"Vi har lært en masse af Cocio"

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Arla drager megen nytte af kakaomælkens succes.

Lillie Li Valeur, hvordan ser I det generelle marked for mælkebaserede drikkevarer udvikle sig mod 2020?

- Det er faktisk et rigtig stort marked. Det globale marked for hvid mælk er på cirka 100 milliarder euro (i detailsalg, red.), og markedet for mælkebaserede drikkevarer er cirka lige så stort. Samtidig er vækstraten virkelig imponerende med en årlig vækst på cirka fem procent. Så det kan potentielt set være et virkelig rentabelt marked, men også et marked med øget konkurrence, fordi man ikke kun konkurrerer med mælkeproducenterne, men også sodavands- og fødevareproducenter. Så konkurrencen vil blive meget mere intens og diversificeret.

Er det rigtig forstået, at væksten i høj grad er drevet af yngre forbrugere?

- Rent befolkningsmæssigt fylder millenial-generation (typisk født mellem 1980 og 2000, red.) ikke så meget, men de er trendsættere, der er med til at sætte trends for også de kommende generationer, så derfor er de vigtige. Kigger vi på Europa, udgør millenial-generationen omtrent 20 procent af befolkningen, men de tegner sig for 40 procent af forbruget af drikkevarer.

Arla har meldt ud, at I vil tredoble salget af mælkebaserede drikkevarer - hvordan vil I gøre det?

- Måden at blive større på er at have styr på nogle helt grundlæggende ting, blandt andet innovation og behovet for at udvikle mere naturlige produkter med skræddersyede emballager. Så innovation er ét parameter. Et andet er at brede vores distribution endnu mere ud, så vi kan ramme forbrugerne dér, hvor de er - det vil sige ikke bare supermarkeder, men også tankstationer, universiteter og lufthavne.

Et tredje centralt parameter er partnerskaber. Jeg tror på, at vi skal opbygge partnerskaber rundt om ikke bare teknologi og innovation, men også eksempelvis distribution og branding. Bare tag vores samarbejde med Starbucks (Arla lønproducerer Starbucks iskaffer på Cocio-mejeriet i Esbjerg, red.), hvor de har et rigtig godt brand, og Arla er stærke på produktion og distribution. Det betyder, vi i fællesskab både kan markedsføre produktet og gøre det tilgængeligt.

Så distribution bliver vel afgørende, hvis I skal ud på eksempelvis convenience-markedet?

- Absolut. Men husk på, at Arla processerer og håndterer cirka 14 milliarder liter mælk om året på over 60 fabrikker verden over, og vi sender mælken ud til forbrugere over hele kloden. Det er en kæmpestor og meget kompleks logistisk opgave, som vi kan tage med os over på nye markeder. Men det er klart, at sådan noget som korrekt emballage til opbevaring ved stuetemperatur og et forbrug on-the-go bliver vigtigt - og vi skal sandsynligvis ud og distribuere vores produkter noget bredere end i dag.

Hvilken rolle vil Arlas nye Innovation Centre spille i forhold til udviklingen af de mælkebaserede drikkevarer?

- Det er muligvis det mest avancerede innovationscenter i branchen. Og værdien i at have sådan et center kan ikke kun gøres op i teknologi og produktinnovation, for det giver os også en mulighed for at interagere med kunder og forbrugere. Vi kan lave en masse idégenerering med vores kunder og efterfølgende teste ideerne i vores pilotprodukt. Hele ideen er at komme hurtigere ud på markedet med vores produkter.

Hvad med produktionen af de her nye produkter. Vil det foregå i Danmark eller kunne det være ethvert sted på kloden?

- Hele den grundlæggende tanke er at komme endnu tættere på vores markeder og tilpasse vores forsyningskæde til, hvor behovet og efterspørgslen er.

Så det vil afhænge af, hvor væksten er?

- Ja. Men Danmark er meget vigtigt for os, blandt andet på grund af Cocio, som vi har lært rigtig meget af. Her i Danmark har vi ekspertise inden for både kakaomælk, mælk med smag og iskaffe, og det er vigtigt i forhold til vores fremtidige innovation.

Hvad er det præcist, I har lært af jeres erfaringer med Cocio. Hvad tager I med jer videre?

- Cocio er en rigtig interessant historie. Cocio blev opfundet af en iværksætter, som ønskede at udvikle et simpelt produkt med gode råvarer. Det er oprindelsen til Cocio, og hvis man kigger ud på drikkevaremarkedet i dag, ser vi, at mange iværksættere har samme tilgang i dag. Så det bliver vigtigt at bygge videre på den her entreprenante tilgang til tingene. Samtidig har Cocio også lært os en masse om, hvordan vi kan målrette vores kommunikation til de unge forbrugere, hvordan vi kan nå dem på digitale platforme og hvordan vi kan være relevante i vores kommunikation. Så det tager vi helt sikkert med videre.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mælkepulver efter alle robotkunstens regler

Hundested-virksomhed har satset benhårdt på automation

Studerende har lavet en kødportal

Industribageruddannelse flot fra start

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Luft driller Højer Pølser

DLG flytter hovedkontoret fra København til Fredericia

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Håndværksbager med stordriftsfordele

Foodpeople: Man kan godt kalde sig en håndværksbager, selv om man omsætter for over 100 millioner kroner om året

Ny filetfabrik vil give Danmark friskere fisk

Royal Norden Seafood satser mest på rødspætter

Blodbad på vej: Mille bygger ny fabrik

Regner med at fordoble omsætningen i 2018

Bodylabs proteinsucces er sat til salg

Medie: Arla er oplagt som køber af producenten af kosttilskud og berigede fødevarer

Pakkerobotter står højt på ønskelisten

Bornholmsk chips-eventyr tager fart

Ny kæmpetørrer tager over i Thyborøn

McDonald's klar med kødfri burger

- Det her er simpelthen fødevarernes bungy jump

At spise melorme er både skræmmende og megafedt, mener nye producenter i Aalborg

Aalborgensiske insektfolk er tæt på det store gennembrud

Crickster klar med ovnkapacitet til 1.400 larveglas om dagen

Andesalg satte rekord

BC Catering fordobler lager

Aftale er på plads: Mille Food bliver forgyldt

Her laver de ost til tre millioner pizzaer hver eneste dag

Det samme personale kunne pludselig producere tre gange så meget

Kiks-producent har hemmelige planer

ISS sætter sig tungt på soldatermad

Ny restaurant eksperimenterer med matchende cocktails

Årets restaurantchef: Intet uden mit team

Ny cateringdirektør på plads hos Løgismose Meyers

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

Bornholm afslører: Ny madfestival til sommer

Roskilde får stort fødevarecenter

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

HKScan skuffer i tredje kvartal

Billund-firma flytter og udvider

Chefprofil skifter: Fra Lars Løkke til Danish Crown

Ærgerlig bager: Derfor kom der metal i vores kiks

Få virksomheder hopper på bonusordninger for flygtninge

Pas på: Risiko for metalstykker i kiks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

Denico Food Ingredients på Fi Europe 2017 fra den 28-30 November

Temadag omkring ”Grønne” krom(VI) frie overflader på aluminium

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 14/12

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Lefon rørsave – en fremragende løsning til rustfrie mejerirør

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Thanksgiving torsdag den 23. november 2017

QMS-Consults kursuskatalog for 2018

Advances in hygienic design guidelines and Industrial best practice

Emotron Softstarter

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Følg os på Facebook og vind en kurv

November nyhedsmail fra KE Fibertec

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Lejer til Levnedsmiddelsindustrien

YASKAWA ie4++ supersparemotor og en inverter

SEW-sats på eftermarkedet

Technor deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

DENIOS - Behandling af farlige medier

Send til en kollega

0.761