23948sdkhjf

Håndværksbager med stordriftsfordele

Foodpeople: Man kan godt kalde sig en håndværksbager, selv om man omsætter for over 100 millioner kroner om året

Håndværksbagning på stor skala med dertilhørende stordriftsfordele.

Det er i grove træk den forretningsmodel, den Amager-baserede brød- og fødevarevirksomhed Foodpeople læner sig op ad i bestræbelserne på at sikre sig en luns af det boomende marked for både bake-off-brød og friskt brød til detailhandlen, restaurationsbranchen og cafeerne.

Med fusionen i 2016 mellem de to brødselskaber Trianon og Il Fornaio har Foodpeople således samlet sine aktiviteter under ét tag med alle de dertilhørende stordriftsfordele - én husleje, optimal udnyttelse af ovnkapacitet og så videre.

- Det er et utrolig godt match, fordi Trianon bager friskt brød om natten, mens Il Fornaio laver bake-off og bager både dag og nat. Så vi udnytter kapaciteten rigtig godt, forklarer direktør og medejer Susanne Boye Nielsen.

Yderst prispresset marked
Hvor mange brød det helt præcist bliver til i døgnet, vil Foodpeople ikke ud med. Men det bliver til en del.

Hvor Trianon forsyner især hotelkæder med friskbagt brød, står Il Fornaio for håndlavet, økologisk italiensk bake-off brød. Dertil kommer Foodpeoples tredje brand, Jalm&B, som laver både bake-off og friskt brød - bare med udgangspunkt i danske råvarer og opskrifter.

De tre brands har sikret Foodpeople en årlig omsætning på over 100 millioner kroner og en medarbejderstab på godt 100. Alligevel insisterer Susanne Boye Nielsen på, at Foodpeople i bund og grund er en lille håndværksbager - bare skaleret op i stor skala med alle de stordriftsfordele, der nu følger med.

Et sådant setup er ganske enkelt en forudsætning for at være med på et yderst prispresset marked, hvor Emmery’s, Meyers Bageri og Lagkagehuset er andre eksempler på håndværksbagere, der, fra forskellige udgangspunkter og via forskellige salgskanaler, forsøger at lukrere på danskernes stigende appetit på kvalitetsbagværk.

- Vi er i en meget kompetetiv markedssituation lige nu, og der er meget fokus på pris i markedet. Vi bruger dyre råvarer og har en høj lønandel, så det er vigtigt for os at tænke så smart som muligt, så vi kan levere et konkurrencedygtigt produkt, fastslår Susanne Boye Nielsen.

Forretningsmodellen har vist sit værd
Til gengæld ser hun lyst på markedsudviklingen generelt:

- Vi kan se, at forbrugerne gerne vil betale mere for et godt brød - og det er vi helt sikre på, der kommer mere af fremadrettet.

Især det såkaldte out-of-home-marked og restaurations- og cafémarkedet er markeder, som Foodpeople forventer sig meget af.

De markeder skal blandt andet brandet Jalm&B servicere. Det er et brand, der voksede ud af fusionen mellem Trianon og Il Fornaio og er i dag det af Foodpeoples tre brands, der vækster mest.

Blandt andet nyder Jalm&B godt af den verserende burgerkrig, idet Foodpeople leverer briocheburgerboller til kæden Cocks & Cows

- Gennem Il Fornaio har vi gennem de sidste mange år formået at lave en sund forretning, hvor tingene hænger sammen, og det er egentlig også den recept, vi vil anvende på Jalm&B, lyder det fra Susanne Boye Nielsen, som dog tilføjer:

- Men det er sindssygt svært på dagens marked. Og derfor må vi kigge på alle de steder, hvor vi kan effektivisere. Især fordi vi har valgt at arbejde med så dyre råvarer og løntunge processer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078