23948sdkhjf

Arlas øko-omsætning stormer frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ambitiøs strategi har virket efter planen

Det seneste år er mejerikoncernen Arlas salg af økologiske mejeriprodukter i Danmark steget med 10 procent, svarende til 989 millioner kroner, oplyser koncernen.

Det øgede salg er drevet af kendte brands og nye, økologiske produkter. Sidste forår introducerede Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Strategien bygger på, at sortimentet skal være bredere, tilgængeligheden skal være større, og brandingen af de økologiske produkter skal være stærkere. Og det har virket efter planen, konstaterer Arla.

- Ambitionen med vores strategi er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien. Og vi er godt på vej. Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 procent til næsten en milliard.. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

- I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af vores samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit for økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri, tilføjer han.

Kendte brands og nye satsninger
Traditionelt er 95 procent af omsætningen af økologiske mejeriprodukter kommet fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.

- Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skubbe på udviklingen ved at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer, siger Jakob B. Knudsen.

De nye, økologiske produkter falder i tre kategorier. For det første udvider andelsmejeriet sortimentet i Arla Øko med eksempelvis yoghurt, ost og fløde. For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me. Og for det tredje giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ægtepar tjener millioner på Aarhus Street Food

Nyt bryghus lader Facebook-følgere få indflydelse

Kadeau vil sælge smørrebrød ved Hammershus

Ny direktør for kokkelandsholdet klar

Sten Sloth Knudsens afløser udpeget

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

Havrefras-maskine kører uden knas på 16. år

Nyhedsbrev

Kødkoncern ramt af nyt millionunderskud

Online Avis Arkiv

Ginproduktion flytter ind på gods

Danske virksomheders skattebetaling satte rekord

Sommer: Bone's fik mindste plus siden 2003

Ugens grin: Det grådige skattevæsen

Nu giver Vestfyen den for alvor Jolly-gas

Fare på færde: Kagefabrik evakueret

Ny fabrik: Aller Aqua vil bruge 100 millioner kroner

En times Schulstad-produktion ramt af mug

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nakskov Mill Foods får ny topchef

Dan Jensens afløser bliver leder af to virksomheder

System Frugt har vendt skuden

Efter fem år i fangenskab kan stjålet kalv nu komme hjem til mejeri

Viborg Bryghus skifter direktør

Andelsmejeri tjente seks millioner

- Nogle siger, at vi snyder; men det gør vi ikke

Whiskey-elsker har lavet et amerikansk mikrodestilleri i Jylland

- Whiskey-boomet er helt vildt

Knaplund Destilleri er kommet med på en vogn i fuld fart

Skare Food skærer i overskuddet

Arla vil igen lancere 15 nye økoprodukter

Sådan skal dansk gastronomi styrkes

Bryghus bruger fem millioner på udvidelse

Arla klar med klimaplan, der omfatter 70 mejerier

Frilandsmedister ramt af salmonella

Kassen tom i konkursramt tyggegummifirma

Sjællandsk bryghus på kanten af konkurs

Korrosion: Leverpostej kaldt tilbage

Domino's Pizza drejer nøglen om i Danmark

Salmonella fundet i medisterpølse

Nordic Sugar kan nu lave rent dansk øko-sukker

Kokkeriet går i luften med Singapore Airlines

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Michael Larsen ny Sourcing Specialist hos Würth Industri Danmark

DiaLabXpo – unik opbygning og design

SCHMIDT Koblinger

Ny rustfri transportørkæde produktion hos DK Transportbånd

Velkommen til Michael Lautrup - Produktspecialist hos Würth Industri Danmark

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Effektiv luftfordeling i fitnesscenter

BILA udvider salgsteamet i Food afdelingen

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Nyt produkt: Stor Line Vac i rustfrit stål til fødevare, farmaceutika og kemikalier

Færre sygedage pr. medarbejder

SMC opruster salget i Sydjylland

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

Hvide facader med solceller

Ara-el præsentere ATyS S

Adm. direktør Christian B. Lund, Nørresundby, fylder 60 år den 20. marts 2019.

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Fødevarer til et sundere liv

Stjernestøv over EOT: Astronaut Andreas Mogensen på plads som speaker

IO-Link - hvad er det?

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos...

Det kan du opleve til Plast og 3D måleteknik 2019

Mangler du noget til din fødevareproduktion?

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Send til en kollega

0.23