23948sdkhjf

Millionudvidelse skal skabe plads til vækst hos Sinai Mejeri

De fleste kvadratmeter er gået til en ny produktionshal

Det viser sig ikke helt let at få en aftale i stand med Kent Thrane, administrerende direktør og medejer af Kirkeby & Thrane, der ejer ostemejeriet Sinai Mejeri på Midtfyn.

Den oprindelige aftale udskydes med stor beklagelse flere gange, inden Kent Thrane endelig kan tage imod i mejeriets nybyggede administrationslokaler i den lille by Sandholts Lyndelse i de fynske alper, som direktøren og mejeristen selv benævner området.

Men der har også været usædvanligt travlt i det lille ostemejeri i årets første måneder. Mejeriet har været tre måneder bagud med tidsplanen, fordi entreprenøren ikke som aftalt kunne levere den nye tilbygning 1. oktober, men først lige før jul.

- Det har betydet, at de fire-fem smede, jeg skulle have gående her og trække rør til damp og isvand og produkter og valle først har kunnet komme til mellem jul og nytår, forklarer Kent Thrane.

Efterspørgslen steg og steg 
Men nu er ibrugtagningstilladelsen i hus, den første af fire nye produktionslinjer er kørt ind og Kent Thrane kan glæde sig over, at han nu råder over i alt 1.500 kvadratmeter mere plads.

De fleste kvadratmeter er gået til en ny produktionshal, men der er også blevet plads til et par hundrede kvadratmeter administrationslokaler.

Øget salg er én af årsagerne til, at Kirkeby & Thrane har valgt at poste et tocifret millionbeløb i en udvidelse af Sinai Mejeri, der hovedsageligt producerer syrnede mælkeprodukter som creme fraiche, skyr og kærnemælk samt friskoste, ostecremer og gule oste.

- Efterspørgslen på vores produkter steg og steg. Vi vækster eksempelvis på rygeost hvert eneste kvartal og ser et klart marked for det fremadrettet, siger Kent Thrane, som med den øgede kapacitet i produktionen forventer at gå væsentligt op i kadence i 2018

- På nye produktioner stiger vi nok med cirka 2.000-2.400 ton i 2018 i forhold til 2017. Det er der nok efterspørgsel på fra alle vores tre segmenter: Detail, food service og industri.

Lokale fødevarer er det nye sort
Og så var tiden også bare til en udvidelse, medgiver Kent Thrane.

- Der er rigtig mange supermarkedskæder, som gerne vil have lokale fødevarer. Local foods bliver nævnt overalt, og det producerer vi jo. Og vi handler med alle, som synes, det er spændende at købe noget fynsk rygeost og noget fynsk creme fraiche. Det gælder både detail, food service-virksomheder samt salat- og dressingproducenterne.

I forlængelse af udvidelsen har Sinai Mejeri samtidig taget hul på at blive certificeret i henhold til de danske og europæiske standarder, så det eksempelvis bliver lettere at sælge produkter til Storbritannien og andre markeder. Også selvom certificeringsklargøringen ifølge Kent Thrane er en elefant, der skal spises i små bidder.

- Vi er en virksomhed, som håber, at vi kan vækste og gøre en forskel i en branche, som er domineret af ganske få enormt store spillere. Og derfor skal vi ud i alle hjørnerne. Og så vil vi gerne slå et slag for Fyn, som er et kæmpe mekka for fødevareproducenter, lyder det fra direktøren, som får en stor del af sin mælk fra selskabet SøMælk.

I forbindelse med udvidelsen er Sinai Mejeri desuden i gang med at fordoble medarbejderantallet fra 10 til minimum 20.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141