Opråb til producenter: Se verden med forbruger-øjne

| Af Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Det siger Hanne Harbo, der har udviklet fødevarer i 30 år

Glem et øjeblik dine råvarer. Og glem din produktion. Og se verden fra forbrugerens synspunkt. Hvad ønsker forbrugeren?

Sådan lidt koncentreret lyder opfordringen fra Hanne Harbo, der er strategic food planner og partner i innovations- og kommunikationsbureauet Nørgaard Mikkelsen, som har adskillige fødevarevirksomheder blandt kunderne. Hun har arbejdet med udvikling og markedsføring af fødevarer i 30 år, og Hanne Harbo ser store udfordringer - og muligheder - i fødevarebranchen netop nu.



- Jeg synes, der er en historisk udfordring. Fødevareindustrien har i høj grad været vant til at se indefra og ud. Den har historisk kigget på, hvad kan vi med vores produktion, og hvad har vi af råvarer. Jeg mener, det er tid til et perspektivskifte; Se markedet udefra og ind. Hvad vil forbrugerne have? Og hvordan giver vi dem det? Hvis man vil være et dynamisk brand, bliver man nødt til at se det udefra, siger Hanne Harbo.

Så når forbrugerne efterspørger plantefars som erstatning for kødfars, skal slagteriet så levere varen? Og hvis forbrugerne efterspørger soyamælk frem for komælk, skal mejeriet så levere varen?

Ja, mener Hanne Harbo, hvis det er dér, forbrugerne bevæger sig hen. Hvis ikke overlader de gamle producenter frivilligt markedet til nye.

- Jeg synes, det er meget modigt, at Tulip laver vegansk pålæg og færdigretter, siger Hanne Harbo om Danmarks klassiske kød-brand, der i efteråret lancerede vegetar-pålæg og nu færdigretter via underbrandet Den Grønne Slagter.

Historisk chance 
Hanne Harbo har været med til at udvikle produkter som Lillebror, Cheasy, Riberhus og Kohberg Aktiv. Hele Rynkebys univers med aben Rynke kan hun også med stolthed sige, Nørgård Mikkelsen har en anpart i.

Hanne Harbo mener, at hvis man kan ramme tidens trends, er der store muligheder netop nu, for det er opgangstider og forbrugerne er nysgerrige.

- Vi står med historisk chance som fødevareproducenter, fordi villigheden til at prøve nye produkter og betale mere for gode fødevarer er enorm, siger hun og fortsætter:

- Interessen for fødevarer er kæmpe stor. For eksempel har 11 procent af danskerne har været på fødevarefestival det seneste år. Det giver store muligheder.

Kød, brød og mejeri er under pres 
Hanne Harbo konkluderer, at de store traditionelle fødevaregrupper - kød, brød og mejeri - er under pres på grund af det stadig voksende fokus på sundhedstrends som Medicine Food og Clean Eating.

Der er to muligheder. På den ene side kan man for alvor bevæge sig ind i trenden og blive en del af den. På den anden side kan man fokusere på kvalitet, bæredygtighed og fantastiske smagsoplevelser og tage sine produkter til nye højder.

Mens kød, brød og mejeri er under pres, vokser til gengæld convenience og snackmåltiderne, og derfor opfordrer Hanne Harbo industrien til dels at "tage forklædet på" og lave convenience-mad og dels til at tænke i små mellemmåltider. Her kan det så være nødvendigt for fødevareindustrien at ændre fokus: Kig ikke på mængderne, som kommer ud af produktionshallen, men værdien af det, der kommer ud af produktionen.

- I den trend, vi kalder snackification, skal man tænke i værdi i stedet for volumen. De små hurtige snacks er populære på farten, og så er vi forbrugere pludselig parate til at give 20 kroner for en lille juice. Vi har haft et fokus på at producere billige fødevarer i Danmark. Nu skal vi have fokus på kvalitet i fødevarer.

I forbrugerens sted 
Nørgaard Mikkelsen arbejder med hele pakken, når en fødevare skal på markedet; fra smag over produktinnovation og porteføljestrategi til emballage og markedsføring. Og hvert år udpeger bureauet de fødevare-trends, som man mener, fødevareproducenter skal holde øje med. Hanne Harbo opfordrer til at udvikle produkter ("Arla Innovationscenter er forrygende godt"), der rammer disse trends, men det kræver, at producenten først sætter sig i forbrugerens sted.

- Forbrugerindsigt er vigtig. Du skal undersøge markedet og både sociale medier og fokusgrupper kan bruges, fokusgrupper, in-home interviews og mobil-etnografi kan bruges. Desuden bruger vi rigtig meget workshops, hvor man tager forbrugernes perspektiv på fødevaren, siger Hanne Harbo.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Slagtekyllingers liv bliver kortere og kortere

Frugtfirma udvider ejerkredsen

Insektkvinder sender ny larvebar ud i træningscentre

"Drømmejob": Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Vestjysk slagteri tredobler pladsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Hungry er på pengejagt

Online Avis Arkiv

Bragende romkuglesucces klar med ny service

Millioner til nyt partnerskab for dansk fødevareinnovation

Defco med nyt millionminus

Men nu er der lagt op til sorte tal, mener ledelsen, som gør klar til at flytte

Klumme: - Fremtidens mad skal redde verden

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Endelig - nu forsvinder nedbrændt slagteri

Lettelse på Danish Crown-slagteri i Sæby: Ingen svinepest

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

De sagde nej til Magasin, men ja til Onkel Thomas

Bolcheriet er "kommet til" at lave meget om i Svaneke

Bolchemaskiner ... de skal helst være gamle

Ægteparret bag Bolcheriets tre afdelinger er konstant på udkig efter gamle englændere

Logobolcher er et kæmpehit

Audi, BMW og Mærsk blandt Bolcheriets kunder

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

Nordjyde har opfundet en ny spiseæske

Farvel til alufolie til fastfood

Fødevarekonference sætter fokus på bæredygtig udvikling

Mere dansk mad på vej til Japan

Minister: Iværksættere løber fra regningen

Erhvervsminister Rasmus Jarlov er klar til at skrotte de såkaldte iværksætterselskaber, som kan stiftes for 1 krone

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Mærsk investerer i mindre madspild

Ny metode opdager flere salmonellaudbrud

Udskældte Daka får lov til at udvide

Mug får Orkla Foods til at tilbagekalde læskedrik

Ølbryggere vil også sælge "verdens reneste vand"

Kødbollemaskine og isvandsbank sikrer høj effektivitet

Bisca har problemer med chokoladekage

Danmark mod Madspild har vokseværk

Food Supply Magazine er udkommet

Hartmann ansætter ny finansdirektør

Skyder millioner i sensorfirma igen, igen

Industriens køb af teknisk assistance eksploderer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alle Berendsen vaskerier har fået tildelt en Kronesmiley af Arbejdstilsynet

Nyheder fra CTI/TI Input MODULER

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

60.000 betjeningselementer

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Dansk kødproduktion - bæredygtig, sikker og i høj kvalitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

RS Components lancerer History Makers-podcast

Skab tillid med klima ikon

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

KTR BoWex Buetandskoblinger

Acton Roadshow 2018, slut for denne gang - Men vi ses måske senere på året!!

Se live demo af Powermax plasmaskæremaskine til Åbent hus den 21. - 22. sep.

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dansk pilfingersikring er populær i USA

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Hendishop.dk mere end 3000 produkter til Restaurant, café og catering

Agromek Student Challenge 2018

Slip for besværet med flere leverandører til ventilationsløsninger - MultiA...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Har du den rigtige olie?

Send til en kollega

0.282