23948sdkhjf

Rekordsalg: Danskerne hungrer efter kammerjunkere

Sol og sommerfornemmelser har sendt salget af kammerjunkere i vejret hos Bisca - og netop vejret er traditionelt afgørende for salget, afslører producenten

Sommer og sol har sat sit aftryk på årets kammerjunkerproduktion hos Bisca med varemærket Karen Volf, der allerede nu kan fortælle om et salg, der er 25% højere i 2018, end det var på nuværende tidspunkt i 2017.

Vejret er naturligvis den afgørende faktor.

Når kammerjunkerproduktionen skal planlægges, sker det i samspil med vejrguderne, for det er ikke kun sommertraditionerne, der spiller ind, når der skal koldskål og kammerjunkere på bordet i de danske hjem, men i høj grad også vejret:

- Vi estimerer naturligvis efterspørgslen baseret på de salgsprognoser, vi hvert år lægger, men lige præcis med kammerjunkere er det nærmest umuligt at vide på forhånd, hvor stor efterspørgslen bliver. Derfor kigger vi også på vejrudsigten, når vi skal planlægge arbejdsopgaverne i vores bageri, siger Jesper Hvid-Hansen, CEO hos Bisca A/S.

Forventer rekordår
Sommeren er højsæson hos Bisca netop på grund af kammerjunkerne, og i år forventer Jesper Hvid-Hansen et rekordår:

- Allerede nu bager vi så mange, vi kan, så hurtigt, vi kan, og kan knap følge med efterspørgslen. Hvis sommervejret fortsætter, så er det klart, at vi forventer et rekordår.

Kammerjunkere: Her kommer navnet fra

En kammerjunker var oprindeligt en lavtstående person ved hoffet, som ikke havde nogen særlig status eller rang. Der er ikke længere kammerjunkere ved det danske hof, og så vidt, vides, blev den sidste udnævnt i 1947.

Hvordan navnet kammerjunker er overgået til den lille kage, vi kender i dag, er ikke helt klart, men sandsynligvis har der været tale om slang. Den første kendte kilde, der omtaler en kammerjunker som en kage, er en artikel i Politiken i 1903.

Kilde: Videnskab.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078