"Vi har lært en masse af Cocio"

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Arla drager megen nytte af kakaomælkens succes.

Lillie Li Valeur, hvordan ser I det generelle marked for mælkebaserede drikkevarer udvikle sig mod 2020?

- Det er faktisk et rigtig stort marked. Det globale marked for hvid mælk er på cirka 100 milliarder euro (i detailsalg, red.), og markedet for mælkebaserede drikkevarer er cirka lige så stort. Samtidig er vækstraten virkelig imponerende med en årlig vækst på cirka fem procent. Så det kan potentielt set være et virkelig rentabelt marked, men også et marked med øget konkurrence, fordi man ikke kun konkurrerer med mælkeproducenterne, men også sodavands- og fødevareproducenter. Så konkurrencen vil blive meget mere intens og diversificeret.

Er det rigtig forstået, at væksten i høj grad er drevet af yngre forbrugere?

- Rent befolkningsmæssigt fylder millenial-generation (typisk født mellem 1980 og 2000, red.) ikke så meget, men de er trendsættere, der er med til at sætte trends for også de kommende generationer, så derfor er de vigtige. Kigger vi på Europa, udgør millenial-generationen omtrent 20 procent af befolkningen, men de tegner sig for 40 procent af forbruget af drikkevarer.

Arla har meldt ud, at I vil tredoble salget af mælkebaserede drikkevarer - hvordan vil I gøre det?

- Måden at blive større på er at have styr på nogle helt grundlæggende ting, blandt andet innovation og behovet for at udvikle mere naturlige produkter med skræddersyede emballager. Så innovation er ét parameter. Et andet er at brede vores distribution endnu mere ud, så vi kan ramme forbrugerne dér, hvor de er - det vil sige ikke bare supermarkeder, men også tankstationer, universiteter og lufthavne.

Et tredje centralt parameter er partnerskaber. Jeg tror på, at vi skal opbygge partnerskaber rundt om ikke bare teknologi og innovation, men også eksempelvis distribution og branding. Bare tag vores samarbejde med Starbucks (Arla lønproducerer Starbucks iskaffer på Cocio-mejeriet i Esbjerg, red.), hvor de har et rigtig godt brand, og Arla er stærke på produktion og distribution. Det betyder, vi i fællesskab både kan markedsføre produktet og gøre det tilgængeligt.

Så distribution bliver vel afgørende, hvis I skal ud på eksempelvis convenience-markedet?

- Absolut. Men husk på, at Arla processerer og håndterer cirka 14 milliarder liter mælk om året på over 60 fabrikker verden over, og vi sender mælken ud til forbrugere over hele kloden. Det er en kæmpestor og meget kompleks logistisk opgave, som vi kan tage med os over på nye markeder. Men det er klart, at sådan noget som korrekt emballage til opbevaring ved stuetemperatur og et forbrug on-the-go bliver vigtigt - og vi skal sandsynligvis ud og distribuere vores produkter noget bredere end i dag.

Hvilken rolle vil Arlas nye Innovation Centre spille i forhold til udviklingen af de mælkebaserede drikkevarer?

- Det er muligvis det mest avancerede innovationscenter i branchen. Og værdien i at have sådan et center kan ikke kun gøres op i teknologi og produktinnovation, for det giver os også en mulighed for at interagere med kunder og forbrugere. Vi kan lave en masse idégenerering med vores kunder og efterfølgende teste ideerne i vores pilotprodukt. Hele ideen er at komme hurtigere ud på markedet med vores produkter.

Hvad med produktionen af de her nye produkter. Vil det foregå i Danmark eller kunne det være ethvert sted på kloden?

- Hele den grundlæggende tanke er at komme endnu tættere på vores markeder og tilpasse vores forsyningskæde til, hvor behovet og efterspørgslen er.

Så det vil afhænge af, hvor væksten er?

- Ja. Men Danmark er meget vigtigt for os, blandt andet på grund af Cocio, som vi har lært rigtig meget af. Her i Danmark har vi ekspertise inden for både kakaomælk, mælk med smag og iskaffe, og det er vigtigt i forhold til vores fremtidige innovation.

Hvad er det præcist, I har lært af jeres erfaringer med Cocio. Hvad tager I med jer videre?

- Cocio er en rigtig interessant historie. Cocio blev opfundet af en iværksætter, som ønskede at udvikle et simpelt produkt med gode råvarer. Det er oprindelsen til Cocio, og hvis man kigger ud på drikkevaremarkedet i dag, ser vi, at mange iværksættere har samme tilgang i dag. Så det bliver vigtigt at bygge videre på den her entreprenante tilgang til tingene. Samtidig har Cocio også lært os en masse om, hvordan vi kan målrette vores kommunikation til de unge forbrugere, hvordan vi kan nå dem på digitale platforme og hvordan vi kan være relevante i vores kommunikation. Så det tager vi helt sikkert med videre.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Slagtere får de mindste lønstigninger

Stærk sommer giver opjustering hos Carlsberg

Regeringen vil proppe mere sund mad i danskerne

Generation Food Award afholdes for anden gang

Ny Them-direktør vil kigge på eksporten

WeDoBurgers lukker og slukker

Nyhedsbrev

Grise strømmer til danske slagterier

Rekordsalg af is og sodavand

Nu vil fødevarekæmper halvere madspildet

En lang række store virksomheder går sammen i nyt initiativ

Nordisk Tang scorer et "større millionbeløb"

Nu skal der sættes fart på at udnytte kæmpestort potentiale

Smartbake skifter til måltidskasse-ekspert

Bagerikoncernen har indgået millionaftale med RetNemt

Daka lukker jysk blodfabrik

Mængden af blod er halveret på 10 år

Svindelforebyggelse gælder nu også emballagen

Mange emballager er dog så avancerede, at det er svært at snyde

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 millioner kroner på seks timer

Kejserinden runder 20 år med gryder

Cateringfirma er blevet til en stor familievirksomhed

1.260 pakker jordbæryoghurt trukket tilbage

1

Daloon-ulykke: Mand kunne ikke komme ud af vaskemaskine

Asparges: Overskud på 100 millioner er væk

Ugens grin: Hævnen er sød

Mors holder DM i østersgastronomi

Smukfests overskudsmad bliver til 6.250 måltider

Så bliver der igen brygget øl i Vrå

Københavns Madhus får ny direktør

Daloon-ulykke: Mand er død af sine kvæstelser

1

Smukfest bruger kaffegrums i sæben

Giftigt mel tilbagekaldes

Kødproducenter vil også være kødfri

Just Eat vil også levere morgenmad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Coop tilbagekalder frikadellepølser på grund af gas

Guld til dansk likør

Fødevarekoncern om 2017: Forfærdeligt

Svaneke Bryghus får ny direktør

Æggefirma ser millionpotentiale i proteindrik

Direktør går fra øllet til rejerne

Tørke: Bornholmerne må undvære lokale grøntsager

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SMC’s salgsstab styrkes med bred profil

SMC’s salgsteam Nordjylland opgraderer

Digital ledelse i fokus på Automatik

Verdens største producent af græsfrø vælger automatisk pakke- og palleteringslinje fra Egatec

Demonstration af løsninger, der styrker industriens konkurrenceevne på stand B-1065 på Automatik ´18

TransSteel 2200 svejsemaskine til MIG/MAG, TIG og MMA inkl. tilbehør

Medarbejderrekord hos Gibotech

Pladsbesparende stepmotor - absolut positionering med batterifri sensor

Besøg os på Automatik messen 2018, d. 11. til 13. september på stand 1100

Nyt bryghus i Sydtyrol - de skræddersyede drev kom fra NORD

Automatik 2018

SMC’s nye trådløse fieldbussystem kombinerer hastighed og sikkerhed

Kompetencegivende kurser

Grib chancen! - HMI Design Masterclass Online Video kursus

Nye trådløse sensorer til Onset's RX3000 datalogger

Mobilt showroom i container

Trådløst plukkesystem på lageret forbedrer sporbarhed hos Carletti

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Mixere/Omrørere fra AxFlow

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Bliv din virksomheds produktivitetsagent

Easylog NFC temperaturlogger

Send til en kollega

0.219