23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Carlsbergs omsætning dykkede mærkbart

Østeuropa giver problemer for bryggerikoncernen

Carlsbergs omsætning faldt mærkbart i de første tre måneder af 2018. Valutakursudsving og et stækket salg i Østeuropa giver problemer.

Det viser bryggerikoncernens regnskab for årets første kvartal.

- I det normalt lille kvartal leverede vi en organisk vækst på to procent. Væksten i specialøl og alkoholfrie drikkevarer såvel som den brede vækst i Asien er bevis for, at vores strategi virker, skriver administrerende direktør for Carlsberg Cees't Hart i regnskabet.

Den samlede omsætning faldt med mere end en halv milliard kroner til 12,7 milliarder kroner i de første tre måneder af 2018. Specielt Østeuropa gav knaster. Her faldt omsætningen for Carlsberg med markante 14 procent til 2,0 milliarder kroner. Både et fald i mængderne og valutaudsving gjorde en mærkbar forskel.

- Vores mængder steg i alle markeder undtagen Rusland. Nedgangen i Rusland var ramt af den generelle tilbagegang i ølmarkedet og hårde sammenligningstal. Faldet i vores markedsandel accelererede igennem året på grund af øget pres i PET-segmentet (store plastikflasker, red.) efter restriktioner i segmentet indført 1. januar 2017, skriver Carlsberg.

Carlsberg kom ind i Rusland lige op til finanskrisen via milliardopkøbet af Scottish & Newcastle. Siden da ramte krisen og Ruslands tumultariske udvikling bryggeriet.

Også i Vesteuropa var der modvind for Carlsberg i begyndelsen af året. Her faldt omsætningen med omtrent 600 millioner kroner til 7,1 milliarder kroner.

- Faldet i mængderne i regionen var skabt hovedsageligt af tab af markedsandele i Storbritannien i Carlsbergs brands og lavere volumener i Polen grundet gennemførte prisstigninger, skriver Carlsberg.

Asien bringer lidt lys for Carlsberg i kvartalet med en pæn omsætningsvækst til 3,6 milliarder kroner.

- Stigningen i volumen var støttet af senere salg til festivalsæsonen i specielt Kina og Vietnam, skriver Carlsberg.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093