænger kan Mirit Glas tilbyde efter kundens specifikationer

Den opgraderede omrører med bundstøtte sikrer effektiv bearbejdning og fremragende produktsikkerhed

Busch 5 elementer af effektivitet præsenteret på årets Anuga Foodtec

Hands-on intro: Investér 2½ timer og kom på forkant med jeres kvalitetsledelse

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Endnu bedre afgratning!

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af over 75% recyklings materiale.

Med effektiv logistik støtter FødevareBanken de socialt udsattes behov

Udnyt din robots FULDE potentiale

Morgenseminar om 3D scanning

Laser kapacitet!

Denne vil du ikke røre med en ildtang...

Ny webshop med frysetørrede ingredienser

Det kan du også med tekstil

Send til en kollega

0.191