23948sdkhjf

Amazon vil sætte skub i online fødevaresalg i Danmark

Hårtørrere, hardware og hotelophold. Bøger, bamser og bælter. Lagner, lån og lamper.

Onlinesalg af elektronik, bøger og lignende har i mange år været meget populært i Norden. Men dagligvarer? Ikke rigtigt. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv fra januar 2018 sælges kun to procent af alle dagligvarer i Danmark online.

Men den virkelighed vil hurtigt ændre sig ifølge den globale e-business ekspert Tom Buday, der for nylig gæstede Danmark. Han er ofte hovedtaler på internationale konferencer om e-business og fremtidens marketing, og desuden Senior Vice President, chef for Marketing & Consumer Communication i Nestlé.

- Det har helt klart betydning for den danske handel online med fødevarer, at Amazon ikke rigtig er kommet til Danmark endnu. Det vil ændre sig, når de kommer – i hvert fald i de store byer i Norden kan jeg se alle kriterier for øget online-handel. Amazon er en meget ambitiøs og klog internethandelsvirksomhed, og de kommer med store investeringer. De ved virkelig, hvad de gør. Så når de kommer, sætter de et væsentligt aftryk på markedet, siger Tom Buday.

Masser af nye salgsmuligheder
Han understreger, at e-business giver fødevareindustrien en verden med nye salgsmuligheder – og en verden, hvor virksomheden bedre kan fortælle historierne rundt om deres produkter:

- E-business er en kommunikationskanal og en handelskanal, hvor vi kan kommunikere meget effektivt og samtidig sælge godt. Se for eksempel på den produktinformation, man kan levere på en Amazon-brand-side, sammenlignet med, hvad en forbruger normalt finder foran en forretning. Vi kan for eksempel i Nestlé gå meget dybere med information om ernæring, sundhed og velvære og om bæredygtighed. Jeg tror, at e-business på en måde giver en større sammenhæng, som vi kan fortælle vores historier ud fra, siger Tom Buday.

I midten af 1990'erne, da Internettet blev en del af ethvert hjem i den vestlige verden, sagde folk: ”Om fem år vil vi ikke længere købe vores produkter i supermarkederne. Det vil alt sammen ske på Internettet!" Men det er ikke sket – langt fra endda. Så er der stadig risiko for, at fødevarevirksomhederne overdriver betydningen af online-salg?

- Forbrugere vil gerne røre ved mad. Især friske produkter generelt. Kvaliteten vurderes ved berøring. Det begrænser naturligvis udviklingen af online-handel med fødevarer. Desuden har detailhandlen reageret på udfordringen. De har ikke sovet, da e-handels-aktørerne kom til. Mange af dem har forbedret indkøbsoplevelsen i forretningen, siger Tom Buday.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079