23948sdkhjf

Mikrobrygger mærker ånden fra de store i nakken

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Specialøl: Indslev Bryggeri taber markedsandele i supermarkederne

Knivene er hvæssede og konkurrencen benhård på det danske ølmarked.

Mens salget af øl i bedste fald har været stagnerende over en årrække, er salget af specialøl kun vokset de seneste mange år. Fra 2004 til 2017 steg specialøllenes markedsandel fra under tre procent til godt ni procent. Men kurven er fladet ud de seneste tre år.



Samtidig har kampen om forbrugernes gunst aldrig været hårdere på specialølsmarkedet end nu. Flere mikrobryggerier skyder op, og de store bryggerikoncerner går nu målrettet efter specialølsmarkedet. Det oplever i hvert fald Indslev Bryggeri på Fyn, som efter flere år med pæne regnskaber må notere sig et minus i det kommende regnskab for 2017.

- Omsætningen er simpelthen faldet. Vi har de sidste to-tre år set en tendens til, at markedet er under forandring. Og det har vi brugt nogle år på at tilpasse os til. Men foreløbig tegner 2018 da godt, siger ejer af Indslev Bryggeri, Anders Busse Rasmussen.

Presset ud af tilbudsaviserne
Han henviser især til de store bryggeriers indtog på markedet. Skal han sætte procenter på, vurderer han, at 80 procent af den hårdere konkurrence skyldes de store. Der er ganske enkelt hårdere kamp om at komme med i supermarkedernes tilbudsaviser, hvilket er afgørende for et godt salg i det segment, fortæller Anders Busse Rasmussen.

- Hvis man som almindelig oplyst forbruger kigger på tilbudsaviserne, kan man finde masser af tilbud på specialøl, men hvis man kender lidt til ølbranchen, vil man se, at rigtig mange af dem er fra Carlsberg eller Royal Unibrew, siger han og tilføjer:

- Det er den helt store ændring, der er sket. For vores produkter er ikke blevet mindre populære eller dårligere, og forbrugerne er ikke blevet mindre villige til at købe vores produkter.

- Så I bliver presset ud af supermarkederne?

- Vi bliver i hvert fald presset ud af tilbudsaviserne.

Mere fokus på lokale varer
I Anders Busse Rasmussens optik kan de sidste 20 procent tilskrives en kombination af flere mikrobryggerier end tidligere og detailhandlens øgede fokus på lokale råvarer.

- Hos mange af de store kæder er der kommet meget fokus på lokale varer, og det synes jeg sådan set er positivt. Men det betyder, at der er kommet langt flere lokale øl på hylderne rundt omkring, fordi supermarkederne tager lokale produkter ind.

- Gør det så ikke, at I kan sælge mere lokalt på Fyn?

- Nej, ikke rigtigt, for der har vi altid været. Vi har været godt repræsenteret over hele Fyn i forvejen, så det er ikke, fordi vi har oplevet en kraftig forøgelse af salget, siger Anders Busse Rasmussen, som understreger, at det ikke skal opfattes som en klagesang.

- Det er bare en konstatering af, markedet har udviklet sig.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kokkelandsholdet skal have ny direktør

Dansk pepperoni-producent bekymret over nej til brexit-aftale

Chr. Hansens salg går mindre frem end ventet

Chr. Hansen Holding, der laver enzymer og ingredienser til flere industrier, sælger fortsat for mere

Arla vil selv lave sine reklamer

L&F: Nej til Brexit-aftale skaber stor usikkerhed

Ny vidensportal for fødevarefagfolk

Nyhedsbrev

Rekord: Over 200 bryggerier i Danmark

Online Avis Arkiv

DI håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Ekstremløber skal hjælpe Easyfoods medarbejdere

Danske Liverpool-fans får egne øl

Har bestilt to specialøl hos Hvide Sande Bryghus

Lantmännen Unibake er nu ejer af australsk bageri

Bryggeri flytter og får udskænkning

Mistanke: Både gæring og histamin i makrelsalat

Alkoholfri øl er Carlsbergs nye guldåre

Fødevarevirksomheder ruster sig til hård brexit

Kopisucces: Han har solgt 500.000 kaffekapsler på 10 uger

Fødevarestyrelsen bag nyt partnerskab i fødevarebranchen

King Food fik nyt kølelager på 14 dage

Sponsoraftale: Dansk Cater skal forkæle Kokkelandsholdet

Hov-hov - glutenfri havremel afsløret med gluten

Ugens grin: Edb-problemer

Stor fastfoodkæde tjener igen penge

Jyske kaffe-nørder sælger over hele verden

FødevareDanmark intensiverer kampen mod lange betalingsfrister

Hov - blåt plast i hakket grisekød

- Stort potentiale for vækst i den danske ingrediensbranche

Fiskeriet i Skagen Havn rundede en milliard i 2018

Pølser med metal trukket retur

Direktør har forladt Løgismose Meyers

SPX Flow Technology nærmer sig flytning

Royal Unibrew lander stor hotelaftale

Royal Unibrew har en ny plan

Just Eat begyndte året med rekord

Rejefabrik hårdt ramt af oversvømmelse

Mayonnaise kaldt tilbage

Dansk øko-knowhow imponerer i udlandet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Siemens har den rigtige softstarter til enhver applikation

Webinar 21/1: Introduktion til PCSCHEMATIC Automation

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Høj hastighed og høj opløsning med 3D smart inline inspektion

Januar nyhedsmail fra KE Fibertec

Ion luftkniv fra EXAIR fjerner statisk elektricitet

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Bedre plantebaserede alternativer til kød med citrusfibre

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Gibotech sætter ny medarbejderrekord

Ta’ med CP på tur til Carlsberg Byen

Test af hygiejnisk design giver højere fødevaresikkerhed

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Ny svingkran? Gør som Budweg Caliper A/S - start med at få branchens hurtigste og skarpeste tilbud!

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

JUMO Vibrotemp

Kundearrangement/ Undervisning ved jpbc

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

De bedste løsninger med Lenze

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Har du styr på kuglerammen - det har jbpc

Send til en kollega

0.217