Klimax levede ikke op til forventningerne
Etikette og emballage-virksomheden Klimax øgede omsætningen i 2010. E presset marked betyder, at selskabet ikke indfriede forventningerne.
Salget af etiketter i Danmark endte på 90 mio. kr. Et fald i forhold til sidste regnskabsår på ca. 3 mio. kr. svarende til 3,2 %.
Koncernens resultat i 2010 var et underskud på 4,1 mio. kr. mod 3,5 mio. kr. året før. Forventningen var et underskud på 2 mio. kr., hvorfor resultatet betegnes meget utilfredsstillende.
Tilpasning ventes at slå igennem i 2011
Resultatet tilskrives bl.a. en anstrengt økonomi hos flere kunder i nærmarkedet. Ligeledes var markedet præget af overkapacitet.
I årets løb er gennemført tilpasninger af kapaciteten, som ventes at give effekt i 2011, ligesom fulde integrationseffekt af sammenlægningerne af selskabets aktiviteter i England ventes at slå igennem i 2011.
Som følge af den fortsatte priskonkurrence forventes en uændret nettoomsætning i 2011.
Nettoomsætningsstigningen i etiketter (mængder) men ikke i kroner medfører, at kapaciteten udnyttes mere effektivt. Dette og de gennemførte organisatoriske tilpasninger medfører en forventning om en væsentlig stigning i resultatet i 2011, og der forventes således et positivt resultat.