23948sdkhjf

Nordjyske champignoner trumfer polsk konkurrence

Nordjysk champignon-avler har måtte kæmpe med supermarkederne for at holde sig på markedet.

Det var ved at gå helt galt for de nordjyske producenter af champignon Bodil og Per Simonsen, der i 2013 levede med helt spændt livrem for at få deres produktion til at give bare en smule overskud.

Problemet var, at supermarkederne i årene inden finanskrisen foretrak udenlandske champignoner, fortæller Per Simonsen til Nordjyske.

- Det var jo mere eller mindre en spand koldt vand i hovedet på os. Da Netto stoppede helt med danske champignoner i 2008, skete der en kædereaktion blandt supermarkederne. Derefter var det virkelig en kamp at få vores champignoner afsat, siger Per Simonsen

Nu kan de snart fejre 30 års jubilæum og har fejet den ene konkurrent væk efter den anden. Fra at været i et marked med over 30 konkurrenter i Danmark, er det tal i dag nede på to.

10 års tørke
Fra 2005 og næsten 10 år frem gik det kun én vej for dansk champignonproduktion - og det var den forkerte.

Prisen på champignoner havde stort set ikke ændret sig siden opstarten, og selvom produktionen blev effektiviseret og optimeret, så det efterhånden sort ud for de hvide champignoner.

- I 2014 startede nogle af de lokale supermarkeder med igen at ville have lokale varer, og der var vi jo klar med det samme.De ville bare have vores champignoner, og der var nærmest udsolgt med det samme, fortæller Per Simonsen.

Et års tid senere ville Coop lave en fast aftale, og danskernes holdning ændrede sig. Med flere kroner på lommen ville danskerne hellere købe færre, men bedre champignon - og allerhelst danskproducerede.

- Det, vi hører i dag, er, at folk er meget begejstrede for det danske. Tidligere blev vi ofte spurgt, om vi ikke kunne sælge til samme pris som de udenlandske producenter. Det gør vi slet ikke i dag, så folk har fået en anden forståelse for produktet, siger Per Simonsen.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078