Minna og Gunnar bliver lagt i graven

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Slut med foreningen Fiskebranchen

Foreningen Fiskebranchen, som i mange år har gennemført aktiviteter i Danmark for at øge forbrugernes kendskab til fisk og styrke salget af fisk og fiskeprodukter, lukkes.

Fiskebranchen har stået for tiltag som ”2gangeomugen” og tidligere tv-reklamesuccesen ”Minna og Gunnar”. Men nu er det altså slut med foreningens
projekter og kampagner.

- De seneste tre år har det kun været Danmarks Fiskeriforening, der har været villig til at medfinansiere Fiskebranchens projekter. De øvrige organisationer i fiskerisektoren har ikke ønsket at medvirke til at løfte indsatsen – det gælder både for fiskeri, forarbejdning, handel og akvakultur. Vi er altid parate til et samarbejde med de øvrige aktører i sektoren, men da vi i sagens natur ikke sælger varer direkte til detailhandelen, giver det ikke mening, at Danmarks Fiskeriforening alene fortsætter arbejdet, siger Niels Wichmann, nu forhenværende formand for Fiskebranchen.

- Fantastisk succes
En anden udfordring de senere år har været den danske forvaltning af EU-tilskudsmidlerne i Hav og Fiskeriprogrammet. I ”gamle dage” med de særdeles succesfulde Minna og Gunnar-reklamer var der enighed mellem fiskerisektoren og ministeriet om, at det ville give størst effekt af tilskudskroner fra EU og Danmark, hvis hele sektoren gik sammen i én forening og med et fælles budget, som dermed kunne have gennemslagskraft og gøre en forskel.

- Minna og Gunnar var en fantastisk succes. Kampagner har stor gennemslagskraft, når midler og indsats målrettes. Men i de senere år har der fra ministeriet været fastsat en grænse for, hvor meget enkelte projekter kan få i støtte. Man ønsker fra politisk hold ”at smøre tilskud tyndere ud”. Det har naturligvis den konsekvens, at de enkelte projekter, der støttes, ikke bliver så slagkraftige og så kan man diskutere, om det overhovedet er indsatsen værd, siger Niels Wichmann.

Som en konsekvens af nedlæggelsen af Foreningen Fiskebranchen nedlægges også Fiskebranchens sekretariat, som i de seneste mange år har ligget hos Danmarks Fiskeriforening.

- Danmarks Fiskeriforening har fortsat ejerskabet af logoet ”Dansk Fisk” og af logoet ”2gangeomugen”. Dansk Fisk-logoet er forbeholdt fisken fra vores medlemmer, mens vi fortsat vil lade logoet "2gangeomugen" anvende af alle på alle fiskeprodukter – det er jo i fælles interesse at fisk holdes på menukortet, siger Niels Wichmann.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nye energibarer storhittede på messe - pånær én

Mols Organic-direktør vælter sig i nye kunder

Pas på, svindlere: Nyt netværk har kig på jer

Eurofins opretter en netværksgruppe mod fødevaresvindel

Om få år rykker 3D-printeren ind i Michelin-køkkenerne

3D-printere i ethvert restaurantkøkken om få år er slet ikke urealistisk, lyder det fra iværksætter

Enorm efterspørgsel på danske krabber

Nyt redskab letter mejeriers arbejde

Boserup og Seier slutter burger-eventyret

Nyhedsbrev

Stor sag om sliksvindel udsat for fjerde gang

Fadøllet flyder i stride strømme

Danskerne har for alvor fået appetit på det

Aarhus-drenge sælger blå vin

Det er sjovt og smager godt, mener de

Lokale fødevareproducenter går sammen

Hver fjerde restaurant opgiver af få ny kok i køkkenet

Kvalitetsmad stiller krav til professionelt køkkenudstyr

Formanden for Brancheforeningen for Køkkenudstyr løfter sløret for, hvor markedet befinder sig

1

Klumme: BioFach: Her er de nye trends og økotendenser

Aarhus vil have flere food trucks

Arla øgede salget med milliarder i 2017

Geia-salg gav tre danskere 180 millioner

Nyt regnskab viser, hvad fødevarevirksomheden indbragte

Michelinstjernerne ramte forbi Fyn: Anmelder overrasket

Ægtepar med første stjerne: Det er en livsstil

Millionstøtte skal forbedre ældres ernæring

1

Arla klar med nye mælkesmage

Se listen: Danmark har nu 26 Michelin-restauranter

KFC løber tør for kylling: Lukker 900 butikker i Storbritannien

To danske restauranter får deres første michelinstjerne

Plantefarsen sejrer i supermarkederne

Smarties' bagmænd solgte vand for over 50 milliarder

Vestjyder vil tænke nyt om fødevarer

Rod i Food Supply Magazine

Dansk Supermarked kritiseres for dårligt arbejdsmiljø

Sådan laver man Nordens bedste sild

Catering-firmaer klar med nye kalve

Mayo med skimmel tilbagekaldes

Salmonella i marineret kyllingebryst

Carlsberg solgte færre øl i 2017 - men flere specialøl

Carlsberg køber Grækenlands næststørste bryggeri

Dr. Oetker skifter direktør

Urenheder i piskefløde fra Naturmælk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Qumec præsenterer nye transportbånd.

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

MK12 til mærkning af blandt andet rustfrit stål giver hurtigere resultater!

Hvordan får jeg drømmejobbet?

Opgradering til industrikøkkenvaske

ROB-EX Brugerdag – dagen indfrier mine forventninger hver gang

Vi hjælper dig i mål ved jeres næste messedeltagelse - kontakt Expression ApS på 61653597

B&R præsenterer fleksibelt transportsystem på Hannover Messe

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Dit udlandsstudie er ikke nødvendigvis en smutvej ind på arbejdsmarkedet

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Stål eller Polycarbonat? Hvad ville du vælge?

4 ting du skal overveje, når du vælger nyt målesystem

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Oplev Danmarks Største Mobil Køkken

Skal du med på den danske fællesstand på Seafood Processing Global 24.-26. april i Bruxelles?

Skærp din faglighed med ny viden

Vanskeligheder i den tyske fødevarebranche

Ion ringblæseren fjerner statisk elektricitet på rør, kabler, slanger, ledn...

Slagter Nielsen køber levnedsmiddelgodkendte reoler

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

Send til en kollega

0.266