23948sdkhjf

Salget af økologiske varer passerer fem milliarder

Fortsat prisforskel til konventionelle fødevarer og prisbevidste forbrugere holder indtjeningen på økologiske fødevarer højt
På trods af faldende fødevarepriser er steg salget af økologiske fødevarer i detailhandlen med 10 procent i 2009 og passerede dermed fem mia. kr.

Målbevidste forbrugere øger økologiske indkøb
Den økonomiske krise har ikke bremset fremgang i salget af økologi. Trods prisfald er prisforskellen mellem økologiske og konventionelle fødevarer er uændret. Samtidig har en række af forbrugerne har ikke ladet sig påvirke

- Forbrugerne udtrykker prisbevidstheden på to forskellige måder. Den ene type af forbrugere går målbevidst efter de billigste varer. Den anden gruppe går lige så målbevidst efter at få mest muligt for pengene. Denne gruppe vælger produkter, der har en substans, som berettiger en merpris - substansen kan eksempelvis være fødevarekvalitet, miljøbevidsthed eller dyrevelfærd. Gruppen af forbrugere, der kræver at få substans for pengene, har hele vejen gennem den økonomiske krise øget deres indkøb af økologiske varer, vurderer markedschef Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening til Jyllandsposten.

Tyder på fortsat fremgang i salget af økologi
Væksten skaber naturlig glæde hos de økologiske producenter, som ser lyst på fremtiden.

- Det var fantastisk positivt, at omsætningen af økologi trods økonomisk krise steg 5,7 pct. i 2009. Endnu mere positivt er det, at væksten i år ser ud til at blive højere. Vi vurderer - på baggrund af svar fra detailkæder og virksomheder - at omsætningen af økologiske varer i år stiger 5-10 pct., fortæller markedschef Henrik Hindborg.

I 2009 oplevede eksporten af økologiske fødevarer samtidig fremgang.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093