23948sdkhjf

Mindre fødevarevirksomheder får hjælp til at styrke salget

Netværksprojekter skal hjælpe fødevarevirksomheder med små-skala produktion til større afsætning og udvikling.
Fødevareministeriet har netop uddelt ca. 12,3 mio. kr. til 14 projekter, som skal ruste mindre fødevarevirksomheder til at blive bedre til at afsætte deres fødevarer gennem samarbejde og kompetenceudvikling.

Virksomhederne skal blandt andet blive bedre til at brande deres produkter og bruge alternative afsætningskanaler.

Nytænkning skal øge afsætningen
Mindre fødevarevirksomheder oplever ofte, at det er svært for virksomhederne at synliggøre deres produkter for forbrugerne og grossisterne samt at bide sig fast på markedet.

Netværksordningen, som Fødevareministeriet lancerede som et led aftalen om Grøn Vækst, skal gøre små fødevarevirksomheder bedre til at håndtere de udfordringer, der ligger i afsætning af især små-skala fødevareproduktion.

Gennem samarbejde, læring og videndeling med andre virksomheder, foreninger, organisationer eller andre aktører skal netværksprojekterne hjælpe fødevarevirksomhederne med at tage hånd om disse udfordringer.

Skaber merværdi
En række af projekterne vil styrke virksomhedernes muligheder for at benytte alternative afsætningskanaler. Andre projekter fokuserer på at gøre netværkene bedre til at brande sig selv og deres produkter, mens en del af projekterne udforsker muligheden for at inddrage oplevelsesøkonomien som et redskab til at øge virksomhedernes afsætning. Virksomhederne skal blandt andet lære, hvordan de skaber merværdi ved at formidle fødevarernes historie og sammenhæng med kulturlandskab og natur.

Der vil i løbet af foråret 2011 blive udsendt yderligere information om kommende ansøgningsrunder via FødevareErhvervs nyhedsbrev og via FødevareErhvervs hjemmeside.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.146