23948sdkhjf

Nu vil fødevarekæmper halvere madspildet

En lang række store virksomheder går sammen i nyt initiativ
En række af landets største fødevareproducenter samt organisationerne Stop Spild Af Mad og FødevareBanken har etableret et nyt partnerskab med en klar vision: Virksomhederne vil selv halvere deres madspild frem mod 2030.

Partnerskabet har fået navnet "Danmark mod Madspild", og tanken er, at det skal samle danske forbrugere og virksomheder i kampen mod madspild. Ifølge tal fra Miljøstyrelsen bliver der hver dag året rundt smidt næsten 2.000 ton mad ud i Danmark.

Mens forbrugerne med Danmark mod Madspild både kan dele og få gode råd til, hvordan de kan være med til at smide mindre mad ud, forpligter alle deltagende virksomheder sig til at lægge deres madspildstal åbent frem - og til at halvere deres samlede madspild inden 2030.

- Det er et ambitiøst tiltag, og jeg er stolt over, at vi og en række af landets største virksomheder vil arbejde tæt sammen om at løse en fælles udfordring. Det kommer til at kræve åbenhed, mod og et stort stykke arbejde at halvere vores madspild. Men der er ingen tvivl om, at vi i fællesskab med vores leverandører, som har tilsluttet sig, øvrige virksomheder og ikke mindst forbrugere kan levere det afgørende skub mod at nå vores ambitiøse målsætninger, siger Per Bank, administrerende direktør i Salling Group, som allerede sidste år lagde sit tal for madspild frem - og slog fast, at den vil halvere sit madspild inden 2030.

Salling Group, der blandt andet driver kæderne Føtex, Netto og Bilka, har som en af de 17 initiativtagere samlet en række af sine større leverandører. Og alle 17 forpligter sig til at arbejde endnu tættere sammen om at mindske madspildet og halvere det frem mod 2030.

Det skal dokumenteres
- Vi ser kampen mod madspild som et af de vigtigste emner overhovedet. Madspild er desværre meget mere end spild af dyrebar mad. Det indebærer også spild af arbejdskraft, naturressourcer og energi til for eksempel produktion og transport. Læg så dertil, at vi bliver cirka tre milliarder flere på kloden i 2050. Derfor skal der gøres meget mere mod madspild både nu og i fremtiden. Og vi ser meget gerne, at Danmark bliver foregangsland for ideer og metoder til reduktion af madspild, og det kan vi gennem Danmark mod Madspild, siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.

Partnerskabet Danmark mod Madspild åbner allerede i dag op for, at interesserede virksomheder og forbrugere kan deltage og bidrage. Herefter vil alle parter bidrage med erfaringer gennem hjemmeside, konferencer og undervisningsmaterialer, så den ambitiøse målsætning om at halvere madspildet i Danmark kan indfries.

På hjemmesiden www.danmarkmodmadspild.dk kan forbrugerne få gode råd til, hvordan man kan være med til at smide mindre mad ud.

På samme hjemmeside kan interesserede virksomheder melde sig ind i partnerskabet. For at blive partner skal den enkelte virksomhed forpligte sig til FN's verdensmål om at halvere sit madspild inden 2030 - og skal derudover måle sit madspild og offentliggøre resultater årligt.

Virksomheder i Danmark mod Madspild skal årligt rapportere deres madspild, opgjort i vægt, redegøre for opgørelsesmetode samt dokumentere tallene - for eksempel via revisor.

Blandt initiativtagerne til Danmark mod Madspild er Salling Group, Kohberg, Naturmælk, Arla Foods, Nestlé, Unilever, HK Scan, Peter Larsen Kaffe og Løgismose Meyers.




Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086