23948sdkhjf

FødevareDanmark intensiverer kampen mod lange betalingsfrister

FødevareDanmark, som er brancheorganisation for mere end 700 af landets små og mellemstore fødevarevirksomheder, går ind i kampen mod lange betalingsfrister - de frister, som eksempelvis store detailkæder praktiserer, når de skal betale for producenternes varer.

De store selskaber kræver op til 120 dages betalingsfrist, og det lægger et massivt pres på små og mellemstore virksomheders likviditet, konstaterer både FødevareDanmark og SMVdanmark. Sidstnævnte har netop indledt en kampagne, som skal få Folketinget til at indføre et loft på betalingsfrister, som hedder max 30 dage. En kampagne, som FødevareDanmark støtter.

- Vi har mange virksomheder, som er frustrerede over, at de tvinges til 120 dages betalingsfrist, hvis de vil indgå en aftale med eksempelvis de store detailkæder. Men de tør ikke råbe for højt om det, da de ved, at de så mister aftalen. Derfor skal os, som repræsenterer SMV’erne, bære deres stemme frem, siger Torsten Buhl, administrerende direktør i FødevareDanmark, i en pressemeddelelse.

BF-Oks mærker presset
En af de virksomheder, som oplever den uheldige udvikling, og som vover at stille sig frem, er BF-Oks på Fyn, der blandt andet leverer kød til store kæder. Direktør Michael Gertz er bekymret:

- De store bliver stadig større, og det er dem, som definerer rammerne for samarbejdet med de mindre. Små og mellemstore virksomheder ved, at de skal udvikle sig og skabe vækst gennem samarbejdet med de store, men med lange betalingsfrister på 120 dage presses vi på soliditeten. Vi skal vente tre måneder på at få vores penge, men betale medarbejdere løn hver måned, siger Michael Gertz, der har 45 ansatte, i pressemeddelelsen.

Henning Otte Hansen, som er seniorrådgiver i Sektion for Produktion, Markeder og Politik på Københavns Universitet, følger i sin forskning markedsudviklingen. Han finder SMV-kampen for kortere betalingsfrister vigtig, men har vanskeligt ved at tro på effekten.

- De store kæder har mange knapper at skrue på. Hvis de for eksempel tvinges til kortere betalingsfrister, kan det blot resultere i, at de vil give en lavere pris for varen, siger han.

Henning Otte Hansen mener, at et styrket beredskab i konkurrencemyndigheden, som hurtigt kan gå ind i en sag, hvis en SMV oplever sig trådt på, vil kunne medvirke til en mere fair samhandel mellem store og små. Desuden peger han på en whistleblowerordning, hvor SMV’er anonymt kan anmelde store virksomheder for misbrug af magt.




Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078