Hvad skal i indkøbskurven i 2030?

| Af Birthe Linddal, fremtidsforsker, foodfuture.dk | Tip redaktionen om en historie

Læs her fremtidsforskerens bud på, hvad der kommer til at fylde mere og mere i indkøbsvogne og -kurve

Om end fremtiden er usikker, er det langt fra nogen umulig opgave at svare på, hvad der skal i indkøbskurven i 2030. Jovist kan en seriøs økonomisk krise eller en øget social polarisering ændre på sagen. Men undgår vi disse to udfordringer, handler det i meget højt grad om at forstå, at forbrugernes behov bevæger sig op i Maslows behovspyramide.

Ergo handler fremtidens fødevareforbrug i vores del af verden ikke bare om at blive mæt billigst muligt. Mere er på spil. Det er dette mere I skal forholde jer til, hvis I vil forstå fremtidens forbrug.

Selvfølgelig skal det smage godt
Smagen er afgørende for et genkøb, og fordi der de seneste år er kommet endnu mere fokus på kvalitet og smage, vænnes forbrugerne langsomt men sikkert til at tingene skal smage bedre, smage godt - også de sunde.

Så selvom det pt er moderne at introducere diverse sunde fødevarer som ikke alle smager lige godt, kan det ikke understregs nok, at smagen skal være i orden og bedre. Fremtidens fødevarer er dem der smager så godt, at de selv beder om at komme i kurven.

Fra animalsk til vegetabilsk
Animalske fødevarer er IKKE usunde og de smager godt. Men forbruget kan sagtens reduceres til fordel for sundheden, nedbringelse af C02, plads til mere natur og en nedbringelse af den høje andel af landsbrugsarealet som går til dyrefoder (Pt. går ca. 80 procent af alverdens landbrugsland til dyrefoder).

Endvidere føler mange mennesker sig lettere og mere veltilpas når de skruer op for de vegetabilske fødevarer og ned for de animalske. Altså vil der i fremtidens indkøbskurv komme flere bønner og linser, flere smoothies, aspergers, svampe, kokosmælk og andre vegetabilske drikke.

Særligt svampe tør jeg godt spå en stor fremtid, de kan nemlig tilføre smagen af Umami og noget konsistens til det mere vegetabilske køkken.

Bæredygtighed
Vi er for mange mennesker på jorden, men det problem tør ingen røre ved. Derfor gælder det om, at de mange mennesker, der er her, skal sætte et mindre aftryk og slide mindre på ressourcerne. Særligt produktionen af mad skal gøres grønnere og belaste kloden mindre.

Derfor vil der de næste 10 år komme meget større fokus på fødevareløsninger, som arbejder for naturen, miljøforbedringer og biodiversiteten, fremfor imod den. Skal flæskestegen, vingummibamserne og pastaen også i kurven i 2030, skal de altså være produceret på bæredygtig vis.

Drømmeland
Intet sælger bedre end drømme og længsler. Moderne forbrugere er så rige, oplyste, kreative og ambitiøse at de gerne drømmer og længes. Hurra for det. Hvad var livet uden lidenskab, drømme og længsler? Hvilket samfund ville vi da ikke ende i?

I år 2030 vil forbrugerne i endnu højere grad lade sig forføre af store følelser, nostalgi, solskin, gode intentioner og skøre og skæve historier der gør en forskel. Så flere er derfor villige til at betale mere for æggene, sodavanden og vodkaen, hvis de er et produkt af en fortælling der taler til ens længsler og drømme. Nogle gange fortællinger om et bedre samfund, andre gange blot om en sjov, cool eller grænsesøgende oplevelse.

Og ja de drømme kan meget vel handle om de gode gamle dage på landet, hvor bonden kun har 20 køer, som han til gengæld giver navn og passer på ypperst vis. Nøjagtig som det kan være et produkt skabt i et tegneserieunivers, hvor pointen er det umulige og utænkelige.

Fremtidens forbrug bliver langt mere diverst og langt mere båret af værdier, fortællinger, forbrugsuniverser, happenings og her og nu-følelser.

Ingen emballage
Ideelt set ville det jo være bedst, hvis alle dagligvareprodukter kunne lande hjemme på køkkenbordet uden at være i nogen form for emballage. Emballage er dyrt, miljøbelastende og betyder affald, der skal skaffes af vejen.

Danmark er Europamestre i produktion af affald. I år 2030 vil stadig flere forbrugere vælge produkter i genanvendelig emballage, biologisk nedbrydeligt emballage eller produkter, hvor de selv medbringer emballagen. Ligesom flere dagligvarekæder ikke vil tillade for meget og for miljøbelastende emballage. Plastikken vil være under kraftig udfasning og bioplast (bioplast generation 2) vinde an. Alt mens der vil være udviklet nye genanvendelsessystemer.

Det var kort om noget af det, der kommer til at afgøre, hvad der skal i kurven i fremtiden. Og det vel at bemærke i en kurv, der i år 2030 nok 25-30 procent af gangene vil være elektronisk.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Slagtekyllingers liv bliver kortere og kortere

Frugtfirma udvider ejerkredsen

"Drømmejob": Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Vestjysk slagteri tredobler pladsen

Insektkvinder sender ny larvebar ud i træningscentre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Hungry er på pengejagt

Online Avis Arkiv

Bragende romkuglesucces klar med ny service

Millioner til nyt partnerskab for dansk fødevareinnovation

Defco med nyt millionminus

Men nu er der lagt op til sorte tal, mener ledelsen, som gør klar til at flytte

Endelig - nu forsvinder nedbrændt slagteri

Klumme: - Fremtidens mad skal redde verden

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Lettelse på Danish Crown-slagteri i Sæby: Ingen svinepest

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

De sagde nej til Magasin, men ja til Onkel Thomas

Bolcheriet er "kommet til" at lave meget om i Svaneke

Logobolcher er et kæmpehit

Audi, BMW og Mærsk blandt Bolcheriets kunder

Bolchemaskiner ... de skal helst være gamle

Ægteparret bag Bolcheriets tre afdelinger er konstant på udkig efter gamle englændere

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

Nordjyde har opfundet en ny spiseæske

Farvel til alufolie til fastfood

Fødevarekonference sætter fokus på bæredygtig udvikling

Mere dansk mad på vej til Japan

Minister: Iværksættere løber fra regningen

Erhvervsminister Rasmus Jarlov er klar til at skrotte de såkaldte iværksætterselskaber, som kan stiftes for 1 krone

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Mærsk investerer i mindre madspild

Ny metode opdager flere salmonellaudbrud

Udskældte Daka får lov til at udvide

Mug får Orkla Foods til at tilbagekalde læskedrik

Ølbryggere vil også sælge "verdens reneste vand"

Kødbollemaskine og isvandsbank sikrer høj effektivitet

Bisca har problemer med chokoladekage

Danmark mod Madspild har vokseværk

Food Supply Magazine er udkommet

Hartmann ansætter ny finansdirektør

Skyder millioner i sensorfirma igen, igen

Industriens køb af teknisk assistance eksploderer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alle Berendsen vaskerier har fået tildelt en Kronesmiley af Arbejdstilsynet

Nyheder fra CTI/TI Input MODULER

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

60.000 betjeningselementer

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Dansk kødproduktion - bæredygtig, sikker og i høj kvalitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

RS Components lancerer History Makers-podcast

Skab tillid med klima ikon

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

KTR BoWex Buetandskoblinger

Acton Roadshow 2018, slut for denne gang - Men vi ses måske senere på året!!

Se live demo af Powermax plasmaskæremaskine til Åbent hus den 21. - 22. sep.

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dansk pilfingersikring er populær i USA

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Hendishop.dk mere end 3000 produkter til Restaurant, café og catering

Agromek Student Challenge 2018

Slip for besværet med flere leverandører til ventilationsløsninger - MultiA...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Har du den rigtige olie?

Send til en kollega

0.287