23948sdkhjf

Netværk styrker fødevareproducenters salg

6 bornholmske fødevarevirksomheder har med succes samarbejdet om at forbedre markedsføringen af deres produkter.
Mere effektiv produktudvikling, som er tilpasset markedet og kunderne har været målet for et udviklingsforløb, Væksthus Hovedstaden har gennemført i samarbejde med de 6 bornholmske fødevareproducenter Kaerstrup Chokolade, Lehnsgaard Rapsolie, Hallegaard Pølsemageri, Bornpoultry, Ciderværkstedet og Bornholms A/S.

Markedsføring har været et nøgleord, idet virksomhederne mestrer produktion af højkvalitets varer, men har haft svært ved at næste led, hvor købernes interesse skal fanges:

- Lehnsgaard vil helst have fokus på udvikling og produktion af olie. Og det kendetegner flere af virksomhederne, at de er hamrende gode til at lægge deres sjæl i at producere kvalitetsvarer. Afsætningen er der måske ikke så meget fokus på, siger salgsdirektør i Bornholms A/S, Henrik Petersen, til Børsen.

Tilpasses kundernes behov
Forbedret markedsføring betyder bl.a. fokus på emballage og at fortælle historien bag produktet. Blandt resultater er en ny specialudviklet indpakning fra BornPoultry .

For at komme ind til markedstendenserne har netværket fået hjælp af Eva Steensig fra Lighthouse CPH, som er kommet frem til 4 fødevarekategorier. De tæller, fødevarer som forbedrer helbredet, eks. fiskeolier eller naturligt forekommende stoffer, moderne tradition, altså kendte madretter i en moderne version. Den tredje kategori kaldes nydelse, og er luksusprodukter, hvor pris er underordnet. Endeligt er der easy food, som omfatter nemt tilberedte, men også gerne fedtfattige varer

Forløbets succes betyder, at der nu er interesse fra yderligere 12 virksomheder, der ønsker at gennemgå et lignende forløb.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08