23948sdkhjf

Nye tal: Professionelle køkkener stadig varme på økologi og vegetarrettter

Efterspørgslen på økologiske produkter ser ud til fortsat at stige. Det er en af hovedkonklusionerne i det nyeste Food Service Indeks fra analysevirksomheden 4B Research i Aalborg.

Indekset omfatter besvarelser fra 900 slutbrugere årligt.

4B Research har blandt andet spurgt respondenterne i kantiner, storkøkkener, hoteller og kursus-/konferencecentre om, hvor meget køkkenerne forventer at deres forbrug af økologiske produkter vil stige de kommende 3 og 12 måneder. 29 procent af kunderne forventer, at deres køb af økologiske produkter vil stige de kommende tre måneder.

Desuden ser det ud til, at veganer- og vegetarbølgen har bidt sig godt fast hos de professionelle køkkener også. Fem procent vil øge udbuddet af veganerretter de kommende tre måneder og hele 20 procent vil øge udbuddet af vegetarretter.

- Det er meget symptomatisk for udviklingen i branchen, at den følger de trends, der er i markedet. Det er helt naturligt, at brugerne og kunderne efterspørger både økologi og veganer- og vegetarretter, konstaterer Dennis Blome, direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd.

- Såvel kantiner som offentlige storkøkkener bliver nødt til at tilpasse sig det, brugerne efterspørger. Den tid hvor ”kantinemutter” eller økonomaen i det offentlige køkken satte menuen uden at lytte til brugerne, er forbi, tilføjer han.

Dennis Blome peger på, at det under alle omstændigheder er bemærkelsesværdigt, at landets kantiner forventer at øge udbuddet af vegetarretter med hele 35 procent de kommende tre måneder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109