23948sdkhjf

Fremgang hos Hedegaard Foods

Ægproducenten har i 2010 taget yderligere markedsandele på det danske marked – både gennem solid organisk vækst, akkvisitioner og via strategiske samarbejdspartnere.
Hedegaard Foods har netop offentliggjort sit 2010-regnskab. Omsætningen steg i 2010 med 13 % til 387 mio. kr. og resultatet med ikke færre end 17 % til et overskud før skat på 18,8 mio. kr. Alle kerneområder bidrager til væksten:

- Vi er godt tilfredse med årets resultat. Alle vore tre afdelinger i Hedegaard Foods bidrager til væksten - både ægpakkeri, ægprodukter og ægproduktionen i Starup viser forbedrede resultater i forhold til det hidtidige rekordår 2009, siger administrerende direktør Ivan Noes Jørgensen.

Tager markedsandele
Virksomheden, der har hovedsæde i Hadsund, blev i 2009 udskilt fra moderselskabet Hedegaard A/S, og på trods af finanskrise og efterfølgende økonomisk krise har virksomheden fremvist positive resultater og vækst.

Det er en kombination af øgede markedsandele og et generelt højere forbrug af æg, der har givet de forbedrede resultater. Salget af friske skalæg til detailhandlen og foodservice-sektoren er steget med 7,7 % sammenlignet med 2009, mens salget af pasteuriserede og kogte produkter er øget med 60 % på bare et år.

Udover den organiske vækst bidrager også opkøbet af Danmarks tredje største ægpakkeri, Møllebjerggård Æg A/S, i juni 2010 til væksten. Aktiviteterne heri er siden blevet en del af det eksisterende produktionsanlæg i Hadsund, og herved har Hedegaard Foods opnået en række synergier.

Ivan Noes Jørgensen peger desuden på eksterne samarbejdspartnere og strategiske alliancer som en vigtig årsag til virksomhedens fortsatte vækst. Han nævner specielt indgåelse af samarbejde med Sanovo Foods om salg og distribution af æggepulver og tilsvarende Danmarks Saltcenter om salg af sydesalt og kryddervarianter – begge aftaler er indgået i 2010.

2011 tegner godt
Også 2011 tegner til at blive et godt år for virksomheden, og direktøren tør godt at være optimistisk ovenpå to rekordår:

- Vi ser positivt på fremtiden og forventer, at 2011 bliver et år som minimum på niveau med 2010, idet det samlede marked øges. Forbruget af friske skalæg er stigende, og det skyldes blandt andet, at både forskere og forbrugere i stigende grad får øje på æggets unikke ernæringsmæssige kvaliteter, slutter han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08