I 2009 lå det indenlandske ølsalg på 406 mio. liter øl. Tallet faldt til ca. 380 mio. liter i 2010, svarende til et fald på 6,4 procent. Dermed fortsatte tendens, som har kendetegnet det foregående årti.
Det faldende ølsalg er påvirket af øget konkurrence fra vin og andre alkoholiske drikke. En tendens, som understreges af, at det samlede salg af alkohol i Danmark i perioden 2000-2009 til sammenligning kun faldt med 12,6 procent.
Mikrobryggerierne oplevede stor fremgang fra 2001 til 2009. Hvor øl fra mikrobryggerier udgjorde 0,5 procent af det indenlandske ølsalg i 2000 var tallet i 2009 steget til 3,5 procent. Tendens er generelt, at danskerne fik smag for de lidt anderledes øl i løbet af årtiet. Salget af udenlandske øl steg fra 1,2 procent af det samlede ølsalg i Danmark i 2000 til 3,4 procent i 2009. Populariteten er med til at skærpe konkurrencen på området.
- Specialølsegmentet var stabilt volumenmæssigt, men fald i værdi i 2010. Det ser ud som om, der er skærpet konkurrence om hyldepladsen i detailhandlen, og det er med til at presse prisen, siger adm. direktør for Carlsberg Danmark, Jesper B. Jørgensen, til Børsen.
Konkurrence på prisen er udbredt på mærkevareøl som Ceres,Tuborg og Carlsberg.
- Vi har de seneste måneder set, at de hårde slagtilbud på øl er vendt tilbage i detailhandlen, siger Carlsberg-direktøren.
Det betyder, at prisforskellen til de billige mærker er reduceret, hvilket kan ses på salgstallene.
- De, der har tabt stort i 2010, er discountmærkerne. Det er her, man ser den største tilbagegang, siger Jesper B. Jørgensen.