23948sdkhjf

Den ressourcebevidste forbruger giver muligheder

Fødevarevirksomhederne har altid været meget bevidste om ikke at bruge flere ressourcer end nødvendigt i produktionen.
Af chefkonsulent og teamleder Klaus Jørgensen, Landbrug & Fødevarer

Et kæmpe forskningsarbejde har reduceret ressourceanvendelsen markant pr. produceret enhed de seneste årtier. Dette arbejde har både været til gavn for virksomhederne men i høj grad også for forbrugerne og samfundet som helhed.

Trenden med at være ressourcebevidst er også kommet til husholdningerne. Det tidligere storforbrug er nu afløst af tilbageholdenhed og en større bevidsthed om behovet for at begrænse forbruget og dermed ressourceanvendelsen. Dette underbygges af, at omsætningen af fødevarer målt i mængder i butikkerne er faldet med 6-7 pct. de seneste tre år. Faldet skyldes dog ikke kun en mere ressourcebevidst forbruger men også den økonomiske krise, som har sænket forbruget. Forbrugerne har dermed ændret fokus og fået nye behov, og dette bør fødevarevirksomhederne indarbejde i produktudviklingen og markedsføringen.

Madspild for milliarder
Der smides mad i skraldespanden for 16 mia. kr. årligt, hvilket svarer til, at en familie med børn smider mad ud for knap 10.000 kr. hvert år.

Landbrug & Fødevarer har lavet undersøgelser af forbrugernes syn på madspildet, og et stort flertal på 65 pct. ønsker, at der skal gøres en indsats for at mindske madspildet.

Samtidig peger forbrugerne på dem selv, som dem der har det største ansvar for madspildet. De mener kun i mindre grad, at det er detailhandlen, fødevarevirksomhederne, grossisterne, politikerne, restauranterne og kantiner, som har ansvaret for madspildet. De tager selv ansvar for madspildet, men de skal hjælpes til et mindre madspild. Det er her alle fødevareaktører kommer ind i billedet.

Forbrugerne peger selv på flere forhold, som kan få dem til at smide mindre ud. Tre forhold især:

• Mindre portionsstørrelser i butikkerne
• Bedre planlægning af indkøb til madlavning i husholdningerne
• Større bevidsthed om problemet ved madspild

Også forhold omkring færre storkøbstilbud samt længere holdbarhed, mener forbrugerne, vil kunne begrænse madspildet.

En mere ressourcebevidst forbruger efterspørger dermed noget andet end den tidligere storforbruger. Der er andre tendenser i samfundet, som går i samme retning. Det stigende antal singlehusstande efterspørger et langt stykke hen ad vejen det samme som den ressourcebevidste forbruger.

Tænk madspildet ind
Der kan være store markedsmuligheder i en langt mere ressourcebevidst tankegang omkring produktudvikling, markedsføring samt afsætning. Det gælder ikke kun omkring selve produkterne men også emballage, oplysninger, rådgivning, opskrifter, m.m.

Forbrugernes udfordring med at begrænse madspildet skal tænkes ind i hele kæden fra jord til bord. Alle led i kæden kan ved små ændringer gøre en forskel, og dem der giver forbrugerne en hjælpende hånd vil opnå gode resultater.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109