23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremgang for Fairtrade

Danskerne købte 15 % flere Fairtrade-mærkede varer i 2010. 4 ud af 10 er klar til at købe flere Fairtrade-mærkede varer.

De danske forbrugere ser ud til at vægte etik og ordnede forhold højt. For mens detailsalget generelt faldt med 0,3 % i 2010 steg Fairtrade-Mærkets salg med hele 15 %.

- Det er nemt nok at vokse i opgangstider. Der er fantastisk, at vi vokser så meget i et marked, der flader ud, siger generalsekretær Judith Kyst fra Fairtrade Mærket Danmark til Jyllandsposten.

Venter lignende stigninger fremover

Stigningen betyder, at forbrugerne spenderer i gennemsnit 80 kr. på Fairtrade om året. Dermed er Danmark er blandt de lande, hvor det sælges flest Fairtrade-mærkede varer.

En undersøgelse fra Fairtrade viser, at 4 ud af 10 ville købe flere Fairtrade-mærkede varer, hvis de var lettere tilgængelige.

Fairtrade Mærkets forventning til 2011 er da også en stigning, som ligger omkring det forgangne års 15 %. Samtidig er det planen, at flere varetyper skal omfattes af mærket, samt at udbrede Fairtrade-produkter til kiosker og discountbutikker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.152|