23948sdkhjf

Marel vil udnytte data bedre

| Af Eskil Mann Sørensen | Tip redaktionen om en historie

Koncernen søger data-inspiration i FoodTech Challenge

Der er solide gevinster at hente, hvis der kan trækkes flere data ud af produktionen på slagterierne. Producenterne kan udnytte råvarerne bedre, og samtidig kan forbrugerne få stillet deres sult efter diversificerede produkter og informationer om miljø og dyrevelfærd angående fødevarerne.

- Der skal være flere produkter at vælge imellem. Derudover er der en langt større fokus på miljømæssige konsekvenser af fødevareproduktion, for eksempel deres CO2-belastning. Forbrugerne vil også gerne vide mere om produkternes oprindelse. For at leve op til de forventninger har vi behov for en masse data, siger Søren Flummer, ingeniør og udviklingschef hos Marel i Danmark, der udvikler procesanlæg til slagterier inden for både kød, fisk og fjerkræ.

Marel vil bruge FoodTech Challenge på de kommende dages FoodTech-messe i Herning til at få inspiration til, hvilke data der bør samles op, og hvad de data kan bruges til.

- En af de store udfordringer for virksomhederne er et få planlagt dagens produktion, så den matcher det, supermarkederne efterspørger. En god planlægning er medvirkende til, om et slagteri får overskud eller underskud på den pågældende dag. Der kan man med hjælp af data gå ind tidligere i forløbet, eventuelt allerede hos landmændende og få nogle målinger og informationer, så man bliver i stand til at træffe bedre beslutninger i sin produktion.

Øjne udefra
- Vi ønsker at få nogle nye input fra de studerende, som ikke nødvendigvis er vant til at arbejde med vores industri, og som ikke er så indgroede i vores industri. Vi vil godt have inspiration til, hvilke data vi skal samle, og hvordan vi kan bruge dem til at træffe bedre beslutninger. Det kan være i forhold til forbrugernes behov om information og om diversitet i udbuddet af produkter. Det kan også være om lovgivernes krav om data i fremtiden. For fødevarevirksomhederne kan det handle om at de kan få en bedre forretning, fordi de optimerer deres produktion og matcher deres kunders behov. Det kan også handle om at samle oplysninger, så man kan minimere de miljømæssige skadevirkninger.

- En sidste ting er, om der kunne være andre forretningsmodeller, der er interessante for Marel. Vi sælger maskiner og stål, som det er nu. Men kunne man forestille sig, at vi ved hjælp af data kunne blive i stand til at tilbyde helt andre services til vores kunder. Det er noget af det, som vi ønsker at få ud af det, siger Søren Flummer.

Mindre kød og tyndere skiver
Han forudser, at forbrugernes kødforbrug vil falde i fremtiden.

- Jeg tror, at vi kommer til at se, at forbrugerne spiser mindre kød og i mindre mængder. Man vil hellere have mindre portioner, som til gengæld er forarbejdet, og dermed er lettere at tilberede for forbrugerne, for eksempel marineret kød. Vi vil se, at man vil begynde at skære kød i tyndere skiver, og at det bliver pakket til individuelle behov. Til gengæld vil man se en bedre kvalitet. Det, tror vi, bliver trenden.

Marel har hovedkvarter på Island og har 5.500 medarbejdere ialt. Heraf er der omkring 600 ansatte i Danmark.

Mere om: Marel A/S
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Beiers chokolader hårdt ramt af solen

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Landmad.dk får comeback

Sultne kinesere sender slagterier på overarbejde i påsken

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Søstjerner kan blive næste ingrediens i fiskeolie-piller

Nyhedsbrev

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Online Avis Arkiv

Bryghus giver bærproducent store drømme

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

København lancerer ny, ambitiøs fødevarestrategi

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Valsemøllen er på opkøbsjagt

Mille Food på vej med tre nye produkter

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Ugens grin: Utilfredsstillende indsats

Årets første danske jordbær på hylderne i dag

De mange solskinstimer i april har skudt gang i den danske jordbærsæson

Kartoffelimperium får ny mand i front

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Stryhns debuterer som øko-producent

Ny aftale på plads for slagteriet på Bornholm

Kølevirksomhed investerer millioner

Hov - der var gluten i glutenfri fisk

Nyt food cluster er en realitet

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Økologiske marker fylder snart lige så meget som Fyn

Ris med risiko for insekter

Appetit på yoghurt og ost trækker salget op

Kaffekædestifter køber investorer ud

FødevareBanken og Thise Mejeri slår pjalterne sammen

Øko-salg vokser i dobbelt tempo i Rema 1000

Delika ramt af metal i kylling

"Dansk Kalv" skal være bæredygtig

Nyt bryghus lader Facebook-følgere få indflydelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se hvad Kärchers SGV dampsugere kan gøre for dig !

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny svingkran efter påske?

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Spændende foredrag og generalforsamling i Nordjysk FødevareErhverv

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Har du brug for en robust statisk glidestangsvægt?

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

EOT Electronics of Tomorrow

Ara-El ApS: Finder Serie 67 relæer

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

KJV og Flextek inviterer til EMO messe

Branchen samles i Odense den 7. juni

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

SERVI DORYL forhandles af Salicath ApS

KL Automatik bygger om

DesignSpark passerer 750.000 medlemmer

Netværks- og Energiseminar med virksomhedsbesøg

AB Jensen Maskinfabrik holder rejsegilde!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.168