23948sdkhjf

Ost: Arla køber stort op i Mellemøsten

- Det giver helt nye muligheder, siger topchef Peder Tuborgh
Arla Foods vil have bedre fat i det store ostemarked i Mellemøsten og Nordafrika og har derfor indgået en aftale med den amerikanske fødevarekoncern Mondeléz om opkøb af koncernens smelteosteforretning i den den del af verden. Ostene sælges i dag under brandnavnet Kraft.

Opkøbet giver Arla det fulde ejerskab af et topmoderne osteproduktionsanlæg i Bahrain, som gør det muligt at udvide selskabets produktion af varemærkeoste yderligere i regionen, skriver Arla i en pressemeddelelse.

Produktionsanlægget ligger i Manama, Bahrain, og har en kapacitet på over 66.000 tons. Det er opført i 2008 og indeholder et avanceret testmejeri.

Mellemøsten og Nordafrika er et af de vigtigste geografiske områder i Arlas Good Growth 2020-strategi.

- Dette opkøb åbner helt nye muligheder for os i Mellemøsten og Nordafrika. Vi har en veletableret og voksende forretning i Mellemøsten og et godt kendskab til vores forbrugere og kunder i denne del af verden. Denne handel passer derfor særdeles godt ind i vores strategi, fordi vi både kan udvide vores tilstedeværelse i kategorien inden for varemærkede oste og sikre den lokale produktionskapacitet, vi skal bruge til vores fortsatte vækst, siger Arla-topchef Peder Tuborgh i en kommentar til opkøbet.

Længe ønsket kapacitet
Indtil nu har de fleste af Arlas produkter, der sælges i Mellemøsten og Nordafrika, været fremstillet i Europa – dog er der også lokal produktion i Riyadh i Saudi-Arabien. Arlas kapacitet for at producere smelteost er næsten fuldt udnyttet, så det nye opkøb giver ifølge Arla en længe ønsket kapacitetsforøgelse og styrker selskabets regionale produktion. Dermed kan Arla "sikre sin fremtidige konkurrenceevne i regionen gennem stordrift og rationalisering".

I forvejen har Arla siden 2010 via organisk vækst mere end fordoblet sit salg i hele Mellemøsten og Nordafrika, som er selskabets største marked uden for Europa. Selskabet forventer, at salget inden for detailhandel og foodservice i Mellemøsten og Nordafrika når op på 560 millioner euro i år.

Handlen med Mondeléz forventes at træde i kraft ved udgangen af maj 2019. Parterne ønsker ikke at oplyse prisen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109