23948sdkhjf

Foss vil nå 2 milliarder i 2015

Store opkøb kombineret med innovation og udvikling skal sikre Foss en omsætning på 2 milliarder om 4 år.
Foss’ målsætning er klar; en omsætning på 2 mia. kr. i 2015 samt at driftsresultatet skal løftes til over 20 %.

Vækstmålet forudsætter en vækst på ca 6 % årligt det dobbelte af markedsvæksten, hvorfor det bliver nødvendigt for virksomheden at vinde flere markedsandele. Foss har i dag godt 50 % af verdensmarkedet for udstyr til måling af næringsværdier i fødevarer, så målsætningen kræver omfattende investeringer i både innovation og udvikling og opkøb:

- En større villighed til at investere i vækst. Vi har sat innovationssporet godt i gang. Der er opbygget en pipeline af udviklingsprojekter, som vi kan se vil slå mere igennem i de kommende år. Det skal give både mere salg til eksisterende kunder og give adgang til nye kunder, siger Torben Ladegaard, som overtager posten som adm. direktør i Foss, til Børsen.

Vækst på nye markeder
Udviklingen på fødevareområdet betyder, at Vesteuropa er stagnerende for Foss, mens områderne omkring BRIK-landene i dag skaber væksten. Fokus er da også rettet mod disse vækstmarkeder, og Foss har i dag salgsselskaber i Brasilien, Argentina, Rusland, Indien og Kina, hvor der ligeledes er produktion, innovation og udvikling.

For at sætte turbo på væksten er også påtænkt opkøbe i enten Kina, Indien eller Brasilien, og det er ikke penge, som sætter begrænsningerne:

- Vi har sparet op til et større opkøb. Det er ikke kapitalen, der begrænser os. Vi har mange likvide midler, og vi kan sagtens smide 1 mia. kr. på bordet. Det er mere udfordringen at finde den rette virksomhed, siger Peter Foss, der forlader jobbet som adm. direktør til fordel for posten som bestyrelsesformand.

Det er dog ikke kun i udlandet, Foss satser på udvikling. Om 2 måneder begynder byggeriet på et nyt innovationscenter i Hillerød, som skal huse 400 mand.

Fremgang efter trængt årti
Foss nåede i 2010 en omsætning på 1,5 mia. kr. efter et årti, hvor der blev omsat for mellem 1,2 mia. kr. og 1,4 mia. kr.

Årsagerne til, at virksomheden har hæft svært ved at vokse i perioden er klar:

- Det, der har drillet os i den periode, er bl.a., at antallet af konkurrenter er fordoblet til 120. Det har presset priserne nedad. Derudover er valutakurserne gået den forkerte vej for os, og det har gjort det markant sværere at vokse målt i danske kr., siger Peter Foss.

Det skal den nye ambitiøse vækstplan med villighed til at investere gøre op med.
Læs mere om: Foss
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094