23948sdkhjf

BioFach: Her er de nye trends og økotendenser

| Af Birthe Linddal, fremtidsforsker, foodfuture.dk | Tip redaktionen om en historie

KLUMME: Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal har netop deltaget på verdens største økomesse i Nürnberg i Tyskland. Hun har skrevet denne klumme om nogle af sine observationer på messen

BioFach bød igen i år på masser af spændende nyheder og lækre produkter, hvor der var fokus på god kvalitet, convenience, bæredygtighed og sundhed.

Veggie-tendensen fylder stadig rigtig meget. Et utal af stande og flere end sidste år bød på kød og mælkealternativer. Særligt mælkealternativerne smager bedre år for år, alt mens veggie-osten, hverken ligner eller smager som noget, der er kalorierne værd.

Der var også masser af eksempler på single-size-formater. Så selvom der også er masser af vind i den tendens, der handler om at spise sammen, er den personaliserede diæt og produkter designet til bare én person, og til at fortære nu og her, tydeligvis noget der sælger.

I en individualiseret verden individualiseres maden også. Der skal være noget for enhver, og gerne noget målrettet netop mig. Og det selvom det måske ikke ligefrem harmonerer som fod i hose med den økologiske bevægelses idealer om mindre emballage og mere fællesskab. Men sådan er der så meget i den moderne verden. Også økologien er selvfølgelig underlagt den moderne verdens mange komplekse kompromisser.

Som altid bliver man glad, opløftet og inspireret af en lille uge på BioFach. Der er en herlig energi i ønsket om at skabe en bedre fødevareverden. Kreativiteten er stor, der er masser af humor, velsmag, flotte produkter og høje ambitioner. Masser af ildsjæle der gerne vil skabe deres vej ved hjælp af at sælge grønne fødevareprodukter. Og flere lykkes med det, økologien vokser nemlig stødt verden rundt.

Men da jeg i år også havde fornøjelsen af holde et oplæg på BioFAchs konference under titlen "A better food world - 8 important food trends relevant for the organic sector", valgte jeg at lytte til en del andre oplæg på konferencen, og der var interessante pointer at hente og stof til eftertanke, som også er værd at få med, hvis man vil kende morgendagens øko-verden.

Next generation
Først og fremmest blev det diskuteret indgående, hvordan man sikrer, at økologien også er relevant for næste generation, altså de unge. For nutidens unge har økologi jo altid været der, og derfor er det ikke bare noget nyt og spændende, som man selvfølgelig skal bakke op om.

Flere studier indikerer, at særligt de helt unge ikke er så lette at begejstre, når det handler om økologi. Kort sagt, der skal mere til at overbevise dem. Men hvad skal dette mere være? Igen var der undersøgelser der viser, at de for at handle økologisk skal vide, hvad økologi handler om, og hvorfor det er så vigtigt.

Tillid synes at være et nøgleord, og tillid er svært at opnå hos de unge, som synes at repræsentere en voksende skepsis mod de etablerede store brands. Til gengæld lytter de gerne til venner og familie og et tysk studie havde fundet frem til, at hvis man for alvor vil flytte et ungt menneske mod en økologisk livsstil, er en ny kæreste med stærke øko-værdier det absolut bedste bud. Altså skal der kærlighed til.

Zero waste
Mit eget indlæg gjorde en del ud af at tale om emballage. Det kan nemlig i den grad undre, at de økologiske producenter ikke er bedre til at spare på emballagen og til at bruge grønne emballage-løsninger, end de er.

Økologiske fødevarer er som så mange andre fødevarer i dag overemballerede. Derfor bør en del af svaret på næste generations økologi i den grad være at få styr på emballagen.

Og heldigvis var der på BioFach fine eksempler på, at den grønne emballage findes, nøjagtig som der verden rundt forskes i alternativer. Hvad siger I for eksempel en boble frisk vand emballageret i en membran af tang, som efterfølgende kan hjælpe med at slukke tørsten - eller olivenolie emballeret i en kugle af karamelliseret sukker belagt med bivoks, som man kan bryde som et æg og efterfølgende kompostere?




Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Defco-familie får lov at blive efter salg

Arla skal have ny kommunikationsdirektør

Konkursramt pålægsfabrik er reddet

Smør, mælk og marcipanbrød på toppen af dansk imageliste

Virksomhederne er klar til besøg, men folkeskolerne kommer ikke

Ø-destilleri vil ud til hele landet

Nyhedsbrev

15.103 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Fødevarestyrelsen advarer mod ulovlig fiskehandler

Online Avis Arkiv

Venner er hoppet med på ginvognen

Ugens grin: Lønforhøjelsen gav bagslag

København styrker sin ambitiøse mad-indsats

Fiskefirma afsløret i omfattende fusk

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Messe byder på topkokkedyst

Carlsberg overgår nu storebror Heineken i evnen til tjene penge

Ny forskning kan give bedre fødevarer

Arla scorer kassen på Starbucks-aftale

Food Festival igen klar med Branchefredag

Verdensnyhed: Nu bliver græs til mad i Skive

Carlsberg kan ikke matche den perfekte sommer i Vesteuropa

Carlsberg øger salget efter stor fremgang i Kina og Vietnam

Ticans nye direktør har brug for flere ansatte

Matchmaking: Fødevarefolk kan få hul igennem til Polen

Jysk storkøkken i konkurssag

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Coop åbner et outlet til restpartier og vin

Grønne udviklingsprojekter får millionstøtte

Eksplosiv vækst hos Sanovo

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Kartoffelmelsfabrik fortsætter væksten

Metal fundet i partypølser

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

Budweiser giver vokseværk hos verdens største bryggeri

SF vil forbyde fransk delikatesse: Det er barbarisk

Kinesisk eksport-bøvl: Danish Crown fyrer på griseslagteri

Danish Crown henter ny CFO hos Ecco

Se alle Medlemmernes egne nyheder

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Hvordan adskiller Deep Learning sig fra traditionel vision

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Thybotech ApS øger levetiden med termisk påsprøjtet hårdmetal på pumpeaksler.

International FOOD Contest får betydelig international opmærksomhed

Startkit til din messestand

ZF Danmark er en del af ZF Group et af de største firmaer i verden

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Klimavenlige løsninger, der betaler sig

Kom til håndværkerfest i Aarhus!

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Blockchain for fødevarer SMV´er

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

SuperTrak tager batch-size-one til metalindustrien.

Palletering af stål profiler hos Ib Andresen Industri

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Webinar: Maskindirektivets krav til CE-mærkning

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

NYHED: Perfekt microdosering! Ingen dryp, intet rod - Se de imponerende bil...

Hvordan kan din emballage blive mere bæredygtig?

Fugt kan skabe store problemer

Hele 622,1 Ton på krogen...

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Send til en kollega

0.177