23948sdkhjf

Danisas småkager får hjælp af Kinas præsident

Kina vil kæmpe mere mod piratkopierne
Kinesiske virksomheder, der kopierer udenlandske varer, skal have hårdere straffe, siger Kinas præsident. Småkageproducenten Danisa kan allerede mærke de positive forandringer.

- Vi vil forbedre troværdigheden og effektiviteten af undersøgelse om brud på den intellektuelle ejendomsret. Og vi vil sætte et højere kompensationsniveau for at hæve omkostningerne for overtrædelse af varemærkerettigheder.

Sådan sagde Kinas præsident Xi Jinping i sin tale ved åbningen af landets største importmesse, China International Import Expo (CIIE), skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

Præsidentens udmelding er godt nyt for danske virksomheder med aktiviteter i Kina. Det tyder på, at Kina er i gang med en omstillingskurs mod at blive et I-land, mener Lars Holm Nielsen, der er chefkonsulent for erhvervsjura og CSR i Dansk Industri (DI).

- Det er positive toner fra Xi Jinping. Kommer der for alvor handling bag ordene, vil vi opleve Kina bevæge sig mod at blive et retssamfund, hvor udenlandske virksomheders IPR (Intellectual Property Rights, red.) respekteres på lige fod med kinesiske virksomheders, siger han.

Forbedring kan i forvejen mærkes
Danske virksomheder er blandt dem, der har været udsat for, at deres varer er blevet kopieret på det kinesiske marked. Én af dem, der har oplevet det, er småkageproducenten Danisa, der eksporterer danske traditionelle småkager til den kinesiske forbruger.

- Jeg oplever det ikke længere som et stort problem med falske varer på markedet, siger Erik Bresling, administrerende direktør i Danisa ifølge DIBusiness.dk.

Småkageproducenten har været på det kinesiske marked i 35 år. Derfor har virksomheden også mærket udviklingen i kopiprodukter på markedet.

- Der har været kopiprodukter af vores småkager, fordi vores produkter er en luksusvare her. Men det sker i mindre og mindre omfang. Kina har jo love om falsk markedsføring, der beskytter udenlandske virksomheder, og vi kan bestemt få hjælp med at bekæmpe kopiprodukter både af de kinesiske myndigheder og den danske ambassade, siger Erik Bresling.

Direktøren mener, at Kina bevæger sig mod en europæisk standard, når det gælder love om falsk markedsføring.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062