23948sdkhjf

Flot indtjening til DAT-Schaub Koncernen

DAT-Schaub koncernen havde et tilfredsstillende år i 2009/2010 med en stigning i koncernomsætningen fra 2.511 mio. kr. til 2.530 mio. kr., medens resultatet faldt en smule fra sidste års rekordstore resultat på 179 mio. kr. til 156 mio. kr.
Faldet i årets resultat skyldes primært, at resultatet året før var påvirket af et utroligt positivt marked for alle koncernens produkter, hvorimod der i 2009/2010 har været et mere behersket niveau for efterspørgsel på naturtarme, hvorfor specielt svinetarme er faldet i pris.

Selv om markedet for svinetarme har været vigende i løbet af regnskabsåret, er det lykkedes koncernen at afsætte hele produktionen til rimeligt tilfredsstillende priser, hvorfor det hele tiden
forsøges at udvide leverandørkredsen inden for svinetarme.

- Koncernens stærke position inden for naturtarme blev også i år styrket, idet koncernen pr. 1. februar 2010 overtog alle aktiviteter i et firma på New Zealand der producerer lammetarme, Waikiwi Casings Co. Ltd. Selskabet vil styrke koncernens mulighed for forsyning af lammetarme fra det meget vigtige new zealandske marked, udtaler koncernchef Jan Roelsgaard i forbindelse med offentliggørelse af årsregnskabet.

Bestyrelsesformanden Niels Mikkelsen tilføjer:

- Moderselskabet DAT-Schaub a.m.b.a. behandler samtlige danske svine tarmsæt og også i år, har der været et mindre fald i slagtningerne. Der er modtaget 16,6 mio. tarmsæt mod 16,7 mio. i 2008/2009. Når der imidlertid tages hensyn til antal arbejdsdage er der tale om en vækst i antallet af modtagne svine tarmsæt helt i overensstemmelse med at danske andelssvineslagteriers konkurrencekraft er steget i forhold til udenlandske alternativer. Der slagtes endvidere i dag væsentligt flere svin i Danmark end i samme periode sidste år, så tilførslerne vil stige i det kommende år.

Med de seneste års opkøb, der både omfatter produktions- og salgsvirksomheder, har koncernen i dag en enestående position inden for naturtarme, der fortsat udgør ca. halvdelen af verdensmarkedet for pølseskind. Den anden halvdel dækkes af produkter inden for kunsttarme, hvor DAT-Schaub repræsenterer nogle af branchens stærkeste mærker på de europæiske markeder. DAT-Schaub koncernen forventer derfor en fornuftig driftsindtjening også i det kommende regnskabsår.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094