23948sdkhjf

Arlas øko-omsætning stormer frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ambitiøs strategi har virket efter planen

Det seneste år er mejerikoncernen Arlas salg af økologiske mejeriprodukter i Danmark steget med 10 procent, svarende til 989 millioner kroner, oplyser koncernen.

Det øgede salg er drevet af kendte brands og nye, økologiske produkter. Sidste forår introducerede Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Strategien bygger på, at sortimentet skal være bredere, tilgængeligheden skal være større, og brandingen af de økologiske produkter skal være stærkere. Og det har virket efter planen, konstaterer Arla.

- Ambitionen med vores strategi er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien. Og vi er godt på vej. Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 procent til næsten en milliard.. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

- I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af vores samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit for økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri, tilføjer han.

Kendte brands og nye satsninger
Traditionelt er 95 procent af omsætningen af økologiske mejeriprodukter kommet fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.

- Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skubbe på udviklingen ved at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer, siger Jakob B. Knudsen.

De nye, økologiske produkter falder i tre kategorier. For det første udvider andelsmejeriet sortimentet i Arla Øko med eksempelvis yoghurt, ost og fløde. For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me. Og for det tredje giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nowaco-stifter er død

Preben K. Nielsen stod bag en enorm fødevaresucces

Balladen om Thorfisk - lukning eller flytning?

Kendt restauratør tiltalt i stor bedragerisag

Sagen handler blandt andet om indkøb af kød og fisk

Sjællandsk bryghus lancerer øl-snaps

Bilka når madspildsmål 12 år før tid

Varehuskæden har halveret sit madspild. Varehuschef jubler.

Tyggegummi-projekt erklæret konkurs

Nyhedsbrev

Thorfisk lukker - Scanfish opruster i Hanstholm

Seafood Danmark har opkøbt Taabbel og flytter selskabets aktiviteter i Thorfisk fra Hvide Sande til Hanstholm

Online Avis Arkiv

Lykkeposer med overskudsvarer skal nedsætte madspild i Kvickly

Madværkstedet nærmer sig udsolgt

Den københavnske fødevaremesse har kun få stande tilbage

Rekordår hos Danish Crowns grillspecialister

Norsk pizzasucces vil åbne 40 steder i Danmark

Kæden har for længst forgyldt sine norske ejere

Så er øl-is fra Thy klar

Skare vil udvide sin kødfabrik

FoodTech Award 2018: Se de nominerede her

I år konkurrerer syv innovative produkter om at modtage prisen

Ugens grin: Rod i regnskabet

Dollarkursen driller ingredienskoncernen Chr. Hansen

2

Andersen stopper som formand i Chr. Hansen

Carlsberg-kontor ransaget

Klingenberg Ost modtager pop op-pris

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Flyvende start for øbaseret blomstervin

Øko-pris til Byens Køkken

Uheld kostede Danforel millioner

Ørredproducenten mistede flere ton fisk

Mette Munks pengepil peger atter opad

Brødfabrikken eksporterer nu til over 25 lande

Mikrobryggeri har fart på efter unik fustage-rundtur

FoodTech får en ny koncepthal

Vesterhavsmost hitter i Taiwan

Danske fødevarer klarer Brexit overraskende flot

Sjællændere vil lave verdens bedste gin

Sandwichkæde presset af flere dødsfald

Carsoe solgt til kapitalfond

Bær kaldt tilbage efter fund af metalstykker

Nye bøfhus-ejere: Skuden er vendt

Ny topchef på plads i Tulip Ltd

Hvert andet selskab overlever ikke syv år

Caspers bornholmske flymad er et hit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Flytbare reol beslag til containere

Omron introducerer nye IoT proces sensorer til flow (E8FC) og tryk (EFPC)

Berendsen-vaskeris fremtidsmål er at vaske 100 % med regnvand og genanvendt vand

1,5 Ton vs. 125 Ton

Ny konference om Fødevareemballage

Bliv klogere på hygiejnisk design på FoodTech

Skal din næste bakke til dine fødevarer have et mindre klimaaftryk?

Safer Food => Better Business

Kontinuerlig oliedampmåling med Metpoint

Konference stiller skarpt på Ernærings- og sundhedsanprisninger

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande

Fødevareegnet rengøringsløsning til pakkeafdeling hos brødproducent.

Bideskinner – et specialprodukt fra Gravlund Industrigummi

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Next Step kompetenceudvikling

RGTS 1-faset softstarter: let konfiguration og op til 40% reduceret startstrøm

Logistik for e-handlere

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et...

Komplette løsninger inden for intern logistik

Elektronikken erstatter hydraulikken - effektivitet og minimal vedligeholde...

Bliv godt klædt på: ERFA-møde om fødevarekontaktmaterialer

Få dit eget trykluftkompendium hos Granzow!

Send til en kollega

0.239