23948sdkhjf

Midtjysk fødevareerhverv står i stampe

De midtjyske fødevareerhverv, som står for en femtedel af den totale vareomsætning, bruger alt for lidt krudt på innovation. Det halter især med at forny sig på produktsiden.
Manglen på innovation gør sig gældende for samtlige led i kæden - fra forædlingsvirksomhederne over engros- og detailhandelsvirksomhederne til dem, der leverer maskiner og emballage til fødevareproduktionen. Det viser en undersøgelse, der er udarbejdet af Region Midtjylland og baserer sig på tal fra Danmarks Statistik.

Trækker gennemsnittet ned
Samtidig viser undersøgelsen, at fordi fødevareerhvervene udgør så stor en del af den totale vareomsætning i regionen, nemlig cirka 20 procent, er de i stand til at trække den gennemsnitlige innovation, innovationsraten, nedad.

Undersøgelsen beskæftiger sig med, hvor stor en del af de forskellige virksomheder i fødevareerhvervene, der overhovedet innoverer, og hvor de især sætter ind med innovationsindsatsen.
Og helt overordnet ser det slet ikke så ringe ud, idet 46 procent af virksomhederne i årene 2006-2008 har haft mindst én innovationsaktivitet.

Processerne dominerer
- Men dykker man dybere ned i tallene, viser det sig, at der ikke er tale om innovation, som overordnet set bringer erhvervene fremad - til gavn for produktiviteten og konkurrencedygtigheden, siger udviklingskonsulent Jan Dalskov, Regional Udvikling i Region Midtjylland.

- Det viser sig nemlig, at produktsiden ikke produktinnoverer, og at salgssiden ikke innoverer på salg. Det hele går op i at optimere processerne internt i virksomhederne. For at de kan blive mere effektive og holde priserne nede. Det er øjensynlig det, de går efter, siger Jan Dalskov.

Derudover er virksomhederne kun i ringe grad tilbøjelige til at samarbejde med andre om innovation. Især i gruppen fremstillingserhverv (fødevareforædlingsvirksomheder, eksempelvis slagterier og mejerivirksomheder) lukker de sig om sig selv, når det kommer til at innovere. Kun 9 procent af disse virksomheder har innovationssamarbejde med andre virksomheder.

Regional indsats
Det er netop innovationen i de midtjyske fødevareerhverv, der er målet for den treårige indsats, som Region Midtjylland og Vækstforum har sat i gang, og som foreløbig har et budget på 120 mio. kroner.

Den nye undersøgelse gør nu denne indsats endnu mere berettiget, kommenterer Greta Jakobsen, formand for Vækstforums fødevareråd.

- Hvis vi kan bidrage til nye samarbejder mellem virksomhederne - og gerne ved at de inddrager utraditionelle kompetencer eksempelvis fra IT, design eller turisme – er der virkelig noget at hente. Både herhjemme og på verdensmarkedet. Udgangspunktet er jo stærkt, i og med at en tredjedel af Danmarks fødevarer kommer her fra vores region, siger Greta Jakobsen.

Hun tilføjer, at undersøgelsen giver et aktuelt billede af situationen, og at den løbende skal følges op af nye målinger for at se udviklingen.

Blandt de initiativer, der indgår i regionens fødevaresatsning, er en pulje til innovationsprojekter. Den kan søges fra midten af december, hvor interesserede kan komme med ideer til innovative projekter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047