23948sdkhjf

Mikrobrygger mærker ånden fra de store i nakken

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Specialøl: Indslev Bryggeri taber markedsandele i supermarkederne

Knivene er hvæssede og konkurrencen benhård på det danske ølmarked.

Mens salget af øl i bedste fald har været stagnerende over en årrække, er salget af specialøl kun vokset de seneste mange år. Fra 2004 til 2017 steg specialøllenes markedsandel fra under tre procent til godt ni procent. Men kurven er fladet ud de seneste tre år.



Samtidig har kampen om forbrugernes gunst aldrig været hårdere på specialølsmarkedet end nu. Flere mikrobryggerier skyder op, og de store bryggerikoncerner går nu målrettet efter specialølsmarkedet. Det oplever i hvert fald Indslev Bryggeri på Fyn, som efter flere år med pæne regnskaber må notere sig et minus i det kommende regnskab for 2017.

- Omsætningen er simpelthen faldet. Vi har de sidste to-tre år set en tendens til, at markedet er under forandring. Og det har vi brugt nogle år på at tilpasse os til. Men foreløbig tegner 2018 da godt, siger ejer af Indslev Bryggeri, Anders Busse Rasmussen.

Presset ud af tilbudsaviserne
Han henviser især til de store bryggeriers indtog på markedet. Skal han sætte procenter på, vurderer han, at 80 procent af den hårdere konkurrence skyldes de store. Der er ganske enkelt hårdere kamp om at komme med i supermarkedernes tilbudsaviser, hvilket er afgørende for et godt salg i det segment, fortæller Anders Busse Rasmussen.

- Hvis man som almindelig oplyst forbruger kigger på tilbudsaviserne, kan man finde masser af tilbud på specialøl, men hvis man kender lidt til ølbranchen, vil man se, at rigtig mange af dem er fra Carlsberg eller Royal Unibrew, siger han og tilføjer:

- Det er den helt store ændring, der er sket. For vores produkter er ikke blevet mindre populære eller dårligere, og forbrugerne er ikke blevet mindre villige til at købe vores produkter.

- Så I bliver presset ud af supermarkederne?

- Vi bliver i hvert fald presset ud af tilbudsaviserne.

Mere fokus på lokale varer
I Anders Busse Rasmussens optik kan de sidste 20 procent tilskrives en kombination af flere mikrobryggerier end tidligere og detailhandlens øgede fokus på lokale råvarer.

- Hos mange af de store kæder er der kommet meget fokus på lokale varer, og det synes jeg sådan set er positivt. Men det betyder, at der er kommet langt flere lokale øl på hylderne rundt omkring, fordi supermarkederne tager lokale produkter ind.

- Gør det så ikke, at I kan sælge mere lokalt på Fyn?

- Nej, ikke rigtigt, for der har vi altid været. Vi har været godt repræsenteret over hele Fyn i forvejen, så det er ikke, fordi vi har oplevet en kraftig forøgelse af salget, siger Anders Busse Rasmussen, som understreger, at det ikke skal opfattes som en klagesang.

- Det er bare en konstatering af, markedet har udviklet sig.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Cateringfirma konkurs

Arla skovler penge ind på valle

Naturli' Foods vil nu indtage USA

Dansk plantefars på vej til burgerens hjemland

Ejerledere er klar til at sælge virksomheden

Årets Kok og Årets Tjener kåres på Formland

Coop og Cofoco lancerer nye færdigretter

Nyhedsbrev

Øl-drone kan genrejse dansk produktion af humle

Online Avis Arkiv

Nye scannere skal give bedre fødevarekvalitet

Søfolk sejler 1.800 km for at fragte Thy-malt til Rusland

Danske æg får nyt kvalitetsstempel

Bryghus klar med 39.000 julekalendere

Flere restauranter går konkurs

Ugens grin: Livslang læring

Løgismose Meyers klar med ny topchef

Han er hentet fra virksomhedens egen bestyrelse

Fødevarestyrelsen indrømmer: Vi har fejlet

Jyske sømandschips ligner et kæmpehit

Himmerlandskød regner med op imod 50 nye medarbejdere

Sommerens tørke giver små pommes frites

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

SIAL: 17 danske fødevarefirmaer under samme hat i Paris

Fiskeselskaber slår sig sammen

Gum by Hviid-folk: Vi giver ikke op

Mini-tyggegummifabrik er stadig på vej trods tvangsopløsning

Thorfisk udskyder flytning til næste år

Gærende gløgg kaldt retur

Sjællandsk bryghus lancerer øl-snaps

Mikrobryggeri har fart på efter unik fustage-rundtur

FoodTech får en ny koncepthal

Vesterhavsmost hitter i Taiwan

Danske fødevarer klarer Brexit overraskende flot

Sandwichkæde presset af flere dødsfald

Sjællændere vil lave verdens bedste gin

Carsoe solgt til kapitalfond

Bær kaldt tilbage efter fund af metalstykker

Nye bøfhus-ejere: Skuden er vendt

Ny topchef på plads i Tulip Ltd

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nikodan har travlt på Rødkærsbro Mejeri

Mød Fisker på Scanpack messen

Se vores nye webshop

BIM-objekter til tekstilbaseret ventilation

sådan slipper du for produktstop ved dødplader

Fødevareegnet rengøringsløsning til pakkeafdeling hos brødproducent.

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

ER DU også klar til at spare tid med ERGOLASH surringer?

Forbedrede vintermåtter forlænger byggesæsonen

INOXPA Skruecentrifugalpumpe

S22 Pro kapasitiv touch-kontakt

VPD bearbejdning tilbyder totalløsninger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

SD2DUG24: Nyudviklet Dupline® generator og Modbus gateway

Fipros A/S tilbyder kvalitets spraytørring

BEKOKAT giver konstant olie- og bakteriefri trykluft og oliefri kondensat

En automatiseringsbølge ruller ind over e-handelsbranchen lige nu.

Uddannelse af medarbejderne

Tør du prøve englændermodellen?

Energiledelse i nye klæder.

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Isomasters Minibox kølerum

Boschert-Gizelis høster stor hæder og anerkendelse

Send til en kollega

0.243