23948sdkhjf

Økologisk korn hitter i Danmark

Salget af økologisk mel er mere end fordoblet på bare fire år, og fremtiden tegner lys for landets møllere.
Gennem produktudvikling og genetablering af oprindelige kornsorter har de skabt et stort marked for økologiske kornprodukter. Og nu skal forbrugerne klædes bedre på til at vælge mellem kornene. Det fortæller Økologisk Landsforening.

Supermarkedets hylder bugner af økologiske kornprodukter, og nye kommer hele tiden til. Det skyldes, at danske møllere er dygtige til at produktudvikle, og at danskerne for alvor har fået interesse for sunde kornprodukter, takket være blandt andet Sundhedsstyrelsens Fuldkornskampagne.

Det vækker naturligvis glæde hos Økologisk Landsforening, som nu vil bruge den store interesse til at skabe mere viden om produkterne.

- Udbuddet af kornprodukter er i dag så stort, at det kan være svært at gebærde sig som almindelig forbruger, fortæller Cathrine Esmann fra Økologisk Landsforening, som oplever et stigende behov for viden på området og derfor sætter fokus på det økologiske korn.

- Vi oplyser om kvalitet og smag og giver samtidig inspiration til, hvordan man kan få endnu mere af det sunde korn ind i sin hverdag, forklarer hun.

Friskhed, sundhed og smag
Og netop kvalitetsparametrene i de økologiske kornprodukter er omdrejningspunktet i oplysningsarbejdet. Friskhed, sundhed og smag er kodeordene.

- Næsten al økologisk mel males på stenkværne. Det bevarer både kim og klid i melet, og da det er her langt de fleste vitaminer og mineraler sidder, giver det mel, som smager bedre, men som rent faktisk også er sundere end almindeligt valset mel, forklarer Cathrine Esmann.

Økologi i bolledejen
Der findes i dag en række økologiske kornproducenter og møllere i Danmark, og selv om branchen ikke længere er forbeholdt filantroper, lever passionen for det økologiske korn stadig. Og netop det tiltrækker forbrugerne.

- Vi kan se, at mange forbrugere efterspørger de økologiske kornprodukter, fordi de har tillid til dem, og fordi der er en stærk historie og hjerteblod bag, fortæller Cathrine Esmann, som forventer, at salget af de økologiske kornprodukter fortsætter med at stige. Også fordi det igen er blevet moderne at bage.

- Vi kan tydeligt mærke, at danskerne søger tilbage til gamle dyder, og at specielt børnefamilierne er optaget af sundhed. Derfor bager de selv, og de bruger ofte økologisk mel og kerner, slutter Cathrine Esmann.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078