Det viser ny undersøgelse af netsupermarkeder fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
I samarbejde med TNS Gallup har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spurgt 2.152 forbrugere om deres holdninger til netsupermarkeder.
Desuden har styrelsen undersøgt netsupermarkedernes varesortiment, priser og leveringsbetingelser samt foretaget anonyme prøvekøb i udvalgte netsupermarkeder.
Manglende kendskabKendskabet til netsupermarkeder blandt danske forbrugere er begrænset. 90 procent af de adspurgte har slet ikke har prøvet at handle i supermarkeder på nettet inden for det sidste år. Og næsten halvdelen af dem (43 procent) kender slet ikke nogen netsupermarkeder.
- Undersøgelsen viser, at mange forbrugere gerne vil handle dagligvarer på nettet, hvis varerne er billigere end i butikkerne. De, der ikke bruger netsupermarkeder, tænker altså mere på varens pris, end på hvor meget tid, transport og slæb man sparer, siger Søren Gaard, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Netop dét, at man sparer tid og kan handle ind, hvor som helst og når som helst, fremhæver de 10 procent af forbrugerne, der bruger netsupermarkeder, som en stor fordel.
- 90 procent har ikke handlet hos netsupermarkeder inden for det sidste år, og 43 procent af disse forbrugere har ikke kendskab til specifikke netsupermarkeder.
- Næsten halvdelen (48 procent) af de forbrugere, der ikke har handlet hos netsupermarkeder, vil overveje dette, hvis varerne var billigere end i almindelige butikker.
- Henholdsvis 39 og 37 procent handler på nettet for at spare tid og på grund af bekvemmelighed, og 36 procent af de forbrugere, der ikke har handlet i et netsupermarked, vil overveje det, hvis de ved, hvornår varerne bliver leveret.
- Til en vis udstrækning ligner netsupermarkedernes handelsbetingelser hinanden. På en række områder, såsom leveringsområde, -frekvens, -metode samt fleksibilitet er der forskelle.
- Prøvekøbene viser, at der i stort set alle tilfælde er overensstemmelse mellem bestilling og den faktiske levering – både når det gælder varernes kvalitet, og hvorvidt man modtager de korrekte varer til den aftalte tid.