23948sdkhjf

Amazon vil sætte skub i online fødevaresalg i Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hårtørrere, hardware og hotelophold. Bøger, bamser og bælter. Lagner, lån og lamper.

Onlinesalg af elektronik, bøger og lignende har i mange år været meget populært i Norden. Men dagligvarer? Ikke rigtigt. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv fra januar 2018 sælges kun to procent af alle dagligvarer i Danmark online.

Men den virkelighed vil hurtigt ændre sig ifølge den globale e-business ekspert Tom Buday, der for nylig gæstede Danmark. Han er ofte hovedtaler på internationale konferencer om e-business og fremtidens marketing, og desuden Senior Vice President, chef for Marketing & Consumer Communication i Nestlé.

- Det har helt klart betydning for den danske handel online med fødevarer, at Amazon ikke rigtig er kommet til Danmark endnu. Det vil ændre sig, når de kommer – i hvert fald i de store byer i Norden kan jeg se alle kriterier for øget online-handel. Amazon er en meget ambitiøs og klog internethandelsvirksomhed, og de kommer med store investeringer. De ved virkelig, hvad de gør. Så når de kommer, sætter de et væsentligt aftryk på markedet, siger Tom Buday.

Masser af nye salgsmuligheder
Han understreger, at e-business giver fødevareindustrien en verden med nye salgsmuligheder – og en verden, hvor virksomheden bedre kan fortælle historierne rundt om deres produkter:

- E-business er en kommunikationskanal og en handelskanal, hvor vi kan kommunikere meget effektivt og samtidig sælge godt. Se for eksempel på den produktinformation, man kan levere på en Amazon-brand-side, sammenlignet med, hvad en forbruger normalt finder foran en forretning. Vi kan for eksempel i Nestlé gå meget dybere med information om ernæring, sundhed og velvære og om bæredygtighed. Jeg tror, at e-business på en måde giver en større sammenhæng, som vi kan fortælle vores historier ud fra, siger Tom Buday.

I midten af 1990'erne, da Internettet blev en del af ethvert hjem i den vestlige verden, sagde folk: ”Om fem år vil vi ikke længere købe vores produkter i supermarkederne. Det vil alt sammen ske på Internettet!" Men det er ikke sket – langt fra endda. Så er der stadig risiko for, at fødevarevirksomhederne overdriver betydningen af online-salg?

- Forbrugere vil gerne røre ved mad. Især friske produkter generelt. Kvaliteten vurderes ved berøring. Det begrænser naturligvis udviklingen af online-handel med fødevarer. Desuden har detailhandlen reageret på udfordringen. De har ikke sovet, da e-handels-aktørerne kom til. Mange af dem har forbedret indkøbsoplevelsen i forretningen, siger Tom Buday.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

De laver vand om til vegansk ost

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Tican vil hyre 50 ekstra medarbejdere

Flere grise og mere afsætning i Asien

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

Restauratør venter bare på at gå konkurs

Nyhedsbrev

300 nye produkter på Lidls hylder

Online Avis Arkiv

Tefcold: Vi er totalt ukendte i Danmark

Nestlé omsatte for 600 milliarder i 2018

Lille bryghus flytter for at vokse sig meget større

Danmark er verdensmestre i forbrug af økologisk mad

Danmark udbygger sit forspring som landet med størst økologisk markedsandel, viser nye globale økotal

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Hollandske Heineken, der er verdens næststørste bryggeri, havde fremgang i alle verdens regioner i 2018

Kampen om højtuddannede tager til

DK-Foods fortsætter med at skovle millioner ind

Rekordindtjening i forlænget regnskabsår efter salg til Tulip

Sådan er fødevarebranchen markant ændret om fem år

IBM har kigget i krystalkuglen

Naturli' Foods på vej med 10 nye produkter i år

Joe & The Juices stifter stopper

Kaspar Basse afløses af sin næstkommanderende

Ejerledelse til salg: Få tiden på din side

Hanegal-stiftere vil bygge ny fabrik til 25 millioner

Den skal fremstille økologiske planteproteiner

Verden er vild med dansk økologi

Webseere kan være med i et sanseforsøg

Succes: Cateringfirma overtager igen en kantine

Ny formue klar til Too Good To Go

Bryghus gør klar til at flytte

Fødevarepriser trækker dansk prisniveau op

Coop glad for emballage-stramning

DM i Skills skal tilbage til København

Tenax tilbagekalder sild

Spørg om jura: Skal arbejdsgiver betale behandling af diskusprolaps?

Ejerledelse til salg: Slip roret før du slipper virksomheden

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

Rugbrød i comeback: - Utroligt, at der skulle en shitstorm til

Small Batch Brewery bliver større

Danmark får et feta-rap over nallerne

Wefood fordoblede omsætningen

1

Coop skifter kødbakkerne ud med genbrugsplast

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DiaLabXpo har stor opbakning fra branchen

Flere ens maskiner med samme netværk og ens IP? intet problem med Helmholz Wallie

Opbevaring af lithium-ion-batterier

CornorWrap - folie til hvide oste

KTR BoWex Buetandskobling

Slangepumpe fra Axflow gør rensningsanlæg mere effektivt

Branson lancerer en ny generation af ultralydssvejsere

Fiberlasere fra IP Maskiner A/S

Vi redder dit liv med sikkerhed

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

EFSEN er nomineret til ICE Awards 2019 - Stem på den banebrydende teknologi ICAD®

Energiforbrug reduceres markant med softstarter fra SMC

PCSCHEMATIC Automation: Avanceret kursus (27/2-28/2 2019)

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Dorner er blevet UR+ Partner

Emballage med Valentins-budskab

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Tørtløbende klovakuumteknologi som effektiv basis ved produktionen af folie

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne ...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.16