23948sdkhjf

Co-Ro tog et gevaldigt saft-dyk

Men Sun Lolly-producenten sprøjter nye produkter ud i stor stil
Læskedrikkoncernen Co-Ro med hovedkvarter i Frederikssund suger stadig millioner af kroner ind på sin bundlinje - men i 2017 blev det "kun" til 147 millioner i overskud. Det er en nedgang på over 35 procent i forhold til knap 232 millioner i 2016.

Det fremgår af Co-Ros netop offentliggjorte årsregnskab, som også viser, at nettoomsætningen faldt med cirka 27 millioner kroner. Den rundede dog alligevel 1,846 milliarder.

Ifølge ledelsens bemærkninger til regnskabet hænger den faldende indtjening ikke mindst sammen med omkostninger til at etablere Co-Ro på nye markeder, højere råvarepriser, negative valutaeffekter samt investeringer i produktlanceringer og kapacitetsudvidelser.

- I 2017 var innovation og nye produktlanceringer igen højt på agendaen, og der er på tværs af markederne lanceret mere end 20 nye produkter til at forfriske og fornøje vores forbrugere, skriver ledelsen i beretningen. Produktlanceringerne har bidraget til, at Co-Ros markedsandel er steget i størstedelen af virksomhedens vigtige markeder.

Mellemøsten er Co-Ros absolut største marked, men saftkæmpen satser i stigende grad også på Asien og Afrika. Blandt andet blev der i november i Kenya åbnet en ny, 11.000 kvadratmeter stor fabrik, som i første omgang skal forsyne det østafrikanske marked med Suntop ready-to-drink-produkter.

Ud over Sun Lolly producerer Co-Ro de internationale varemærker Sunquick, Suntop og Sun Cola. Koncentraterne bliver fremstillet på fabrikken i Frederikssund, på en Co-Ro-ejet fabrik i Kina og altså nu også i Kenya. Fra fabrikkerne bliver de sendt ud til tapperier forskellige steder i verden, hvor de bliver blandet og tappet og derefter distribueret til cirka 80 lande.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094