23948sdkhjf

Specialøl og alkoholfrit øl fortsætter fremgangen

Langt de fleste foretrækker dog fortsat en pilsner, viser nye tal
Danskerne skænker mere ale og hvedeøl i glassene. Alkoholfrit øl er også blevet mere populært. Langt de fleste danskere foretrækker dog fortsat en pilsner, viser nye tal fra Bryggeriforeningen.

I 2017 udgjorde salget af specialøl 9,18 procent af det totale ølsalg, mens det året før udgjorde 8,92 procent af ølsalget i Danmark.

Dermed forsætter de seneste års fremgang for specialøl, oplyser Bryggeriforeningen i en pressemeddelelse.

- Det er dejligt at opleve, at danskerne er nysgerrige og gerne prøver de mange nye øl, som bryggerne gør sig umage med. Forskellige øltyper passer som ledsager til forskellige slags mad, og den fortsatte fremgang for specialøl vidner om, at danskerne gerne finder en matchende øl til deres måltid, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Den foretrukne specialøl er en ale, som fik en fremgang i salget på godt 20 procent fra 2016 til 2017.

Denne øltype kan være lys belgisk ale, som ofte er parfumeret, med lav bitterhed og en aroma af eksotiske frugter. Det kan være mørk belgisk ale, som er sød, ofte ret krydret og med aroma af chokolade, svesker eller kaffe. Og det kan være britisk ale, som kan være bitter, med smag af karamel og ofte have en aroma af nødder, citron og urter.

Også hvedeøl bliver stadig mere populært og er ved at overhale de gamle kendinge porter og stout, mens bock og lagerøl er på retur.

Samtidig skåler flere danskere i alkoholfrit øl. Fra 2016 til 2017 steg salget af alkoholfrit øl, som må rumme op til 0,5 procent alkohol, med 17,1 procent.

Der er dog ingen øltype, som tilnærmelsesvis når pilsnerens popularitet. Knap to ud af tre øl, der knappes op i Danmark, er således en almindelig pilsner med en alkoholstyrke på 4,4 - 4,8 procent.

Tallene er baseret på indberetninger fra Bryggeriforeningens medlemmer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094