23948sdkhjf

Hvad skal i indkøbskurven i 2030?

| Af Birthe Linddal, fremtidsforsker, foodfuture.dk | Tip redaktionen om en historie

Læs her fremtidsforskerens bud på, hvad der kommer til at fylde mere og mere i indkøbsvogne og -kurve

Om end fremtiden er usikker, er det langt fra nogen umulig opgave at svare på, hvad der skal i indkøbskurven i 2030. Jovist kan en seriøs økonomisk krise eller en øget social polarisering ændre på sagen. Men undgår vi disse to udfordringer, handler det i meget højt grad om at forstå, at forbrugernes behov bevæger sig op i Maslows behovspyramide.

Ergo handler fremtidens fødevareforbrug i vores del af verden ikke bare om at blive mæt billigst muligt. Mere er på spil. Det er dette mere I skal forholde jer til, hvis I vil forstå fremtidens forbrug.

Selvfølgelig skal det smage godt
Smagen er afgørende for et genkøb, og fordi der de seneste år er kommet endnu mere fokus på kvalitet og smage, vænnes forbrugerne langsomt men sikkert til at tingene skal smage bedre, smage godt - også de sunde.

Så selvom det pt er moderne at introducere diverse sunde fødevarer som ikke alle smager lige godt, kan det ikke understregs nok, at smagen skal være i orden og bedre. Fremtidens fødevarer er dem der smager så godt, at de selv beder om at komme i kurven.

Fra animalsk til vegetabilsk
Animalske fødevarer er IKKE usunde og de smager godt. Men forbruget kan sagtens reduceres til fordel for sundheden, nedbringelse af C02, plads til mere natur og en nedbringelse af den høje andel af landsbrugsarealet som går til dyrefoder (Pt. går ca. 80 procent af alverdens landbrugsland til dyrefoder).

Endvidere føler mange mennesker sig lettere og mere veltilpas når de skruer op for de vegetabilske fødevarer og ned for de animalske. Altså vil der i fremtidens indkøbskurv komme flere bønner og linser, flere smoothies, aspergers, svampe, kokosmælk og andre vegetabilske drikke.

Særligt svampe tør jeg godt spå en stor fremtid, de kan nemlig tilføre smagen af Umami og noget konsistens til det mere vegetabilske køkken.

Bæredygtighed
Vi er for mange mennesker på jorden, men det problem tør ingen røre ved. Derfor gælder det om, at de mange mennesker, der er her, skal sætte et mindre aftryk og slide mindre på ressourcerne. Særligt produktionen af mad skal gøres grønnere og belaste kloden mindre.

Derfor vil der de næste 10 år komme meget større fokus på fødevareløsninger, som arbejder for naturen, miljøforbedringer og biodiversiteten, fremfor imod den. Skal flæskestegen, vingummibamserne og pastaen også i kurven i 2030, skal de altså være produceret på bæredygtig vis.

Drømmeland
Intet sælger bedre end drømme og længsler. Moderne forbrugere er så rige, oplyste, kreative og ambitiøse at de gerne drømmer og længes. Hurra for det. Hvad var livet uden lidenskab, drømme og længsler? Hvilket samfund ville vi da ikke ende i?

I år 2030 vil forbrugerne i endnu højere grad lade sig forføre af store følelser, nostalgi, solskin, gode intentioner og skøre og skæve historier der gør en forskel. Så flere er derfor villige til at betale mere for æggene, sodavanden og vodkaen, hvis de er et produkt af en fortælling der taler til ens længsler og drømme. Nogle gange fortællinger om et bedre samfund, andre gange blot om en sjov, cool eller grænsesøgende oplevelse.

Og ja de drømme kan meget vel handle om de gode gamle dage på landet, hvor bonden kun har 20 køer, som han til gengæld giver navn og passer på ypperst vis. Nøjagtig som det kan være et produkt skabt i et tegneserieunivers, hvor pointen er det umulige og utænkelige.

Fremtidens forbrug bliver langt mere diverst og langt mere båret af værdier, fortællinger, forbrugsuniverser, happenings og her og nu-følelser.

Ingen emballage
Ideelt set ville det jo være bedst, hvis alle dagligvareprodukter kunne lande hjemme på køkkenbordet uden at være i nogen form for emballage. Emballage er dyrt, miljøbelastende og betyder affald, der skal skaffes af vejen.

Danmark er Europamestre i produktion af affald. I år 2030 vil stadig flere forbrugere vælge produkter i genanvendelig emballage, biologisk nedbrydeligt emballage eller produkter, hvor de selv medbringer emballagen. Ligesom flere dagligvarekæder ikke vil tillade for meget og for miljøbelastende emballage. Plastikken vil være under kraftig udfasning og bioplast (bioplast generation 2) vinde an. Alt mens der vil være udviklet nye genanvendelsessystemer.

Det var kort om noget af det, der kommer til at afgøre, hvad der skal i kurven i fremtiden. Og det vel at bemærke i en kurv, der i år 2030 nok 25-30 procent af gangene vil være elektronisk.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt kyllingeslagteri er "bestemt ikke" halal

Hopballe har en helt særlig underlårsmaskine

Fiskefabrik ramt af brutal vold

Endnu en ny direktør i Dansk Erhverv

Ølsnyd: To mænd idømt fængsel og bøder på 118 millioner

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

15.024 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hard Rock hårdt ramt på pengekassen

Online Avis Arkiv

Økologiens paradoks: Må ikke selv fiske tang op af Storebælt

Aalborg får ny ølfestival

Cateringfirma dropper lille køkken

Destilleri søger balancen mellem business og bæredygtighed

Økonomisk snusfornuft er påkrævet, hvis man vil stå tilbage, når tsunamien af nye destillerier har lagt sig

Automatisering må vente

Vaffelbaroner har fart på

To Øl brygger på store planer for nyindkøbt fabrik

Bryggeriet To Øl har købt enorm fabrik på Sjælland og gør klar til at etablere både et bryggeri og et destilleri ... med mere

Meget mere end to øl

Bryggeriet To Øl vil være mere synligt i Danmark

Det her er de mange muligheders land

Kødfri måltidskasser giver tocifret millionunderskud

Fazer Food Services solgt i milliardhandel

Nu går bagerne, slagterne og fiskehandlerne sammen

Madhus mistede kontrakt: Nu er overskuddet dykket

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Ugens grin: Den modige smed

Lumsk bagtanke tager form hos Trolden

Ølbryggeri er godt i gang med at lade spiritusproduktion vokse sig stor

Hjem-Is giver igen overskud

55 millioner kødbakker bliver miljøvenlige

Ny sukkerboss i Nakskov

Forsker får pris for udvikling af fødevareprotein

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Topledere ser sorte skyer i horisonten

Danske fødevarer og royale på charmeoffensiv i Sydkorea

Tommel op: Viborg Bryghus flytter

Seminar: Sådan måler man madspild

Bliv klogere på fødevaresikkerhed

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

Lolland-Falster vil tiltrække fødevarevirksomheder

Rokkedahl scorer Den Dybe Tallerken

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RPC Superfos giver Cariocas tuschspande et nyt udseende

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Temperering af chokolade fra Salicath ApS

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Vidste du, at EU's største cannabisplantage kommer til at ligge i Danmark?

Nye lovkrav i Polen

Byd velkommen til din nye kollega

Lille luftdyse med stor effekt

Blockchain

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

PRO-CONSTULT hjælper kunde i gang igen på kun 2 timer

DIAP bliver guldpartner på The Smart Company under hi-messen

Tydeligt overblik over komplekse systemer

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Sikringsholdere til dinskinner

Tid til at stoppe wardrobing

Søges...Sælger med teknisk forståelse!

AB JENSEN MASKINFABRIK holder åbent i sommerferien!

Ny hi-award skal sætte fokus på bæredygtighed

Ny direktør skal sætte turbo på væksten

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos...

Recirkulerende borde kan holde flowet i gang i produktionen

Send til en kollega

0.167