23948sdkhjf

Carlsberg vil vende udviklingen i Frankrig

Siden Carlsberg i 2008 overtog franske Kronenbourg har mærket mistet markedsandele.
Carlsberg mærker tilbagegangen på det franske ølmarked.

I 2008 overtog bryggerigiganten det franske bryggeri Kronenbourg, som del af handlen med Scottish & Newcastle. Det franske mærke havde været i tilbagegang siden 2000, men på trods af, at Carlsbergs satsning på at vende udviklingen ikke har virket satser man stadig:

- Det sker nogle gange, at en turn around sker hurtigere som vi eks. har vist i Ukraine og andre gange går det langsommere som her, siger Carlsbergs topchef Jørgen Buhl Rasmussen til Børsen.

Skarp konkurrence fra Heineken
Kronenbourg havde i 2000 ca. halvdelen af det franske marked. Siden da er både det franske ølmarkeds omfang og bryggeriets andel heraf gået tilbage. Sidste år havde bryggeriet således en markedsandel på ca. 30 %.

Omvendt vinder Carlsbergs konkurrent Heineken frem.

- Det er Heineken, der vinder i Frankrig og det skal vi have stoppet. Vi er stadig lidt større end dem i volumen. Men de har haft vækst, og vi er gået tilbage, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Repositionering af mærket
For at bryde den negative spiral Kronenbourg har været inde i tager Carlsberg nye midler i brug.

Tidligere har man slået meget på mærkets historie og franske rødder. Det har dog ikke været nok:

- Men der skal mere til, så vi prøver nu at gå til det næste stadie, hvor vi vil arbejde med forbrugernes oplevelse af mærket. Kronenbourgs image skal stadig støves lidt af i forhold til andre mærker, afslutter Jørgen Buhl Rasmussen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094