Opråb til producenter: Se verden med forbruger-øjne

| Af Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Det siger Hanne Harbo, der har udviklet fødevarer i 30 år

Glem et øjeblik dine råvarer. Og glem din produktion. Og se verden fra forbrugerens synspunkt. Hvad ønsker forbrugeren?

Sådan lidt koncentreret lyder opfordringen fra Hanne Harbo, der er strategic food planner og partner i innovations- og kommunikationsbureauet Nørgaard Mikkelsen, som har adskillige fødevarevirksomheder blandt kunderne. Hun har arbejdet med udvikling og markedsføring af fødevarer i 30 år, og Hanne Harbo ser store udfordringer - og muligheder - i fødevarebranchen netop nu.

- Jeg synes, der er en historisk udfordring. Fødevareindustrien har i høj grad været vant til at se indefra og ud. Den har historisk kigget på, hvad kan vi med vores produktion, og hvad har vi af råvarer. Jeg mener, det er tid til et perspektivskifte; Se markedet udefra og ind. Hvad vil forbrugerne have? Og hvordan giver vi dem det? Hvis man vil være et dynamisk brand, bliver man nødt til at se det udefra, siger Hanne Harbo.

Så når forbrugerne efterspørger plantefars som erstatning for kødfars, skal slagteriet så levere varen? Og hvis forbrugerne efterspørger soyamælk frem for komælk, skal mejeriet så levere varen?

Ja, mener Hanne Harbo, hvis det er dér, forbrugerne bevæger sig hen. Hvis ikke overlader de gamle producenter frivilligt markedet til nye.

- Jeg synes, det er meget modigt, at Tulip laver vegansk pålæg og færdigretter, siger Hanne Harbo om Danmarks klassiske kød-brand, der i efteråret lancerede vegetar-pålæg og nu færdigretter via underbrandet Den Grønne Slagter.

Historisk chance 
Hanne Harbo har været med til at udvikle produkter som Lillebror, Cheasy, Riberhus og Kohberg Aktiv. Hele Rynkebys univers med aben Rynke kan hun også med stolthed sige, Nørgård Mikkelsen har en anpart i.

Hanne Harbo mener, at hvis man kan ramme tidens trends, er der store muligheder netop nu, for det er opgangstider og forbrugerne er nysgerrige.

- Vi står med historisk chance som fødevareproducenter, fordi villigheden til at prøve nye produkter og betale mere for gode fødevarer er enorm, siger hun og fortsætter:

- Interessen for fødevarer er kæmpe stor. For eksempel har 11 procent af danskerne har været på fødevarefestival det seneste år. Det giver store muligheder.

Kød, brød og mejeri er under pres 
Hanne Harbo konkluderer, at de store traditionelle fødevaregrupper - kød, brød og mejeri - er under pres på grund af det stadig voksende fokus på sundhedstrends som Medicine Food og Clean Eating.

Der er to muligheder. På den ene side kan man for alvor bevæge sig ind i trenden og blive en del af den. På den anden side kan man fokusere på kvalitet, bæredygtighed og fantastiske smagsoplevelser og tage sine produkter til nye højder.

Mens kød, brød og mejeri er under pres, vokser til gengæld convenience og snackmåltiderne, og derfor opfordrer Hanne Harbo industrien til dels at "tage forklædet på" og lave convenience-mad og dels til at tænke i små mellemmåltider. Her kan det så være nødvendigt for fødevareindustrien at ændre fokus: Kig ikke på mængderne, som kommer ud af produktionshallen, men værdien af det, der kommer ud af produktionen.

- I den trend, vi kalder snackification, skal man tænke i værdi i stedet for volumen. De små hurtige snacks er populære på farten, og så er vi forbrugere pludselig parate til at give 20 kroner for en lille juice. Vi har haft et fokus på at producere billige fødevarer i Danmark. Nu skal vi have fokus på kvalitet i fødevarer.

I forbrugerens sted 
Nørgaard Mikkelsen arbejder med hele pakken, når en fødevare skal på markedet; fra smag over produktinnovation og porteføljestrategi til emballage og markedsføring. Og hvert år udpeger bureauet de fødevare-trends, som man mener, fødevareproducenter skal holde øje med. Hanne Harbo opfordrer til at udvikle produkter ("Arla Innovationscenter er forrygende godt"), der rammer disse trends, men det kræver, at producenten først sætter sig i forbrugerens sted.

- Forbrugerindsigt er vigtig. Du skal undersøge markedet og både sociale medier og fokusgrupper kan bruges, fokusgrupper, in-home interviews og mobil-etnografi kan bruges. Desuden bruger vi rigtig meget workshops, hvor man tager forbrugernes perspektiv på fødevaren, siger Hanne Harbo.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Frysekoks tæt på at tage livet af Coldstar

Vejle-virksomheden mistede 90 millioner kroner

Brüel-direktør stopper - der er brug for en anden

Nordic Sugar ramt af strejke

- Det er dybest set, fordi vi har medvind på cykelstien

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

2

Lasagne-Uber: Nu må vi sælge mad til hinanden

Nyhedsbrev

Langenæs Bageriet med nyt millionunderskud

Kassen er tom hos juicefirmaet Seimei

Ejer Allan Feldt har fyret halvdelen af medarbejderne

Ny emballage: Nu kan man lugte fødevaren, før man køber

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Advarsel: Listeria i løgpølse fra Slagter Munch

Forbud mod transfedt i dansk mad virker

Mosteri har mistet hele kapitalen

Rejsegilde: Carlsberg støbte bajere ned i fundamentet

Nyt hovedsæde bliver 15.585 kvadratmeter stort og forbindes direkte til Carlsberg Laboratorium under jorden

Dansk restaurant igen kåret som den 19.-bedste i verden

Toms ramt af metalstykker i lakrids

Fisker scorede kassen på populære sild

Ny koncernchef i Dagrofa

Nuværende Arla-direktør skal være topchef

Adival har vokseværk

Travlhed kræver ekstra kvadratmeter til fabrikken i Billund.

Mash opruster med bistrokoncept

Ikonisk københavner-restaurant bliver ”bistroficeret” i Tyskland.

Efter 15 år: Nu får kornet sit eget hus

Muggen mousse: Kæde trækker dessert tilbage

Meyer tidoblede (næsten) underskuddet i 2017

Opkøb påvirker regnskab hos Det Danske Madhus

Omsætningen steg, mens indtjeningen faldt i 2017

Kunder presser McDonald’s til at droppe plastiksugerør

Pas på plast i Party-pølserne

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Passioneret ismand skummer fløden på vegansk satsning

Mere udstyr til de små bryggerier

Østlige øko-markeder har potentiale

Ledigheden helt i bund blandt mejeriledere

Kaffekæde koster rigmand kassen

Thisted Bryghus lancerer VM-øl til danske fodboldfans

Rekordsalg: Danskerne hungrer efter kammerjunkere

Dragsbæk dalede i top og bund

Tidligere slikdirektør skal nu styre madaffald

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Beskyttelsesdørsystemet PSENmlock - nu med flugtvejsoplåsning og serieforbindelse

Smart solcellelampe er den perfekte ledsager til udeliv og arbejde væk fra el-nettet

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Ny rapport: Standarder øger nordisk produktivitet og BNP

Uglvig og Skelmose samler tropperne i et selskab - Skelmose

teknatex ApS har stor succes med salg af perma STAR smøreenheder

Kom til julegavemesse ved Mogens Daarbak A/S

Bowitek åbner afdeling i Randers

Dyser hjælper luften ned i opholdszonen

Nyhed. Vectron IP66 frekvensomformer

Få CT scannet dine emner hos Zebicon

Maskinsikkerhed: Få hjælp til valg af produkter!

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

YASKAWA finder du hos ZF Danmark

Sommerudflugt til Egeskov Slot

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Sommerferien står for døren!

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Ny medarbejder hos norm-teknik

Ejner Hessel A/S og deres valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat...

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

- Stemningen og atmosfæren var helt unik sammenlignet med andre steder, vi ...

Send til en kollega

0.225