23948sdkhjf

Arla Foods og Hansa-Milch i dialog om fusion

Arla Foods’ bestyrelse foreslår en fusion med det tyske andelsmejeri Hansa-Milch.
Begge selskaber har en ambition om at vokse på det tyske marked, der har 80 millioner forbrugere, og sammen kan Hansa-Milch og Arla Foods give tyske kunder og forbrugere et stærkt udbud af mejeriprodukter.

Sammen med det nordtyske mejeri Hansa-Milch eG er Arla Foods på vej til at styrke sin position i Tyskland. Det skal ske ved, at Arla Foods fusionerer med det regionale nordtyske mejeri Hansa-Milch.

- Arla Foods har en strategi om at udvikle sit engagement på det tyske marked, og målet er at blive et af Tysklands tre førende mejerier. En fusion med Hansa-Milch vil betyde, at Arla kan supplere sit nuværende salg af ost med friskvarer, og sammen bliver vi en attraktiv partner for den tyske dagligvarehandel, siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Fælles mål for det tyske marked
Hansa-Milch er et af de større regionale mejerier i Tyskland, og mejeriet producerer hovedsageligt friskvarer som drikkemælk, fløde, yoghurt og crème fraiche – både under eget varemærke Hansano og under såkaldte private labels, som er butikkernes egne mærker.

Arla Foods har en lang historie i Tyskland med kendte varemærker som Arla Buko og Arla Kærgården.

- Arla Foods og Hansa-Milch supplerer hinanden utroligt godt. Efterhånden som vi har lært Hansa-Milch at kende, er det blevet tydeligt, at vi ikke bare ligner hinanden som andelsejede selskaber, men at vi også har fælles mål for det tyske marked. Derfor vil begge parter blive styrket ved en fusion. Sammen vil vi kunne tilbyde de tyske forbrugere et bredt og meget stærkt produktsortiment, siger Arla Foods’ bestyrelsesformand Ove Møberg.

Fordele ved at gå sammen
Drøftelserne mellem Hansa-Milch med 670 aktive andelshavere og Arla Foods med 7.200 andelshavere har stået på et halv års tid.

- Der vil være store fordele for alle andelshavere ved at vi går sammen. Vi bønder – uanset om vi er danske, svenske eller tyske – har den samme drivkraft: En stærk mælkepris og et stærkt andelsdemokrati. Og de to ting mener vi, der er mulighed for at opnå med en fusion, siger Arla Foods’ næstformand Åke Hantoft.

- Vi har med to meget veldrevne mejerier at gøre, og det handler ikke om, hvem der er stor og hvem der er lille. Det afgørende er, at vi supplerer hinanden rigtig godt, og derfor kan vi sammen stå stærkt på det tyske marked,siger en enig formandfor Hansa-Milch, Uwe Krause.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094