Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne, konstaterer detailgiganten Coop.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Alt i alt får det nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

- Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene,”siger CSR-direktør i Coop Signe Frese.

Mere salg
I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem et og fire hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

- Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får et velfærdshjerte, siger Signe Frese.

I denne uge indleder Coop den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, og inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Målet er at have mærket på 1.000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent, nævner Coop.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nordex-overskud styrtdykkede

Mange anvendelser for kunstig intelligens i fødevarer

Kunstig intelligens skal finde morgendagens supergær

Projekt til 28 millioner kroner hjælper Carlsberg med nye øltyper

Gumlink henter millioner via Tyrkiet

Hanegal: Vi skal ikke have for mange maskiner

- Det kan også blive for automatisk. mener ledelsen

Konservesfabrik har stadig rød bundlinje

Nyhedsbrev

Food Innovation House gør klar til åbningsfest

Dundrende underskud hos Aasted

Øko-hippier fra Løvens Hule rejser nye millioner

Bryggerier holder fest uden alkohol

Alkoholfri øl er en voksende trend og indtægtskilde for bryggerier verden over

Alkoholfri øl skal være billetten til eksport

Svaneke Bryghus vil gøre op med alkoholfri øls dårlige ry

Nu lukker Espersen ned i Fredericia

Ny Hanegal-fabrik til færdigretter er stadig uafklaret

Men den kommer, og den skal kunne udvides, siger ledelsen

- En skrøne, at man ikke kan dyrke vin i Danmark

Men det kræver ordentligt vejr - og i Skærsågaards tilfælde hjælp fra dygtige, tyske ønologer

Kendt bøfkæde mistede millioner sidste år

Etiket-tjek kan spare en formue

Bornholmsk fiskeekspert delvist solgt

Bryghus på toppen: Udvider bar og restaurant

Ugens grin: Sælgeren og fåreflokken

Co-Ro tog et gevaldigt saft-dyk

Men Sun Lolly-producenten sprøjter nye produkter ud i stor stil

Ny maskine sætter fart i fristelserne hos Easyfood

Mejerierne hædrede den gode fødevaredebat

Ny bestyrelse i mad-tænketank

FoodTech sætter viden på menuen

Messen i Herning omdanner i år den ene messehal til Tech City

Danish Crown tjener flere penge trods pres på priserne

Erhvervsmanden Nils Foss er død - 90 år

BioMar udvider for 90 millioner i Brande

Nu kan Arbejdstilsynet tale med ansatte alene

NTF-Aalborg har skiftet direktør

FødevareDanmark: Stram den lov

Økologisk gourmet-slagteri rykker ind hos Irma

Romkuglemester er vokset yderligere

Pengene strømmer ind hos Gasoline Grill

International hæder til Skjern-gin

Gulerødder har bidt sig fast om øko-favorit

Møllerup Gods klar med danske hampefrø

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny journalist på Dansk Handelsblad

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Nyhed: Integreret kodning ved alle PSENopt II lysgitre fra Pilz

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Oste anlæg til salg

Smurfit Kappa tager endnu et skridt mod opnåelsen af bæredygtighedsmål

40 udstillere samles til Automationsdag

Smart og hurtig montageløsning.

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Teknologisk Institut og Berendsen undersøger vaskevand for mikroplast

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

Fremtidens robot

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Vellykket europæisk konference om udvikling af fødevarer i landdistrikterne

Komplet kasserejser, kassepakke- og palleteringsløsning baseret på Monoblok

Trænger dit sikkerheds hegn også til udskiftning ?

Yamaha robots introducerer det nye Lineære transportsystem LCM-X

Liem er udlært elektriker hos EL:CON

Quickguide: Ved du hvilken slags stregkode, du skal bruge til hvad?

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Mars Valve Europe A/S på Achema messen i Frankfurt

Send til en kollega

0.215