23948sdkhjf

Sun Lolly-producent køber op i Kina

Co-Ro A/S, der blandt andet står bag Sun Lolly og Sunquick-mærkerne, skruer nu markant op for investeringerne i udlandet. Det sker med opkøbet af den kinesiske virksomhed JKD, der inden for catering har eneretten til det førende juicemærke i Kina, Huiyuan.

Opkøbet, der forventes at øge Co-Ros omsætning i Kina med over 30 procent allerede fra næste år, skal være med til at realisere virksomhedens ambitiøse vækstplaner for Asien. Asien er Co-Ros hurtigst voksende region, med Kina som det største marked.

- Co-Ro arbejder strategisk med at skabe vækst på tværs af markederne i Asien. Vi har været til stede i Kina i mere end 30 år, og selvom det hører til sjældenhederne, at danske virksomheder køber op i Kina, var overtagelsen af JKD et oplagt skridt for os. Der er stor efterspørgsel efter vores produkter blandt kineserne, og nu får vi mulighed for at komme endnu bredere ud, blandt andet fordi vi gennem opkøbet får adgang til dobbelt så mange salgssteder i Kina, siger Søren Holm Jensen, administrerende direktør for Co-Ro.

Stærke brands giver adgang til et større marked
Opkøbet blev offentliggjort den 15. november 2018 i Beijing. Overtagelsen rummer stort potentiale, eftersom Sunquick er det største internationale mærke i HORECA-sektoren (hotel-, restaurations- og café) i Kina, og Huiyuan er det største kinesiske juicemærke. Med eksklusiv distributionsrettighed i denne sektor forventer Co-Ro at kunne skabe vækst for begge mærker.

- Det er ikke kun Huiyuan-mærket, der har gjort opkøbet af JKD interessant for Co-Ro. Med overtagelsen får vi et stærkere distributionsnetværk, men vi får også en unik mulighed for at øge salget af Huiyuan og Sunquick som begge står stærkt i Kina. Nu går arbejdet i gang med at realisere de forventede synergier i relationen til opkøbet, og vi er optimistiske omkring vores strategi for Asien, siger Søren Holm Jensen.

I Kina arbejder Co-Ro primært inden for foodservice-segmentet med salg af Sunquick fra dispensere i restauranter, fastfood-kæder, hoteller og biografer. Det er denne salgskanal, som skal udbygges blandt andet med mærkerne Sunquick og Huiyuan.
Co-Ro har været aktiv på det kinesiske marked siden 1986. Først gennem en lokal agent og siden 2001 som et 100 procent ejet datterselskab. I dag har det kinesiske datterselskab 400 ansatte.

Co-Ros Asien-region ledes af Søren Ravn, der kom til Co-Ro i 2017 efter en lang karriere for Carlsberg, blandt andet som chef for Carlsberg i Kina. Med erhvervelsen af JKD sker det for første gang, at Co-Ro vækster gennem opkøb i udlandet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094