23948sdkhjf

Arlas øko-omsætning stormer frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ambitiøs strategi har virket efter planen

Det seneste år er mejerikoncernen Arlas salg af økologiske mejeriprodukter i Danmark steget med 10 procent, svarende til 989 millioner kroner, oplyser koncernen.

Det øgede salg er drevet af kendte brands og nye, økologiske produkter. Sidste forår introducerede Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Strategien bygger på, at sortimentet skal være bredere, tilgængeligheden skal være større, og brandingen af de økologiske produkter skal være stærkere. Og det har virket efter planen, konstaterer Arla.

- Ambitionen med vores strategi er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien. Og vi er godt på vej. Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 procent til næsten en milliard.. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

- I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af vores samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit for økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri, tilføjer han.

Kendte brands og nye satsninger
Traditionelt er 95 procent af omsætningen af økologiske mejeriprodukter kommet fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.

- Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skubbe på udviklingen ved at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer, siger Jakob B. Knudsen.

De nye, økologiske produkter falder i tre kategorier. For det første udvider andelsmejeriet sortimentet i Arla Øko med eksempelvis yoghurt, ost og fløde. For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me. Og for det tredje giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mammen tæt på nyheder i Klovborg

Udvidelse: Tican jævner 22 huse med jorden

Fantasinavn: Orkla må alligevel kalde pasta for Grøntsagsbånd

Pastaprodukt er ok, mener klagenævn

Carlsberg samarbejder i undersøgelse af ølkartel

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Varm sommer skæppede godt i Harboes kasse

Nyhedsbrev

Fik du læst: Nu vil Hanegal til udlandet

Online Avis Arkiv

Ost: Arla køber stort op i Mellemøsten

Medisterpølse mistænkes for salmonellaudbrud

Økologisk frugt fra udlandet slår rekorder

1

Fødevarevirksomheder sætter turbo på emballagerevolutionen

Fremtidens løsninger bliver i høj grad med genanvendte eller nedbrydelige materialer

Tican og SB Pork fusionerer

De to slagterier tjener igen penge efter svære tider

1

Ny aftale med Japan øger dansk eksport for milliarder

Se listen: Her er fødevareindustriens største skatteydere

Stort dansk salmonellaudbrud vokser til 33 personer

Fødevarevirksomheder ser på fremtidens madscene

- Jeg bruger sindssygt meget tid på LinkedIn

Karsten Nielsen fra Food from Denmark: Netværk er altafgørende

Nu vil Daasbjerg sælge andehjerner

Produktet bliver kaldt "A la foie gras"

Ny bøfboss: Jeg kan redde 1.000 job

EU strammer reglerne for transfedt i mad

Ægtepar lancerer en stribe fødevarer i 2019

Kimber Foods satser ikke mindst på en serie nye snackprodukter

Fiskedirektør omkommet i havnen i Aalborg

Naturmælk sætter nye rekorder

1

Naturli' Foods går til angreb på mælkemarkedet

Lancerer plantedrikke på køl med calcium fra alger

DI har fundet midlertidig direktør

1

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet, hvis man siger op?

Ny undersøgelse: Danskerne klar til klimakamp ved middagsbordet

Ny Svansø-ejer: Good Food Group skal vokse gennem udvidelser og opkøb

200 Carlsberg-chefer får en ekstra årsløn

Carlsberg ramt af glas og papir i pilsnere

Familieejet milliardkoncern solgt til kapitalfond

Dagrofa kaster penge efter S-Engros

Studerende opfinder en klimavenlig vegansk ost

Fra fødevarerester til merværdi

Færre danskere laver mad fra bunden

Carlsberg lancerer fadøl uden alkohol

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dampledning - Kondensat ledning

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Vil du være helt skarp på fremtidens firmware?

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

PanPac ønsker glædelig jul og godt nytår

Eksportnetværk for fødevarevirksomheder

Nyt lift-katalog fra CP

Vault Workshop

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

14. December - "En informativ julekalender til maskingale mænd"

KTR BoWex Buetandskobling

Glædelig jul og godt nytår

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Den lige vej til nye medarbejdere ... hvordan?

Bureau Veritas Certification overrækker et akkrediteret ISO14001:2015 certifikat

KL Automatik ansætter endnu en specialist i EPLAN

Når luftfugtigheden er lav, vil der opstå problemer med statisk elektricite...

Glædelig jul fra JEROS A/S

Autodesk Inventor Videregående, workshop

Carsten Petersen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON i Glostrup

13. December - "En informativ julekalender til maskingale mænd"

Send til en kollega

0.287