23948sdkhjf

Shhh ... konkurrenter i nabolaget gør Lactosan-direktør hemmelighedsfuld

Ostepulverfabrik udvider for 100 millioner kroner, men indholdet vil direktøren ikke sige så meget om

Byggeriet er godt i gang. Og formålet er at øge både kapaciteten og fleksibiliteten hos den fynske ostepulverfabrik, som efter fire års uafbrudt vækst måtte se indtjeningen dykke i 2017.

Men meget mere får man ikke Lactosans administrerende direktør, Jørn Frandsen, til at fortælle om den over 100 millioner kroner dyre, nye fabrik, som Lactosan er ved at bygge i Ringe på Midtfyn. Én af Lactosans største konkurrenter - Cremo Ingredients - befinder sig nemlig ikke mange kilometer vestpå, i Glamsbjerg, og derfor er Jørn Frandsen af konkurrencehensyn loren ved at røbe alt for meget om hverken tal eller de teknologier, der skal proppes ind i den nye fabrik.

- Hvis bare vores konkurrenter lå i udlandet, ville jeg gerne fortælle mere. Men når nu en af vores største konkurrenter ligger her tæt på, kan jeg ikke røbe alt for meget, siger han.

Forbrugere køber mindre kød
Til gengæld vil Jørn Frandsen gerne fortælle om baggrunden for investeringen, som han betegner som en af de største i Lactosans historie.

For der er fortsat masser af efterspørgsel på Lactosans produkter, selvom flere års konstant fremgang blev bragt til ende i 2017, hvor resultatet før skat faldt fra 92 til 77 millioner kroner. Dog steg omsætningen med ni procent til 398 millioner kroner, blandt andet grundet fortsat god eksport af ostepulver til Østen, særligt Kina.

Derfor er en kapacitetsudvidelse påkrævet. Men investeringen handler om mere end bare at imødekomme den asiatiske efterspørgsel, understreger direktøren.

- Vi tror på, at Asien vil trække meget. Det er et interessant marked, fordi de får stigende forståelse for og appetit på ost. Men Europa er også interessant, fordi vi kan være med på vegetar-bølgen, siger Jørn Frandsen med henvisning til, at Lactosans ostepulver fremstilles på mikrobiel osteløbe frem for animalsk løbe.

- Så set ud fra, at vi forventer, at folk vil købe lidt mindre kød i fremtiden, kan det vegetariske segment sagtens være et vækstpunkt for os, siger direktøren, inden han tilføjer med en kluklatter:

- Til gengæld kommer vi nok aldrig med på veganerbølgen.

Holder vågent øje med trends
Andre igangværende trends på fødevareområdet bestyrker Jørn Frandsens tro på fortsat vækst hos virksomheden, som mellem 2012 og 2016 mere end firedoblede sin indtjening.

- Vi kigger på de generelle trends, der er i markedet, og der synes vi, vi passer meget godt ind. Det kunne for eksempel være inden for produkter med lavt saltindhold, hvor vores produkter på naturlig vis kan øge saltsmagen uden at øge saltmængden.

Hvordan kobler I jer på de her fødevaretrends? Hvordan holder I øje med dem?

- Vi har to ben. Dels en marketingafdeling, hvor vi har medarbejdere, der tager rundt og kigger på messer for at se, hvad der rører sig, dels vores udviklingsafdeling, hvor vi forsøger at kigge meget ind i, hvad vores produkter kan.

Funktionelle ingredienser
Såkaldt funktionelle ingredienser - altså hvor i dette tilfælde ostepulver kan anvendes som smagsfremmer eller emulgator - er en tredje trend, som Lactosan gerne vil koble sig på, fortæller Jørn Frandsen.

- Traditionelt set har man brugt ostepulver på grund af smagen, men der ligger måske mange andre ting i ostepulver, som vi ikke tidligere har været klar over. Så måske vi ikke bare kan tilføre smag, men også smagsfremmere, lavt saltindhold, emulgere nogle produkter og så videre.

Foruden produktion skal den nye bygning også rumme administrationsbygninger. Selve fabrikken forventes klar i forsommeren 2019, mens kontorbygningerne efter planen skal stå klar i 2020.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047