23948sdkhjf

- Fremtidens mad skal redde verden

| Af Birthe Linddal, fremtidsforsker, foodfuture.dk | Tip redaktionen om en historie

KLUMME: Forbrugerne vil have bæredygtige løsninger, fastslår sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Jeppesen i denne klumme.

At tænke bæredygtigt er kommet for at blive. Bæredygtighed er en af tidens væsentligste mega-trends. En samfundsudvikling, som man ikke kan, eller bør, vige uden om, hvis man vil være blandt de forreste og mest velrespekterede firmaer i fremtiden.

Kort sagt, stadig flere forbrugere tager for givet, at du som virksomhed konstant perfektionerer dit produkt og dets værdikæde, så det ud over at levere på de primære parametre også leverer til bæredygtigheden.

FN har med sine verdensmål fra 2015 i den grad sat skub i bestræbelserne på, at skabe en mere bæredygtig verden. Og med de 17 verdensmål, der favner alt fra bekæmpelse af fattigdom, over ligestilling, til uddannelse, stærke lokalmiljøer og ikke mindst klimaindsats og grønnere løsninger for miljøets skyld, synes bæredygtigheds-dagsordenen i den grad uundgåelig for alle. Og hvor man tidligere nok primært har haft en forståelse af begrebet bæredygtighed som noget, der mest handlede om miljø og klimaspørgsmål, har nutidens bæredygtighedsbestræbelser et bredere sigte - om end den grønne dagsorden stadig fylder meget.

Bæredygtighed handler om en forståelse for helheden og det samspil, helheden udgøres af. Det handler om en forståelse af, at hvert enkelt verdensmål er en vigtig brik i det store puslespil mod en bedre verden. Selv en lille indsats vil i samspil med andre små indsatser gøre en stor forskel. Det ene forudsætter det andet.

Forbrugerne vil have bæredygtige løsninger
Det voksende fokus på bæredygtighed har i den grad også ramt fødevarebranchen. De første mange år som politiske og lovmæssige krav til branchen. Krav og lovgivning, som sjældent var elsket. Alt mens nutidens bæredygtighedsbestræbelser heldigvis oftere kommer fra virksomhederne selv. Hvis de da ikke ligefrem ”tvinges” frem, fra den voksende gruppe af fremsynede forbrugere som synes, at det kun kan gå for langsomt med at sætte en mere bæredygtig dagsorden i værk. Sværere er det jo heller ikke, hvis man magtede at hæve ambitionerne en smule og ville lidt mere.

At tænke bæredygtighed ind i hele produktcyklus, og ikke mindst i relationen til forbrugerne, er derfor mere populært end nogensinde før. Nøjagtig som at bæredygtigheden meget vel kan blive det altafgørende nøgleparameter, som sælger og differentierer produktet i fremtiden.

Fremtidens samfund, såvel som en stadigt voksende gruppe af nutidens forbrugere, ønsker sig nemlig systemer, løsninger og produkter, som er bæredygtige, og ikke mindst produceret grønt og miljømæssigt forsvarligt.

Kort sagt, forbrugeren efterspørger i den grad produkter, som kan levere til opfyldelse af verdensmålene. Det kan for eksempel være fødevarer emballeret i organisk materiale, mælkeprotein eller ”naturlige” svampe som vokser, omdannes, formes og som kan komposteres lokalt. Det kan være vegansk vaniljeis, hvor koens CO2-udledning jo ikke længere finder sted, fordi den er vegansk. Vaniljeis, hvor man samtidig har sikret vaniljebonden og dennes ansatte ordentlige vilkår i den tredje verden. Det kan være LokalBrugsen, der reducerer madspild og inviterer byens ældre til fællesspisning. Eller bonden, der parkerer sprøjten og erstatter den med mikro-robotter, der kravler rundt blandt kornets aks og eliminerer rævehaler, rejegræs og hvæselhaler.

Vi står på tærsklen til det, der vil blive en radikal og afgørende transformation af produktionsformer, teknologier, logistikløsninger osv. i bestræbelserne på at skabe langt mere bæredygtige produktionssystemer. Det handler om en bedre verden, en grønnere verden. Det handler om en sikring af en sund, grøn og levedygtig planet mange år frem, til glæde for fremtidens generationer.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kæmpeprojekt: Her vil To Øl brygge mange øl

Først kun flæskesvær - nu også mejerier og fisk

Jysk foodtech-virksomhed har sågar også kig på slikbranchen

Bryggeri køber kæmpestor Orkla-fabrik

Dencon dykker på bundlinjen

Næsten 9.000 besøgte FoodTech

Og prins Joachim fik smagt på mejeriprodukter

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

Online Avis Arkiv

Flere fede fotos fra FoodTech

Mennesker, maskiner og mad går op i en højere enhed

Årets danske bryggeri skal findes

22 innovative, konservative, nyskabende og klassiske, danske bryggerier fra hele landet er med i slutfeltet, der kæmper om at blive Årets Danske Bryggeri 2018

Amazon vil sætte skub i online fødevaresalg i Danmark

Ingrediensboss: Det er ikke filantropi – det er penge

1

Døde kakerlakker i bagerbutik

Danæg får bøde for Fitness-æg

Formuleringen er nu fjernet fra hjemmeside

Sun Lolly-producent køber op i Kina

- Hold da op: En robot, der kan skænke øl

Vidt forskellige årsager til, at gæster går på FoodTech

Hartmann vokser på kerneforretningen

Smartbake: Patent giver ro i maven

Erfaren produktionschef i spidsen for ny produktion

Smartbake har samlet al produktion i Hasselager, så udviklere og bagere kan gå klos op ad hinanden

Billedserie: FoodTech er i gang

Se Food Supplys stemningsbilleder

Her er årets vinder-mejerier

Lige i plet, lige i skabet og op i en højere enhed

Thise Mejeri rydder (næsten) præmiebordet i mejeridyst

Mejeriet fra Salling vandt fire ud af syv kategorier til International Food Contest

Sjællandere fik pris for ny, spændende filtrering

FoodTech Award gik til lille firma med perspektivrigt membranprincip

Brød-iværksætter spejder mod udlandet

Efter bare halvandet år på det danske marked lufter bageropkomlingen Smartbake ambitioner om at kopiere sin succesopskrift til udlandet

Lær mere om fødevaretrends på Foodtech

Ny markeds-undersøgelse om miljørigtig hygiejne

1

Frugt og grønt er fyldt med pesticidrester

Dagrofa bøvler med plastik i cheddarposer

Lantmännen køber australsk bageri

Hanegal dropper aluminium i postejbakken

Fryseeksperter får nyt navn

Foodtech
Stort messeprogram giver optimisme i Herning

Varm sommer gav Carlsberg solidt salg

TekniClean solgt til finsk koncern

Rigmand er købt ud af juicefirma

Slut med vegansk danser-restaurant

Krisestab skal reagere hurtigt på fødevarekriser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En kunde på Færøerne manglede et farvebånd, til en over 20 år gammel printer

INOXPA siger tak for besøget på FoodTech 2018

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hewikut afholder reception i nye lokaler

Invitation til seminar om 3D - laserscanning

Korrosionsbeskyttelse og to-trins-keglehjulsgear

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

Undgå dyre og forstyrende driftstop

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

Fødevareegnet rengøringsløsning til pakkeafdeling hos brødproducent

Mobile salgsboder til København Zoo

Designet til rummet

De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

Se verdensnyhed på FoodTech messen!

ZF Danmark leverer Planetgear i høj kvalitet

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Fibox’ standardproduktudvalg udgør mere end 1000 forskellige løsninger

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineeri...

Din logistik specialist i Danmark

Vil din fødevarevirksomhed eksportere til det globale madmarked?

Nyt samarbejde med Danmarks førende bagerikoncern om teknologisk hygiejneko...

MultiAir leverer filtersystem til Bording Fronts A/S

Send til en kollega

0.678