Arlas øko-omsætning stormer frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ambitiøs strategi har virket efter planen

Det seneste år er mejerikoncernen Arlas salg af økologiske mejeriprodukter i Danmark steget med 10 procent, svarende til 989 millioner kroner, oplyser koncernen.

Det øgede salg er drevet af kendte brands og nye, økologiske produkter. Sidste forår introducerede Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Strategien bygger på, at sortimentet skal være bredere, tilgængeligheden skal være større, og brandingen af de økologiske produkter skal være stærkere. Og det har virket efter planen, konstaterer Arla.

- Ambitionen med vores strategi er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien. Og vi er godt på vej. Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 procent til næsten en milliard.. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

- I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af vores samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit for økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri, tilføjer han.

Kendte brands og nye satsninger
Traditionelt er 95 procent af omsætningen af økologiske mejeriprodukter kommet fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.

- Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skubbe på udviklingen ved at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer, siger Jakob B. Knudsen.

De nye, økologiske produkter falder i tre kategorier. For det første udvider andelsmejeriet sortimentet i Arla Øko med eksempelvis yoghurt, ost og fløde. For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me. Og for det tredje giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kunder presser McDonald’s til at droppe plastiksugerør

Slagterikoncern bløder i 2017-regnskab

Hård konkurrence har presset priserne og efterlader gigant med underskud

Flytning og relancering koster Noma millionunderskud i 2017

Regnskab for 2017 viser underskud på 1,7 millioner kroner for den hyldede gourmetrestaurant Noma

Østjyske orm og gærflager på Folkemødet

For fulde huse inviterede de 12 østjyske kommuner i Business Region Aarhus til debat på Folkemødet om udvikling af fremtidens fødevareløsninger

Pas på plast i Party-pølserne

Ugens grin: Weekend-arbejde

Nyhedsbrev

Klumme: Hvad skal i indkøbskurven i 2030?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smartbake opruster med køb af øko-producent

Bagerikoncernen får med opkøbet en stor bid af markedet for økologisk brød til københavnske hoteller, restauranter og cateringvirksomheder

Kongsbak satser på Hanstholm

Firmaet Jacob Kongsbak Lassen flytter sin produktion af røget fisk fra Malmø til Hanstholm snarest

Coop skaber internationalt kaffebrand

En ny kaffe af ekstra høj kvalitet, produceret med stort ansvarlighedsaspekt har givet ordrer til Coops afrikanske risteri fra blandt andet USA, Kina og Holland

Ekstremt vejr: Nordjysk gulerodsavler har mistet millioner

En af landets største producenter af gulerødder, Limfjords Danske Rodfrugter i Himmerland, er i knibe på grund af lange perioder med regn og frost

Færch justerer efter Rema 1000s plaststrategi

Gea Process Engineering slog egne forventninger

Is og sildemadder: Folkemøde-deltagere stopfodres med delikatesser

Underskud i kageimperium

Selskabet bag blandt andet Dancake og Carletti havde et skuffende 2017.

Madklubben kaster millioner af sig

Efter et 2016 præget af store investeringer kan restaurantkæden Madklubben igen notere et stort plus

Stjernekok 3D-printer kødgitter og løgform

Dragsbæk vil huse ny fødevareklynge

Margarineproducenten har købt de tidligere Oticon-bygninger i Thisted og inviterer potentielle samarbejdspartnere indenfor til fælles udviklingsprojekter

Carlsbergs kartel-appel skudt i gang

Kemistuderende brygger øl til Folkemødet

Aalborg Universitet Esbjerg har igen i år leveret øl til på Folkemødet på Bornholm, som kan smages i Ingeniørteltet

Svinkløv-kok kåret som Europas tredjebedste - er klar til VM

Kenneth Toft-Hansen får bronze ved det uofficielle europamesterskab for kokke i den italienske by Torino

Passioneret ismand skummer fløden på vegansk satsning

Østlige øko-markeder har potentiale

Mere udstyr til de små bryggerier

Ledigheden helt i bund blandt mejeriledere

Kaffekæde koster rigmand kassen

Thisted Bryghus lancerer VM-øl til danske fodboldfans

Rekordsalg: Danskerne hungrer efter kammerjunkere

Dragsbæk dalede i top og bund

Tidligere slikdirektør skal nu styre madaffald

Publikumsrekord på Ølfestival 2018

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Danmark må beholde særregel om mindre nitrit i kødpålæg

Fjerkrækoncern køber op i Frankrig

Carsoe sat til salg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny maskine – nye muligheder!

3D-detektionssensor beskytter værdifulde udstillingsgenstande

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ændring i Mikkelsen Electronics’ bestyrelse

Agromek Student Challenge 2018

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Hent optagelsen: Cross Docking Webinar

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ny generation af oliefrie kompressorer sænker energiforbrug og omkostninger i fødevareindustrien

Magnetventiler fra Burkert

Ny trykvagt fra EGE-Elektronik

SMC stadig i førerposition med ny og forbedret præcisionsslæde

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

IMA dairy food HAMBA

Udskæring af paté - Salicath ApS

Find din nye medarbejder med garanti

Kunden var bagud med produktionen, så vi kørte ud med det samme

Det er ikke altid størrelsen… 

PALOMAT® styrker salgsteamet

Bare fordi sko skal være sikre, må de godt være lidt smarte…

En lækker ske i låget er ikke en by i Rusland

DIAP byder velkommen til nye danske distributører

Buk, form og udret alle tænkelige kontourer - IP Maskiner

Fuld fart på Gibotech

Send til en kollega

0.205