BioFach: Her er de nye trends og økotendenser

| Af Birthe Linddal, fremtidsforsker, foodfuture.dk | Tip redaktionen om en historie

KLUMME: Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal har netop deltaget på verdens største økomesse i Nürnberg i Tyskland. Hun har skrevet denne klumme om nogle af sine observationer på messen

BioFach bød igen i år på masser af spændende nyheder og lækre produkter, hvor der var fokus på god kvalitet, convenience, bæredygtighed og sundhed.

Veggie-tendensen fylder stadig rigtig meget. Et utal af stande og flere end sidste år bød på kød og mælkealternativer. Særligt mælkealternativerne smager bedre år for år, alt mens veggie-osten, hverken ligner eller smager som noget, der er kalorierne værd.

Der var også masser af eksempler på single-size-formater. Så selvom der også er masser af vind i den tendens, der handler om at spise sammen, er den personaliserede diæt og produkter designet til bare én person, og til at fortære nu og her, tydeligvis noget der sælger.

I en individualiseret verden individualiseres maden også. Der skal være noget for enhver, og gerne noget målrettet netop mig. Og det selvom det måske ikke ligefrem harmonerer som fod i hose med den økologiske bevægelses idealer om mindre emballage og mere fællesskab. Men sådan er der så meget i den moderne verden. Også økologien er selvfølgelig underlagt den moderne verdens mange komplekse kompromisser.

Som altid bliver man glad, opløftet og inspireret af en lille uge på BioFach. Der er en herlig energi i ønsket om at skabe en bedre fødevareverden. Kreativiteten er stor, der er masser af humor, velsmag, flotte produkter og høje ambitioner. Masser af ildsjæle der gerne vil skabe deres vej ved hjælp af at sælge grønne fødevareprodukter. Og flere lykkes med det, økologien vokser nemlig stødt verden rundt.

Men da jeg i år også havde fornøjelsen af holde et oplæg på BioFAchs konference under titlen "A better food world - 8 important food trends relevant for the organic sector", valgte jeg at lytte til en del andre oplæg på konferencen, og der var interessante pointer at hente og stof til eftertanke, som også er værd at få med, hvis man vil kende morgendagens øko-verden.

Next generation
Først og fremmest blev det diskuteret indgående, hvordan man sikrer, at økologien også er relevant for næste generation, altså de unge. For nutidens unge har økologi jo altid været der, og derfor er det ikke bare noget nyt og spændende, som man selvfølgelig skal bakke op om.

Flere studier indikerer, at særligt de helt unge ikke er så lette at begejstre, når det handler om økologi. Kort sagt, der skal mere til at overbevise dem. Men hvad skal dette mere være? Igen var der undersøgelser der viser, at de for at handle økologisk skal vide, hvad økologi handler om, og hvorfor det er så vigtigt.

Tillid synes at være et nøgleord, og tillid er svært at opnå hos de unge, som synes at repræsentere en voksende skepsis mod de etablerede store brands. Til gengæld lytter de gerne til venner og familie og et tysk studie havde fundet frem til, at hvis man for alvor vil flytte et ungt menneske mod en økologisk livsstil, er en ny kæreste med stærke øko-værdier det absolut bedste bud. Altså skal der kærlighed til.

Zero waste
Mit eget indlæg gjorde en del ud af at tale om emballage. Det kan nemlig i den grad undre, at de økologiske producenter ikke er bedre til at spare på emballagen og til at bruge grønne emballage-løsninger, end de er.

Økologiske fødevarer er som så mange andre fødevarer i dag overemballerede. Derfor bør en del af svaret på næste generations økologi i den grad være at få styr på emballagen.

Og heldigvis var der på BioFach fine eksempler på, at den grønne emballage findes, nøjagtig som der verden rundt forskes i alternativer. Hvad siger I for eksempel en boble frisk vand emballageret i en membran af tang, som efterfølgende kan hjælpe med at slukke tørsten - eller olivenolie emballeret i en kugle af karamelliseret sukker belagt med bivoks, som man kan bryde som et æg og efterfølgende kompostere?






Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

pia hjorth
Kommentar til emballage- det er da ikke sjovt som økologisk grøntsagsproducent at skulle pakke sine varer ind i plastic. Men hvis man sælger til ex. supermarkeder, er reglerne at det ikke skal være muligt at forbytte økovarer med konventionelle af samme slags. Altså - hvis der er eller måske en dag sælges konventionelle kartofler i løsvægt i butikken- ja så må de økologiske kartofler ikke være uden lukket emballage og skal selvfølgelig klistret til i etiketter med økomærker oprindelse produktionssted osv så forbrugeren kan se at den er go nok- det er øko man køber. Tja det kan hurtigt tage lysten fra os små lokale producenter, når tanken var at dyrke friske danske grøntsager og nørde i det- så er virkeligheden en helt anden. man ender med at stå det halve af natten og pakke i poser og sætte mærkater på.. Sådan er reglerne nemlig i DK. Vi ser frem til organiske emballagetyper.
Mvh. Naturbruget Tranum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

WeDoBurgers lukker og slukker

Grise strømmer til danske slagterier

Rekordsalg af is og sodavand

Nu vil fødevarekæmper halvere madspildet

En lang række store virksomheder går sammen i nyt initiativ

Smartbake skifter til måltidskasse-ekspert

Bagerikoncernen har indgået millionaftale med RetNemt

Nordisk Tang scorer et "større millionbeløb"

Nu skal der sættes fart på at udnytte kæmpestort potentiale

Nyhedsbrev

Svindelforebyggelse gælder nu også emballagen

Mange emballager er dog så avancerede, at det er svært at snyde

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 millioner kroner på seks timer

Kejserinden runder 20 år med gryder

Cateringfirma er blevet til en stor familievirksomhed

Daka lukker jysk blodfabrik

Mængden af blod er halveret på 10 år

1.260 pakker jordbæryoghurt trukket tilbage

1

Daloon-ulykke: Mand kunne ikke komme ud af vaskemaskine

Asparges: Overskud på 100 millioner er væk

Mors holder DM i østersgastronomi

Ugens grin: Hævnen er sød

Smukfests overskudsmad bliver til 6.250 måltider

Så bliver der igen brygget øl i Vrå

Daloon-ulykke: Mand er død af sine kvæstelser

Københavns Madhus får ny direktør

Bryggerier sælger godt i varmen

1

Smukfest bruger kaffegrums i sæben

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sushi-fisk fra Thy i stor skala

Opdræt: Sashimi Royal, der opdrætter Yellowtail Kingfish i et saltvandsbrug i Hanstholm, er i omdrejninger

Salget af Sticks’n’Sushi er udskudt

Giftigt mel tilbagekaldes

Kødproducenter vil også være kødfri

Just Eat vil også levere morgenmad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Coop tilbagekalder frikadellepølser på grund af gas

Guld til dansk likør

Fødevarekoncern om 2017: Forfærdeligt

Svaneke Bryghus får ny direktør

Æggefirma ser millionpotentiale i proteindrik

Direktør går fra øllet til rejerne

Tørke: Bornholmerne må undvære lokale grøntsager

Fire venner har startet bryghus i Farum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Produktiviteten taber pusten, når omsætningen stiger

Stor interesse for dansk fødevareeksport på den årlige eksportdag 7. september i Skanderborg

Integration mellem konstruktions- og beregningssoftware optimerer udviklingsprocessen

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

SMC's nye trådløse fieldbussystem kombinerer hastighed og sikkerhed

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Automatik 2018

Fibox A/S præsenterer profil video

EFFEKTIV nedkøling af kølerum

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Ny medarbejder søges!

Automatik 2018

Korrekte stamdata på den lette måde

Kvalitet optimering med state-of-the-art vakuumkøling

Online konfigurator til ventilmanifold

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Stor transportør

Egatec sætter to nye robotter på skolebænken

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nye induktive sensorer i ICB-serien med integreret IO-link kommunikation – ...

YASKAWA finder du hos ZF Danmark

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

Send til en kollega

0.219