23948sdkhjf

Minna og Gunnar bliver lagt i graven

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Slut med foreningen Fiskebranchen

Foreningen Fiskebranchen, som i mange år har gennemført aktiviteter i Danmark for at øge forbrugernes kendskab til fisk og styrke salget af fisk og fiskeprodukter, lukkes.

Fiskebranchen har stået for tiltag som ”2gangeomugen” og tidligere tv-reklamesuccesen ”Minna og Gunnar”. Men nu er det altså slut med foreningens
projekter og kampagner.

- De seneste tre år har det kun været Danmarks Fiskeriforening, der har været villig til at medfinansiere Fiskebranchens projekter. De øvrige organisationer i fiskerisektoren har ikke ønsket at medvirke til at løfte indsatsen – det gælder både for fiskeri, forarbejdning, handel og akvakultur. Vi er altid parate til et samarbejde med de øvrige aktører i sektoren, men da vi i sagens natur ikke sælger varer direkte til detailhandelen, giver det ikke mening, at Danmarks Fiskeriforening alene fortsætter arbejdet, siger Niels Wichmann, nu forhenværende formand for Fiskebranchen.

- Fantastisk succes
En anden udfordring de senere år har været den danske forvaltning af EU-tilskudsmidlerne i Hav og Fiskeriprogrammet. I ”gamle dage” med de særdeles succesfulde Minna og Gunnar-reklamer var der enighed mellem fiskerisektoren og ministeriet om, at det ville give størst effekt af tilskudskroner fra EU og Danmark, hvis hele sektoren gik sammen i én forening og med et fælles budget, som dermed kunne have gennemslagskraft og gøre en forskel.

- Minna og Gunnar var en fantastisk succes. Kampagner har stor gennemslagskraft, når midler og indsats målrettes. Men i de senere år har der fra ministeriet været fastsat en grænse for, hvor meget enkelte projekter kan få i støtte. Man ønsker fra politisk hold ”at smøre tilskud tyndere ud”. Det har naturligvis den konsekvens, at de enkelte projekter, der støttes, ikke bliver så slagkraftige og så kan man diskutere, om det overhovedet er indsatsen værd, siger Niels Wichmann.

Som en konsekvens af nedlæggelsen af Foreningen Fiskebranchen nedlægges også Fiskebranchens sekretariat, som i de seneste mange år har ligget hos Danmarks Fiskeriforening.

- Danmarks Fiskeriforening har fortsat ejerskabet af logoet ”Dansk Fisk” og af logoet ”2gangeomugen”. Dansk Fisk-logoet er forbeholdt fisken fra vores medlemmer, mens vi fortsat vil lade logoet "2gangeomugen" anvende af alle på alle fiskeprodukter – det er jo i fælles interesse at fisk holdes på menukortet, siger Niels Wichmann.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

- Alle snakker om den her emballage

Nemco: Både små og store vil have fat i pap og folie

WP Kød skifter navn

- Mejeriprodukter indeholder mælk – hvor svært kan det være?”

Øko-fødevarer: Også emballagen skal være bæredygtig

Fårekyllinger med valgfri smag er på vej

Kokkelandshold regner med at hente VM-guld

Nyhedsbrev

Tre ton frikadeller med metal i tilbagekaldes

Online Avis Arkiv

International hæder til tre danske øl

Bryghuse hentede guld, sølv og bronze

Nyt studie: Frygt ikke fedt i maden

Klumme: Ja, plastemballage kan godt genbruges til fødevarer

KMC bare fortsætter opad

Ny rekordomsætning - og ny direktør

Se her! Derfor er plast det sejeste materiale i verden

Plastvirksomheder på charmeoffensiv på fødevareindustriens FoodTech-messe

Naturli’ Foods anmeldt for at bruge ordet "latte"

Virksomheden trækker produktet tilbage - og direktøren trækker på smilebåndet

Avis: Domino's udnytter smuthul til at slette smileyrapporter

Julekalender fra Thisted Bryghus revet væk

Ugens grin: Udspekuleret advokat

Kæmpeprojekt: Her vil To Øl brygge mange øl

Bryggeri køber kæmpestor Orkla-fabrik

Dencon dykker på bundlinjen

Næsten 9.000 besøgte FoodTech

Og prins Joachim fik smagt på mejeriprodukter

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

Flere fede fotos fra FoodTech

Mennesker, maskiner og mad går op i en højere enhed

Først kun flæskesvær - nu også mejerier og fisk

Jysk foodtech-virksomhed har sågar også kig på slikbranchen

Amazon vil sætte skub i online fødevaresalg i Danmark

Ny markeds-undersøgelse om miljørigtig hygiejne

1

Frugt og grønt er fyldt med pesticidrester

Dagrofa bøvler med plastik i cheddarposer

Lantmännen køber australsk bageri

Hanegal dropper aluminium i postejbakken

Fryseeksperter får nyt navn

Foodtech
Stort messeprogram giver optimisme i Herning

Varm sommer gav Carlsberg solidt salg

TekniClean solgt til finsk koncern

Slut med vegansk danser-restaurant

Rigmand er købt ud af juicefirma

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny energi besparende serie af rene tørluftsystemer baseret på innovativ teknologi

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Fødevareegnet rengøringsløsning til pakkeafdeling hos brødproducent

Få hjælp til ordredokumentation

Fremtidens fødevareproduktion – Ny teknologi = Nye muligheder

Ny stærk transparent monteringstape

Nidec All for dreams! Mød os på Ajour 2018 - Stand 3316

Busch takker for en succesfyldt Foodtech

Tag med på en rejse til fremtiden

PALOMAT® udvider forhandlernetværket!

Oplev verdens hurtigste industrirobotter på Robotbrag 2018

Stor interesse for reparation af svejseslanger

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

UWP3: forbedret og kraftfuld datalog controller og gateway til SmartBuilding og Carpark

Supervision giver vellykket projekt

Anbefalet reservedelsbeholdning

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Boost din karriere

BILA Robotics lancerer flytbar og fleksibel teknologi på Robotbrag 2018

Aktuel tilbudsavis - mere end 300 produkter

Nyt afvigelsessystem - professionelt værktøj til alle virksomheder

Få succes på det internationale marked

Hold varmen i kulden

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.257