23948sdkhjf

Succes: Thise Mejeri fejrer sølvbryllup med Coop

Samarbejdet er vokset fra 1 til 175 produkter
Et samarbejde, som parterne selv kalder for "et af dansk dagligvarehandels lykkeligste forhold" runder her i august et skarpt hjørne: Thise Mejeri og Coop fejrer, at de har samarbejdet i 25 år.

Samtidig fylder det økologiske mejeri på Salling 30 år.

I løbet af de 25 år har samarbejdet udviklet sig fra at omfatte et enkelt produkt til nu at omfatte 175 produkter, hvoraf mange har været nyskabende og sat nye standarder i køledisken: Jersey Minimælk, Skyr, Vesterhavsosten og senest Græsmælk er blot nogle eksempler på de nyskabende mejeri-produkter, som Thise og Coop har gjort til salgssucceser.

- Samarbejdet mellem os og Thise har alt det, vi ønsker, når vi siger, at vi vil være ”sammen om bedre mad”. De går nye veje, de skaber produkter med ekstra kvalitet, de har hjertet med i alt, hvad de gør – og så er de dejlige at samarbejde med, siger administrerende direktør Peter Høgsted, Coop, i anledning af jubilæet.

Thise Mejeri er på de 30 år gået fra en omsætning på nul til en milliard kroner årligt, hvoraf Coop står for den største del. Sidste år solgte Coop over 60 millioner styk økologiske produkter fra Thise.

- Det har betydet alt

- Samarbejdet med Coop har betydet alt for Thise. Det har nemlig givet os et nok ikke helt normalt mod til at turde satse, ligesom det har givet os mulighed for at være et endog meget udviklingsorienteret økologisk mejeri, siger administrerende direktør/mejeribestyrer Poul Pedersen fra Thise Mejeri.

Thise Mejeri blev grundlagt i 1988 af en gruppe økologiske landmænd, da ingen af de eksisterende mejerier ville sælge den økologiske mælk som det specialprodukt, det er. De troede ikke på økologien. De første fem år var yderst vanskelige, plaget af lille omsætning, voksende underskud og manglende tro på økologien

Et afgørende vendepunkt kom i 1993, da SuperBrugsen satte priserne på økologisk mælk ned. Det satte gang i den økologiske bølge, der har rullet siden og gjort Danmark til globalt foregangsland for økologien.

I første omgang indgik Thise og Irma et tættere samarbejde og lancerede en række oste. I 1995 begyndte brugskæderne også at købe økologiske surmælksprodukter fra Thise, og et væld heraf blev udviklet sammen i årene efter. Senere kom den største succes, Minimælken, baseret på mælk fra jersey-køer.

Thise er således vokset fra et lille, kriseramt landsbymejeri til at være et af Europas mest moderne og innovative mejerier – og hele tiden med Coop som eksklusiv samarbejdspartner.

Derudover er Thise Mejeri gået ud på eksportmarkederne. Samarbejdet med Coop er inden for de seneste år udvidet med økologisk kød fra mejeriets leverandører i mærket Thise & Ko, og med dessertis sammen med Hansens Is under Thise- og Änglamark-mærkerne.

Hele august fejrer Thise Mejeri og Coop deres samarbejde med aktiviteter og tilbud på Thise-produkter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094