23948sdkhjf

Danske leverandører kan sænke omkostninger i boomende bryggerisegment

Erafringer fra Carlsberg har givet stærke kompetencer
Forbrugerne efterspørger flere specialøl og nye smagsvarianter på hylderne. Ifølge Zion Market Research forventes det globale bryggerisegment derfor at stige med en årlig vækstrate på seks procent de næste fire år - og det giver muligheder for de virksomheder, der kan levere løsninger til at optimere produktion og reducere omkostninger, påpeger eksportnetværket Danish Food Tech Group.

- Et godt eksempel på, hvordan danske leverandører kan byde ind, er ved at reducere bryggeriernes omkostninger til vandforbrug og rengøring, konstaterer Heidi Ravn fra netværket, der samler rådgivere og leverandører inden for fødevareteknologi, udstyr og services.

- Bryggerier bruger meget vand til rengøring. Brygmestrene kan derfor spare mange penge med en løsning, der mindsker vand- og energiforbruget. Her har danske virksomheder stærke kompetencer, fordi de længe har leveret til store bryggerier som Carlsberg, påpeger hun.

Højt fugtniveau i ølproduktionen
En af dem, der satser på for alvor at komme med på bryggerivognen, er Slagelse-virksomheden Cotes, der i mange år har leveret affugtningsløsninger til blandt andet vandværker. Virksomheden har dog fundet ud af, at også bryggerisegmentet har behov for at reducere fugtigheden i bygningerne og dermed reducere omkostninger til rengøring og vedligehold.

- I flere dele af bryggeprocessen er øllet og dermed rør og tanke kolde. Den lave overfladetemperatur bevirker, at kondensvand sætter sig på rør og tanke og får den relative fugtighed til at stige i produktionslokalerne. Et højt fugtniveau skaber grobund for skimmelsvamp, forklarer Anders Kjeldgaard, Area Sales Manager i Cotes.

Cotes sælger affugtere til flere lande, men inden for bryggerisegmentet har virksomheden set det største potentiale i Tyskland med over 1.000 bryggerier. Anders Kjeldgaard har ansvaret for markedet, og ifølge ham er den tyske bryggeribranche meget konservativ og traditionsbunden.

- Vi har valgt at satse 100 procent på det tyske marked. Derfor henvender vi os til kunden på tysk, al vores dokumentation og hjemmeside er selvsagt på tysk. Det gør, at vi bliver taget alvorligt af den tyske brygmester, der ofte ikke taler andet end tysk, fortæller Anders Kjeldgaard.

Med på bryggrimesse
Bryggerisegmentet vokser ikke kun i Tyskland, men breder sig globalt. Derfor udstiller Cotes sammen med Danish Food Tech Group og en gruppe danske virksomheder på den største internationale bryggerimesse, BrauBeviale, i november.

- Hvor Drinktec er en messe for alle drikkevarer og flydende fødevarer, er BrauBeviale 100 procent målrettet det globale bryggerisegment. Det er første gang, vi laver en dansk fællesstand, og vi gør det, fordi vi gerne vil støtte op om, at de danske leverandører får del i det voksende segment, siger Heidi Ravn fra Danish Food Tech Group, der er en del af Eksportforeningen.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094