23948sdkhjf

- Vegansk kød vildleder forbrugerne

FødevareDanmark kritiserer, at nyhed fra Naturli' Foods omtales som kød
Danske medier på stribe fortalte tirsdag nyheden om, at Naturli' Foods fra årsskiftet lancerer vegansk kød i 600 butikker hos Bilka, Føtex og Netto.

Men promoveringen af den nye plante- og grøntsagsfars, som på Bilkas hjemmeside er placeret under kød og fisk, holder ikke. Det mener FødevareDanmark, der er brancheorganisation for 700 af landets små og mellemstore fødevarevirksomheder.

- Der er simpelthen tale om misbrug af ordet ”kød” i denne sammenhæng. Sagen er jo, at det netop ikke er kød, men derimod hvede, soja, rødbede og alt muligt meget andet, så når man bruger ordet kød, slår man sig op på at sælge noget, som det slet ikke er, siger Kaspar Jakobsen, formand for SMV Fødevarer og direktør for Randers Kød Engros. SMV Fødevarer er en del af FødevareDanmark.

- Falsk markedsføring
I FødevareDanmark mener man, at Dansk Supermarked er ude i falsk markedsføring, der er i strid med Fødevarestyrelsens retningslinjer. Her hedder det blandt andet, at ”Fødevarer må ikke sælges med varebetegnelser, billeder, anprisninger, reklamer eller andet, der ikke stemmer overens med fødevarens indhold.”

– Som slagter føler jeg mig trådt på, fordi man bruger vores varegruppe til at tiltrække sig opmærksomhed, selv om der er tale om en helt anden vare. Og set med de større fødevarebriller, må man også spørge sig selv, for hvis skyld man kalder et rent vegetarisk produkt for kød. Mange vegetarer træffer et bevidst valg om at fravælge kød, og hvorfor så overhovedet kalde et produkt, som i høj grad er målrettet dem, for kød, siger Kaspar Jakobsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109