23948sdkhjf

Plantefarsen sejrer i supermarkederne

Både Coop og Dansk Supermarked melder om forrygende salg af plantefars

Nytåret indvarslede et nyt produkt i Coop og Dansk Supermarkeds kølediske: Plantefars.

Produktet skal ramme den nye flexitar-bølge, hvor kødspisende forbrugere vælger at holde kødfrie dage. Og forbrugerne har taget godt imod produktet, lyder det fra begge supermarkedskæder cirka halvanden måned efter introduktionen.

- Det går rigtig godt. Vi får solgt al det plantefars, der kommer i butikkerne, kommer det prompte fra Lars Aarup, der er analyseschef i Coop.

- Der er altid en nyhedsinteresse, når et produkt kommer frem, og så daler det til et niveau. Plantefars har lagt sig på et niveau, der kommer meget tæt på nyhedsinteressen, uddyber analysechefen.

Og også fra Dansk Supermarked er tilbagemeldingen, at salget går strygende.

- Vi er meget glade for den overvældende modtagelse, Naturli’ Hakket har fået af Føtex-, Netto- og Bilka-kunderne. Salget er gået over al forventning, og vi har i hele januar oplevet en til stadighed stor efterspørgsel. Samtidig er vi også meget glade for de meget positive tilbagemeldinger, vi får fra alle, der prøver plantefarsen, siger kommunikationsmedarbejder Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarked.

En ny tid 
Vegetarprodukter findes der allerede mange af, men alligevel indvarsler plantefarsen en ny tid - for Lars Aarup beskriver kødfars som "multifunktionelt".

- Har man en pakke hakket oksekød, kan man altid lave et eller andet, som analysechefen siger det.

Og kødfarsen er netop grundlaget for mange af danskernes mest populære middagsretter, så når et planteprodukt kan gå direkte ind overtage kødets plads i disse retter, kan det pludselig få kødspiserne til at blive flexitarer, lyder analysen.

- Vegetarerne er velkomne hos os, men de er for lille en målgruppe i sig selv. Det er afgørende, at flexitarerne synes om produkterne. Vegetarer har taget et valg og sammenligner ikke det, de spiser, med kødprodukter, men det gør flexitarerne, siger Lars Aarup fra Coop, og selvom vi begynder at nærme os Coops forretningshemmeligheder, lægger han ikke skjul på, at man snart kan forvente flere kødløse produkter i kølediskene.

- Nu har vi plantefarsen. Det næste skridt er at få formet nogle hakkebøffer. Og så er næste skridt igen at få fyldt det i nogle tarme - det skal så ikke være naturtarm - og lave pølser i en kvalitet, der kan konkurrere med pølser med svin, okse og lam, siger analysechefen.

Producenter efterlyses 
Og hos Dansk Supermarked stemmer man i og efterlyser producenter, der kan levere det næste plantebaserede hit i køledisken.

- Vi ser altid meget gerne, at fødevareproducenterne er innovative, og der er ingen tvivl om, at blandt andet veganer-trenden er et oplagt sted at tage fat, da alle deler den opfattelse, at flere og flere vil se mod eksempelvis plantebaseret kost og grønne, sunde alternativer. Her skal vi naturligvis også være på plads med vores sortiment, og alle gode ideer og produkter hører vi meget gerne om, siger Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarked.

Eller som Lars Aarup kontant formulerer det:

- De producenter, der kan lave de her produkter med god smag og den rette konsistens til den rigtige pris, de vinder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062