23948sdkhjf

Alkoholfri øl skal være billetten til eksport

Svaneke Bryghus vil gøre op med alkoholfri øls dårlige ry

Sig ordene "alkoholfri øl", og de fleste vil sandsynligvis rynke på næsen.

Men salget af alkoholfri øl er i rivende vækst både herhjemme og i udlandet, blandt andet hjulpet godt på vej af, at den daværende SR-regering i 2014 hævede alkoholgrænsen fra 0,1 procent til 0,5.

Ifølge den seneste opgørelse fra 2017 blev der drukket 3,2 millioner liter alkoholfri øl i Danmark, hvilket er en tredobling siden 2014.

Forbrugernes øgede nysgerrighed på øl, der ikke giver tømmermænd, mærker man da også hos Svaneke Bryghus, der har firedoblet sit salg af alkoholfri øl siden årsskiftet.

- Det alkoholfrie marked har kørt på fuld speed i Sverige de seneste par år. Og lur mig, om ikke den her bølge også løber ind over Øresundsbroen. Folk vil bare ikke gå på kompromis med smagen, siger medejer og direktør Daniel Barslund.

Han uddyber, at bryghuset laver ufiltrerede øl brygget på gær, der ikke danner alkohol fremfor øl, der de-alkoholiseres efterfølgende. Det er ifølge Daniel Barslund med til at bevare såvel smag som duft.

Ser et stort potentiale 
Svaneke Bryghus introducerede en alkoholfri pale ale sidste forår og lancerede senere på året en alkoholfri julebryg, som bryggeriet ifølge Daniel Barslund fik ’sindssygt god feedback på’, og som på et tidligt tidspunkt var udsolgt i hele landet.

Pt. er bryggeriet desuden ved at udvikle en alkoholfri brown ale.

De alkoholfri varianter fylder stadig meget lidt i Svaneke Bryghus’ omsætning, mellem fem og 10 procent, så det er fortsat et nicheprodukt, medgiver Daniel Barslund.

- Men jeg ser rigtig stort potentiale, og ringer du om to år, tror jeg, det er væsentligt større. Også fordi jeg tror, den alkoholfri trend kommer til at køre i hele verden, siger direktøren.

Øget salg 
Mens salget af øl på globalt plan faldt i både 2015 og 2016, voksede salget af alkoholfri øl med fem procent ifølge analyseinstituttet Euromonitor International. Og verdens største bryggerikoncern, Anheuser-Busch InBev, forventer, at salget af økoøl vil udgøre 20 procent af koncernens omsætning i 2025.

- Alkoholfri øl kunne være vores adgangsbillet til eksportmarkedet. Kan vi oven i købet også sælge økologiske alkoholfrie øl, kan det være vejen frem, siger Daniel Barslund.

Svaneke Bryghus er ikke det eneste danske bryggeri, der gør det i alkoholfrie øl. Mikkeller har i årevis brygget alkoholfri øl, ligesom Carlsberg har introduceret et decideret alkoholfrit brand kaldet Nordic.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078