BioFach: Her er de nye trends og økotendenser

| Af Birthe Linddal, fremtidsforsker, foodfuture.dk | Tip redaktionen om en historie

KLUMME: Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal har netop deltaget på verdens største økomesse i Nürnberg i Tyskland. Hun har skrevet denne klumme om nogle af sine observationer på messen

BioFach bød igen i år på masser af spændende nyheder og lækre produkter, hvor der var fokus på god kvalitet, convenience, bæredygtighed og sundhed.

Veggie-tendensen fylder stadig rigtig meget. Et utal af stande og flere end sidste år bød på kød og mælkealternativer. Særligt mælkealternativerne smager bedre år for år, alt mens veggie-osten, hverken ligner eller smager som noget, der er kalorierne værd.

Der var også masser af eksempler på single-size-formater. Så selvom der også er masser af vind i den tendens, der handler om at spise sammen, er den personaliserede diæt og produkter designet til bare én person, og til at fortære nu og her, tydeligvis noget der sælger.

I en individualiseret verden individualiseres maden også. Der skal være noget for enhver, og gerne noget målrettet netop mig. Og det selvom det måske ikke ligefrem harmonerer som fod i hose med den økologiske bevægelses idealer om mindre emballage og mere fællesskab. Men sådan er der så meget i den moderne verden. Også økologien er selvfølgelig underlagt den moderne verdens mange komplekse kompromisser.

Som altid bliver man glad, opløftet og inspireret af en lille uge på BioFach. Der er en herlig energi i ønsket om at skabe en bedre fødevareverden. Kreativiteten er stor, der er masser af humor, velsmag, flotte produkter og høje ambitioner. Masser af ildsjæle der gerne vil skabe deres vej ved hjælp af at sælge grønne fødevareprodukter. Og flere lykkes med det, økologien vokser nemlig stødt verden rundt.

Men da jeg i år også havde fornøjelsen af holde et oplæg på BioFAchs konference under titlen "A better food world - 8 important food trends relevant for the organic sector", valgte jeg at lytte til en del andre oplæg på konferencen, og der var interessante pointer at hente og stof til eftertanke, som også er værd at få med, hvis man vil kende morgendagens øko-verden.

Next generation
Først og fremmest blev det diskuteret indgående, hvordan man sikrer, at økologien også er relevant for næste generation, altså de unge. For nutidens unge har økologi jo altid været der, og derfor er det ikke bare noget nyt og spændende, som man selvfølgelig skal bakke op om.

Flere studier indikerer, at særligt de helt unge ikke er så lette at begejstre, når det handler om økologi. Kort sagt, der skal mere til at overbevise dem. Men hvad skal dette mere være? Igen var der undersøgelser der viser, at de for at handle økologisk skal vide, hvad økologi handler om, og hvorfor det er så vigtigt.

Tillid synes at være et nøgleord, og tillid er svært at opnå hos de unge, som synes at repræsentere en voksende skepsis mod de etablerede store brands. Til gengæld lytter de gerne til venner og familie og et tysk studie havde fundet frem til, at hvis man for alvor vil flytte et ungt menneske mod en økologisk livsstil, er en ny kæreste med stærke øko-værdier det absolut bedste bud. Altså skal der kærlighed til.

Zero waste
Mit eget indlæg gjorde en del ud af at tale om emballage. Det kan nemlig i den grad undre, at de økologiske producenter ikke er bedre til at spare på emballagen og til at bruge grønne emballage-løsninger, end de er.

Økologiske fødevarer er som så mange andre fødevarer i dag overemballerede. Derfor bør en del af svaret på næste generations økologi i den grad være at få styr på emballagen.

Og heldigvis var der på BioFach fine eksempler på, at den grønne emballage findes, nøjagtig som der verden rundt forskes i alternativer. Hvad siger I for eksempel en boble frisk vand emballageret i en membran af tang, som efterfølgende kan hjælpe med at slukke tørsten - eller olivenolie emballeret i en kugle af karamelliseret sukker belagt med bivoks, som man kan bryde som et æg og efterfølgende kompostere?






Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

pia hjorth
Kommentar til emballage- det er da ikke sjovt som økologisk grøntsagsproducent at skulle pakke sine varer ind i plastic. Men hvis man sælger til ex. supermarkeder, er reglerne at det ikke skal være muligt at forbytte økovarer med konventionelle af samme slags. Altså - hvis der er eller måske en dag sælges konventionelle kartofler i løsvægt i butikken- ja så må de økologiske kartofler ikke være uden lukket emballage og skal selvfølgelig klistret til i etiketter med økomærker oprindelse produktionssted osv så forbrugeren kan se at den er go nok- det er øko man køber. Tja det kan hurtigt tage lysten fra os små lokale producenter, når tanken var at dyrke friske danske grøntsager og nørde i det- så er virkeligheden en helt anden. man ender med at stå det halve af natten og pakke i poser og sætte mærkater på.. Sådan er reglerne nemlig i DK. Vi ser frem til organiske emballagetyper.
Mvh. Naturbruget Tranum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mosteri har mistet hele kapitalen

Forbud mod transfedt i dansk mad virker

Rejsegilde: Carlsberg støbte bajere ned i fundamentet

Nyt hovedsæde bliver 15.585 kvadratmeter stort og forbindes direkte til Carlsberg Laboratorium under jorden

Toms ramt af metalstykker i lakrids

Fisker scorede kassen på populære sild

Dansk restaurant igen kåret som den 19.-bedste i verden

Nyhedsbrev

Ny koncernchef i Dagrofa

Nuværende Arla-direktør skal være topchef

Adival har vokseværk

Travlhed kræver ekstra kvadratmeter til fabrikken i Billund.

Efter 15 år: Nu får kornet sit eget hus

Muggen mousse: Kæde trækker dessert tilbage

Meyer tidoblede (næsten) underskuddet i 2017

Mash opruster med bistrokoncept

Ikonisk københavner-restaurant bliver ”bistroficeret” i Tyskland.

Opkøb påvirker regnskab hos Det Danske Madhus

Omsætningen steg, mens indtjeningen faldt i 2017

Slagterikoncern bløder i 2017-regnskab

Hård konkurrence har presset priserne og efterlader gigant med underskud

Pas på plast i Party-pølserne

Flytning og relancering koster Noma millionunderskud i 2017

Regnskab for 2017 viser underskud på 1,7 millioner kroner for den hyldede gourmetrestaurant Noma

Kunder presser McDonald’s til at droppe plastiksugerør

Østjyske orm og gærflager på Folkemødet

For fulde huse inviterede de 12 østjyske kommuner i Business Region Aarhus til debat på Folkemødet om udvikling af fremtidens fødevareløsninger

Ugens grin: Weekend-arbejde

Klumme: Hvad skal i indkøbskurven i 2030?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smartbake opruster med køb af øko-producent

Bagerikoncernen får med opkøbet en stor bid af markedet for økologisk brød til københavnske hoteller, restauranter og cateringvirksomheder

Kongsbak satser på Hanstholm

Firmaet Jacob Kongsbak Lassen flytter sin produktion af røget fisk fra Malmø til Hanstholm snarest

Coop skaber internationalt kaffebrand

En ny kaffe af ekstra høj kvalitet, produceret med stort ansvarlighedsaspekt har givet ordrer til Coops afrikanske risteri fra blandt andet USA, Kina og Holland

Passioneret ismand skummer fløden på vegansk satsning

Østlige øko-markeder har potentiale

Mere udstyr til de små bryggerier

Ledigheden helt i bund blandt mejeriledere

Kaffekæde koster rigmand kassen

Thisted Bryghus lancerer VM-øl til danske fodboldfans

Rekordsalg: Danskerne hungrer efter kammerjunkere

Dragsbæk dalede i top og bund

Tidligere slikdirektør skal nu styre madaffald

Publikumsrekord på Ølfestival 2018

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Danmark må beholde særregel om mindre nitrit i kødpålæg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sommerudflugt til Egeskov Slot

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Sommerferien står for døren!

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Ny medarbejder hos norm-teknik

Ejner Hessel A/S og deres valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

- Stemningen og atmosfæren var helt unik sammenlignet med andre steder, vi har været

Eksporter intelligente 3D-modeller til Revit fra Inventor, Solidworks og CREO.

Vil du udvide dit salg til drikke- og fødevareindustrien i Indien?

Svejsehuset A/S giver ordet “svejserobot” en helt ny betydning!

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Et stærkt samspil mellem produkt og teknologi

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Garanteret tør trykluft

Interne varenumre - er det et problem?

Har du ikke tid eller plads til at grille?

Effektivt luftskifte uden trækgener i restaurant

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Ny produktoversigt tilgængelig på DAN-doors.dk!

Automationsdag et hit

Fibox A/S præsenterer profil video

Send til en kollega

0.255