23948sdkhjf

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre
At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne, konstaterer detailgiganten Coop.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Alt i alt får det nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

- Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene,”siger CSR-direktør i Coop Signe Frese.

Mere salg
I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem et og fire hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

- Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får et velfærdshjerte, siger Signe Frese.

I denne uge indleder Coop den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, og inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Målet er at have mærket på 1.000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent, nævner Coop.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047