23948sdkhjf

Blodbad på vej: Mille bygger ny fabrik

Regner med at fordoble omsætningen i 2018

Mille Food, som netop i denne uge har sikret sig en investering på 500 millioner kroner fra en kinesisk investor, har masser af succes med at eksportere babymælkepulver til Kina. Via sit søsterselskab i Kina er virksomheden for alvor kommet ind på det kæmpestore kinesiske marked for ernæring til spædbørn gennem modermælkserstatninger.

Frem til nu har Mille Food fået fremstillet sit babymælkepulver hos Arla, men nu vil Mille selv producere det hvide guld i sin egen fabrik. Derfor har Mille Food set sig om efter egnede produktionslokaler og fundet en velegnet fabriksbygning i Hundested. I fabriksbygningen har Mille Food netop opført en spritny mælkepulverfabrik efter de højeste standarder, og fabrikationen af det eftertragtede pulver starter nu.

- Den kinesiske regering har vedtaget nye regler på babymælkepulver-området, målet med de nye regler at reducerer antallet af babymælkepulverbrands med omkring 25 procent, fortæller administrerende direktør Steve Wang fra Mille Food. 

Et blodbad blandt producenterne
- Ifølge de nye regler må der kun produceres tre forskellige mælkepulverbrands på hvert produktionssite, og hver brand må kun fremstilles i tre forskellige produktvarianter, siger Steve Wang.

På nuværende tidspunkt er der over 2.000 forskellige udenlandske mælkepulverbrands i Kina, og målet med de nye kinesiske regler er at mindske antallet af forskellige brands og produkter, så det bliver nemmere for forbrugerne at overskue markedet. Men det betyder samtidig et blodbad blandt de forskellige producenter af babymælkepulver, når der skal luges så grundigt ud på varehylderne.

- Vi starter nu op med at producere babymælkepulver her på fabrikken i Hundested, og vi forventer naturligvis at blive godkendt af de kinesiske myndigheder, så vi både kan producere og markedsføre vore egne brands på det store kinesiske marked, siger Steve Wang.

Virksomhedens søsterselskab i Kina har stor succes med at sælge Mille Foods produkter i Kina, og derfor forventer Steve Wang, at omsætningen i 2018 også vil blive fordoblet. Det svarer til en eksport af 4500 ton babymælkepulver til det kinesiske marked i 2018.

Vil gerne bruge dansk mælk
- I Danmark produceres noget af verdens bedste mælk. Vores modermælkserstatning er da også baseret på dansk mælk, som har et særdeles godt ry i Kina, som følge af, at der er styr på både fødevaresikkerheden og fødevarekvaliteten i Danmark, siger Steve Wang.

For stadig at kunne benytte dansk mælk som råvare til babymælkepulveret, så overvejer Mille Food at bygge sit eget spraytørringsanlæg, der så skal forarbejde mælken til det eftertragtede hvide pulver. En pæn investering, der nemt kan løbe op i over 750 millioner kroner.

Økologisk babymælkepulver
Også i Kina er der stor interesse for økologiske fødevarer og den økologiske tankegang. Derfor har Mille Food også planer om - inden for de næste tre år - at lancere økologisk babymælkepulver, som en af de første aktører på markedet.

- Selv om vi er en lille virksomhed, så har vi stort fokus på innovation og produktudvikling, og derfor satser vi på at lancere økologisk babymælkepulver på det store kinesiske marked. Vi mener, at kineserne er parate til at gå den økologiske vej, og vort mål er helt klart at sælge premium-produkter og premium-brands i Kina, siger Steve Wang.

Høje etableringsomkostninger
Det er naturligvis ikke billigt at købe en fabriksejendom og efterfølgende installere en komplet babypulverfabrik i det. Der er afsat cirka 70 millioner kroner på budgettet til dette. Disse millioner er bare startomkostninger, hvor der endnu ikke er produceret en eneste dåse med modermælkserstatning. Så det er klart, at ejerne forventer en lukrativ forretning i de kommende år.

Mille Food er et dansk aktieselskab, som ejes af fem ejere. Ejerne er både danskere og kinesere i fællesskab. Steve Wang er en af de fem.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109