23948sdkhjf

Easis skovler nye kunder ind

Direktøren har det fint med, at flere konkurrenter dukker op
Både i Danmark og på eksportmarkederne vil flere og flere forbrugere have fødevarer uden tilsat sukker. Det mærker man hos Aarhus-virksomheden Easis, der de seneste dage har deltaget på Europas største fagmesse for slik, kager, marmelade og alskens andre søde sager, ISM i Köln.

På messen i Tyskland skiller Easis sig ud fra mængden ved at producere et bredt sortiment af is, yoghurt, slik og meget andet uden tilsat sukker. Og det giver succes.

- Siden ISM åbnede i søndags, har vi fået kontakt til flere hundrede nye potentielle kunder. Så jeg er sikker på, at vi vil fortsætte den gode kurve fra sidste år, hvor vores eksport kom op i indeks 157 i forhold til året før, fortæller Easis-direktør Thomas Møberg.

Easis deltog også på ISM i 2017, og Thomas Møberg kan konstatere, at der i år er flere konkurrenter med "no addded sugar"-produkter på messens stande.

- Men det er fint nok. Dermed har vi også fået flere kolleger. Det er med til at løfte "no added sugar"-kategorien op i et højere leje, siger han.

Størst interesse viser kunderne ifølge direktøren for Easis' is, barer, chips og morgenmadsprodukter uden tilsat sukker. Men også forskellige sødemidler, som virksomheden sælger i ren form, er der god efterspørgsel på.


Dansk fællesstand
Easis deltager på ISM sammen med otte andre virksomheder via en dansk fællesstand arrangeret i et samarbejde mellem Dansk Industri og netværket Bio Aus Dänemark.

Også netværkets administrator, Malene Aaris, som er med på ISM for 10. gang, har lagt mærke til "no added sugar"-trenden.

- Det er meget tydeligt her på messen, at der kommer flere af de produkter. Man skal tage betegnelsen meget bogstaveligt. Der er ikke tale om sukkerfri produkter, men om produkter uden tilsat sukker. For eksempel er mange barrer i kategorien lavet på basis af dadler, som fra naturens hånd indeholder en del sukker, påpeger hun.

Ifølge Thomas Møberg er kun omkring 15 procent af slutkunderne diabetikere, som efter lægernes råd skal undgå sukker. De 85 procent er ikke diabetikere, men vælger selv at købe fødevarer uden tilsat sukker.

Især den yngre aldersgruppe med forbrugere mellem 16 og 34 år har Easis godt fat i, oplyser direktøren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079