De danske forbrugere ser ud til at vægte etik og ordnede forhold højt. For mens detailsalget generelt faldt med 0,3 % i 2010 steg Fairtrade-Mærkets salg med hele 15 %.
- Det er nemt nok at vokse i opgangstider. Der er fantastisk, at vi vokser så meget i et marked, der flader ud, siger generalsekretær Judith Kyst fra Fairtrade Mærket Danmark til Jyllandsposten.
Stigningen betyder, at forbrugerne spenderer i gennemsnit 80 kr. på Fairtrade om året. Dermed er Danmark er blandt de lande, hvor det sælges flest Fairtrade-mærkede varer.
En undersøgelse fra Fairtrade viser, at 4 ud af 10 ville købe flere Fairtrade-mærkede varer, hvis de var lettere tilgængelige.
Fairtrade Mærkets forventning til 2011 er da også en stigning, som ligger omkring det forgangne års 15 %. Samtidig er det planen, at flere varetyper skal omfattes af mærket, samt at udbrede Fairtrade-produkter til kiosker og discountbutikker.
 
                